Actuele nieuwsberichten

Op deze pagina bieden we u een selectie van nieuwsberichten over de Koninklijke Marechaussee.

Scooterrijder vlucht voor Koninklijke Marechaussee

Scooterrijder vlucht voor Koninklijke Marechaussee Noord bij Havelte, maar wordt alsnog staande gehouden: brommer in beslag genomen
Een scooterrijder heeft vanmiddag bij Havelte een stopteken genegeerd. Na een korte achtervolging is de bestuurder staande gehouden. De scooter is in beslag genomen. Dat laat de Koninklijke Marechaussee Noord op Instagram weten.

De Koninklijke Marechaussee Noord zag de scooter voorbijkomen tijdens een snelheidscontrole. Wat hen opviel is dat de brommer op de weg reed, in plaats van op het bromfietspad, en dat het rijwiel geen koplamp had.

Er werd besloten de bestuurder staande te houden ter controle, maar toen de scooterrijder een stopteken kreeg, ging hij ervandoor. Na een korte achtervolging is de bestuurder tot stoppen gedwongen.

Tijdens de controle bleek de bestuurder geen rijbewijs te hebben. Ook is ontdekt dat er veel aan de scooter mankeerde. Onder meer de remmen, de verlichting en de maximale snelheid die de brommer kan bereiken, kloppen niet.

De scooter is in beslag genomen en de bestuurder heeft een aantal processen verbaal ontvangen. De verkeersofficier zal zich over de zaak buigen.

 

Bron: Steenwijker Courant

Lees verder... 4-5-2024

Marechaussee houdt actievoerders Extinction Rebellion aan

Marechaussee houdt actievoerders Extinction Rebellion aan bij protest in KLM Lounge
Meer dan twintig demonstranten van Extinction Rebellion zijn vrijdag aangehouden bij een protest áchter de beveiliging op Schiphol. Ze hadden vermoedelijk tickets gekocht om zo de ingang van KLM Crown Lounge te kunnen blokkeren. Enkelen ketenden zich vast aan de balie.

De klimaatdemonstranten ageerden tegen het frequentflyerprogramma van de luchtvaartmaatschappij, waarmee veelvliegers allerlei extra’s cadeau krijgen. KLM had de demonstranten verzocht weg te gaan, maar 21 demonstranten voldeden niet aan dat verzoek. ,,Zij zijn aangehouden. Drie van hen hebben zich vastgeketend aan een balie. Een specialistisch team van de marechaussee is aanwezig om hen los te maken”, laat een woordvoerder van de marechaussee rond het middaguur weten. Volgens een woordvoerster van XR hebben zij zichzelf losgemaakt toen het specialistische team aankwam.

Demonstraties áchter de beveilging komen zelden tot nooit voor. De marechaussee vermoedt dat de actievoerders niet op illegale wijze achter de controleposten zijn gekomen. ,,Ze zullen tickets hebben gekocht.” Overigens hebben de demonstranten de tickets ná de actie niet gebruikt: ze hebben ze geannuleerd.

Mike Rutten, een frequente passagier, zag in de lounge dat maar weinig mensen begrip hadden voor de actie. ,,We konden nog in en uit de lounge via een zijdeur, maar sommige mensen waren zo boos op de demonstranten, dat ze er dwars doorheen wilden. Ik zag dat de marechaussee dan toch vriendelijk verzocht om de zijdeur te gebruiken.”

Rutten zegt dat de actie rond half negen begon. ,,Ze zullen wel een hekel aan me hebben, want door mijn werk als cameraman voor het programma Blauw Bloed reis ik de hele wereld over en ben ik platinumlid voor het leven”, zegt Rutten. ,,De demonstranten zijn uiteindelijk rustig weggegaan. Daarna was het gelijk alsof er niets was gebeurd in de lounge.”

KLM zegt dat het doel van hun loyaliteitsprogramma ‘niet is om vaker, of zo veel mogelijk, te vliegen’. ,,Het is een manier om de band met onze passagiers te versterken. Er zijn talloze andere mogelijkheden om miles uit te geven zoals donaties aan goede doelen of de aankoop van een extra hoeveelheid alternatieve brandstof”, zegt een woordvoerder. ,,Wij hebben Extinction Rebellion onlangs uitgenodigd voor een gesprek op ons hoofdkantoor in Amstelveen en hen uitgebreid over dit onderwerp gesproken.”


Bron: Brabants Dagblad

Lees verder... 4-5-2024

Waar komen de drugs binnen?

Vizier van de overheid richt zich naast de zee nu ook op vliegveldjes.
Naast de zee richt de noordelijke ondermijningsaanpak het vizier nu ook landinwaarts om illegale praktijken te constateren. De focus komt bijvoorbeeld ook te liggen op vliegveldjes. ,,Dat zijn blinde vlekken, Niemand weet wat daar precies gebeurt.’’

Het besef dat er meer kwetsbare logistieke knooppunten zijn dan zeehavens, aldus Sybrand Buma, burgemeester van de gemeente Leeuwarden én voorzitter van ondermijningsbestrijder RIEC Noord, noopt de noordelijke ondermijningsaanpak tot een aanpassing.

Nu Rotterdam en Antwerpen veel meer zijn gaan controleren, zou het versterken van de kustlijn een logisch gevolg zijn. De kans is immers groot dat criminelen uitwijken naar andere plekken, naar havens waar ze niet op de vingers worden gekeken.

Maar eerst moet beter zicht komen op de vraag waar de drugs binnenkomen. Er is extra geld gekomen voor de aanpak van ondermijning in het noorden, maar het aantal krachten bij de douane, politie en Marechaussee is nu eenmaal beperkt. ,,Dat gaan we op korte termijn niet oplossen’’, zegt Buma.

Andere maatregelen
Het RIEC - dat onder meer gemeenten en provincies ondersteunt bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit - zet daarom in op andere maatregelen.

Want dat er iets moet gebeuren, staat buiten kijf. Menig onderzoek heeft de afgelopen jaren al uitgewezen dat de noordelijke zeehavens ‘lek’ zijn. Er is nauwelijks controle in de Eemshaven, Delfzijl, Lauwersoog en de rest van de kustlijn.

Maar dat betekent niet dat de meeste drugs via die havens binnenkomen. Aannemelijk is dat de meeste drugs vanuit Rotterdam en Antwerpen rechtstreeks over land in het Noorden belanden.

Drastisch bezuinigd
Zoals de Leeuwarder Courant eerder al meldde, werd de afgelopen jaren op toezicht drastisch bezuinigd. Zo verkaste de douane van Harlingen naar Leeuwarden, ging er een streep door de Waterpolitie en resteert slechts één boot van de marechaussee, die tijdens kantooruren de hele noordelijke kust moet bestrijken.

Dit rubberbootje is wat er over is sinds het grote patrouilleschip in 2016 door Den Haag werd wegbezuinigd. Acht jaar lang voer dat schip permanent, 24 uur per dag, zeven dagen per week door het gebied, in ploegendienst bemand door negen koppen (douane, marechaussee en politie).

 

Bron: Leeuwarder Courant

Lees verder... 4-5-2024

Uitnodiging Regiobijeenkomst postactieven KMar in Emmadorp, 22 mei 2024

22 mei Voor de collega's in België, Zeeuws Vlaanderen en 'omgeving' ....
Dienstplichtig collega Jaap van Zijderveld (lichting 63-3) organiseert een ;
Regiobijeenkomst postactieven KMar in Emmadorp, 22 mei 2024
Uitnodiging
Beste mannen van ‘Gods Eigen Wapen’,
Namens de Stichting Marechaussee Contact, is een unieke mogelijkheid ontstaan,voor een gezamenlijke bijeenkomst op woensdagmiddag 22 mei 2024
Het ligt in de bedoeling om in een relaxte setting, elkaar weer te spreken en ervaringen te delen. Verhalen en anekdotes gedurende je diensttijd bij de KMar over dagelijkse onderwerpen of gewoon een gezellig samenzijn. Dit alles onder het genot van een hapje en drankje.
Hierbij de navolgende info mbt dit evenement:
Datum/Tijdstip: Woensdag 22 mei 2024, 14.00 uur tot 17.00 uur.
Locatie: Huiskamercafe ‘Het Verdronken Land’ Koninginnestraat 21 in Emmadorp
(tegenover natuurgebied ‘De Saeftinghe).
Stuur mij even een mailtje of je komt; jvzijde@zeelandnet.nl



Bron: Jaap van Zijderveld (63-3)

Lees verder... 4-5-2024

Bericht van de Bundespolizei over gezamelijke inzet

BPOL NRW: Zur Championsleaguebegegnung BVB - PSG führt Bundespolizei an der Grenze bei Aachen verstärkte Grenzüberwachungsmaßnahmen durch - Pyrotechnik, Sturmhauben und Quarzhandschuhe werden sichergestellt
Am frühen Mittwochmorgen starteten die Überwachungsmaßnahmen der Aachener Bundespolizei anlässlich der Championsleaguebegegnung zwischen dem BVB und dem französischen Gegner PSG. Im Fokus der Maßnahmen, die sowohl an der deutsch-belgischen, als auch an der deutsch-niederländischen Grenze stattfanden, stand vor allem die als gewaltbereit bekannte französische Ultra-Fanszene.

Die Anreisephase der Pariser Fans wurde mit Unterstützung der Mobilen Kontroll- und Überwachungseinheit der Direktion Sankt Augustin, der Deutsch-Französischen Einsatzeinheit aus Bad Bergzabern, sowie einer gemeinsamen Streife aus Bundespolizei und der niederländischen Königlichen Marechaussee überwacht. Ziel der heutigen Kontrollaktionen war es, vor allem gefährliche Gegenstände wie etwa Pyrotechnik, Bewaffnungen und Vermummungsmaterial sicherzustellen. Darüber hinaus wurden in Einzelfällen die rechtlichen Voraussetzungen für die Unterbindung der Einreise gewaltbereiter Fans geprüft. In der Vergangenheit war es bei ähnlichen Begegnungen zu Ausschreitungen gekommen. Die Kontrollmaßnahmen begangen um 06:00 Uhr unter anderem auf dem Rastplatz "Königsberg" an der Bundesautobahn 44 und endeten am späten Nachmittag.

Insgesamt konnten 352 Fahrzeuge und 805 Personen kontrolliert werden.

Hierbei wurde Pyrotechnik, Vermummungsmaterial, besonders geschützte Motorradhandschuhe, aber auch Betäubungsmittel sichergestellt. Neben den fußballrelevanten Sachverhalten wurden zudem diverse Verstöße nach dem Aufenthaltsgesetz und Verkehrsgesetz sowie zahlreichen Fahndungsersuchen nachgegangen. Insbesondere durch die Unterstützung der Deutsch-Französischen Einsatzeinheit konnte bereits im Vorfeld der Spielbegegnung bei den Kontrollen in Aachen durch die eingesetzten französischen Einsatzkräfte auf ein friedliches Verhalten der Pariser Fans hingewirkt werden.

Der Einsatzleiter, Polizeioberrat Köster resümiert: "Wir haben heute mit unserem Einsatz zur Sicherheit der heutigen Fußballbegegnung in Dortmund beigetragen. Zahlreiche verbotene Gegenstände gelangten durch unsere intensiven Kontrollen gar nicht erst an die Spielörtlichkeit. Insbesondere das Zusammenspiel mit unseren französischen und niederländischen Partnern stellt ein gelungenes Beispiel für eine erfolgreiche europäische polizeiliche Zusammenarbeit dar. Im Hinblick auf die in 44 Tagen beginnende Fußballeuropameisterschaft hatten wir heute nochmals die Gelegenheit, unser Einsatzkonzept gemeinsam mit unseren Partnern bei bestem Wetter zu erproben und blicken positiv auf die Herausforderungen im Zusammenhang mit dem bevorstehenden Fußballturnier.

 

Bron: Bundespolizei 

Lees verder... 3-5-2024

Strenge grenscontroles afhankelijk van complex Europees IT-project

Het terugdringen van ‘derdelanders’ is een politiek heet hangijzer, zowel in Den Haag als in Europa. Ze zijn daarbij afhankelijk van een waanzinnig complex Europees IT-project: het Entry/Exit System dat eind 2024 opgeleverd moet worden. Vertraging ligt op de loer.

De Koninklijke Marechaussee werkt sinds 2020 aan het programma ‘Future Borders’, dat grenzen toekomstbestendig en veiliger moet maken en dus van een groot belang is voor de ambities van het kabinet. Met het Exit/Entry System (EES), een digitaal systeem waarmee ‘derdelanders’ die Europa binnenkomen beter geregistreerd worden en personen die te lang in Europa verblijven sneller worden opgemerkt, moeten beloftes waargemaakt worden.

Biometrische gegevens registreren
Hoe gaat het systeem in zijn werk? De Marechaussee noteert bij grenspassages in EES straks persoonsgegevens uit paspoorten en registreert ook biometrische gegevens van derdelanders die Nederland binnenkomen. Dit gebeurt via zelfbedieningskiosken met onder meer camera’s die gezichten herkennen en met het afnemen van vingerafdrukken.
Grenswachters hoeven niet langer documenten te stempelen, maar geven met een paar klikken door dat een derdelander, die in bijvoorbeeld Italië een terugkeerbesluit heeft gekregen, de Europese Unie via Nederland op Schiphol heeft verlaten, zo legt testmanager Mark Rosenbrand uit. Op die manier ontstaat voor alle Europese landen een beeld van welke derdelanders nog in Europa aanwezig zijn. Wanneer iemand een toegestaan verblijf overschrijdt wordt deze automatisch toegevoegd aan een lijst met verblijfsduuroverschrijders.

De apparatuur moet alle paspoorten op de wereld kunnen uitlezen. Lukt dat niet dan is registratie onmogelijk.

Iedere reiziger maakt bij de eerste registratie een dossier aan, een behoorlijk tijdrovend proces van zo’n 2,5 minuut. Dit wordt naar verwachting korter en bij een volgende grens­passage wordt het dossier automatisch bijgewerkt. Het project behelst echter meer dan alleen IT, zegt Rosenbrand. Het verandert de hele manier van werken voor grenswachters. “Dit is vooral een organisatieverandering voor de grenswachten in alle Europese lidstaten. Ze moeten allemaal opgeleid worden om met het systeem te kunnen werken.”

Privacy en gegevensbescherming
Het is voor het slagen van EES van groot belang dat er wordt voldaan aan alle wettelijke vereisten op gebied van privacy en gegevensbescherming. “De geopolitieke situatie in de huidige wereld is daarbij erg belangrijk. We onderzoeken hoe en waar de data opgeslagen worden en hoe de ‘datalijnen’ tussen de vele organisatie die deel uitmaken van de keten lopen,” vertelt Rosenbrand. Omdat het deels om biometrische gegevens gaat zijn de eisen erg hoog. De servers waar de gegevens opgeslagen worden moeten in een ‘veilig’ land staan binnen de EU. Ook in de apparatuur zelf mogen onder geen beding achterdeurtjes zitten naar landen als China en Rusland.

Met de hoeveelheid organisaties die deelneemt aan het project in alle verschillende lidstaten is dit geen vanzelfsprekendheid. Iedere organisatie besteedt de apparatuur weer op zijn eigen manier aan en diverse organisaties geven de invulling van een aanbesteding uit handen aan een leverancier en onderaannemers. Rosenbrand: “Het komt geregeld voor dat we een aanbesteding voor apparatuur of software terug moeten draaien.” Op dit moment is het ministerie van Justitie en Veiligheid, maar ook de eigen security-tak van de Marechaussee, druk met het controleren van hardware en software op land van herkomst.

Tekort aan IT’ers
Ook het enorme tekort aan IT’ers is een grote uitdaging, gaat Rosenbrand verder, die dit aan den lijve ondervindt. “Ik ben zelf nog op zoek naar een coördinerend testmanager voor het uitvoeren van de ketentesten. Probeer maar eens in kort tijdsbestek geschikte mensen te vinden die ook genoeg kennis in huis hebben over het domein.”
Het is extra moeilijk omdat organisaties allemaal in dezelfde vijver van IT-talent vissen. “De IND, JIVC, het ministerie, de Nationale Politie en de Marechaussee zijn allemaal op zoek naar dezelfde expertise.” Externe inhuur biedt voorlopig uitkomst. “Maar voordat een extern ingehuurde medewerker kan beginnen moet hij of zij eerst uitgebreid gescreend worden door de diensten. Daar gaat flink wat tijd in zitten; minimaal zes weken. Dus voordat iemand binnen is met wie ik details over de opdracht kan bespreken, ben ik alweer bijna twee maanden verder.”

Elk paspoort een nieuwe uitdaging
Dan is er nog de uitdaging van de chips in paspoorten, die in ieder land weer anders kan zijn qua standaarden op gebied van folie en coderingen voor chips. “De apparatuur die we overal gaan inzetten moet alle paspoorten op de wereld kunnen uitlezen. Lukt dat niet dan is registratie onmogelijk.” Er zijn echter veel verschillende ‘paspoorttechnologieën’. Sommige lidstaten kunnen alleen de chip uitlezen, maar geen paspoorten met folie of andere beschermingsmaatregelen die ongewenst uitlezen voorkomen.

De planning van het testen komt erg nauw. De aanstaande vakantieperiode met massa’s reizigers is bepaald niet handig gekozen, net als de periode van de Olympische Spelen in Parijs.

“De beveiliging die we nu gebruiken is over een paar jaar alweer achterhaald. Dus we moeten onze apparatuur geschikt maken voor de dynamiek van de toekomst en dat is een behoorlijke uitdaging. Wanneer Hongarije nu een nieuw paspoort op de markt brengt kan onze apparatuur daarop vastlopen. Zoiets gebeurt om de twee maanden. Wij anticiperen daar dan gelijk op met onze leveranciers en ontwikkelaars. Dan laten we de betrokken overheidsmensen van dat land en onze eigen IT-experts en testers invliegen om een oplossing te vinden. We weten namelijk niet hoe onze apparatuur en software op een nieuw paspoort reageert.”

In enkele gevallen is er binnen twee weken een technische oplossing, maar het kan soms ook maanden duren. Zeker landen buiten Europa zoals de VS, Canada en Singapore en China zullen geen rekening houden met de apparatuur van Europa om paspoorten te lezen. “Er zijn internationale afspraken over het lettertype en dat er een chip in moet zitten, maar over specifieke beveiligingsmaatregelen zijn geen afspraken vastgelegd. Deze verschillen voor ieder land.”

Testfase wordt spannend
De planning van het testen komt erg nauw. De aanstaande vakantieperiode met massa’s reizigers is bepaald niet handig gekozen, net als de periode van de Olympische Spelen in Parijs, waarbij massa’s mensen van buiten de Europese Unie naar Frankrijk komen. Elke registratie kan zo’n 2,5 minuut duren, waardoor de hele vertrekhal vol kan komen te staan. De hoop om die tijd te verkorten is nu gevestigd op een app waarmee reizigers alvast van tevoren gegevens kunnen inladen en zo een pre-­registratie kunnen doen.

Einde aan de ‘halve’ administratie
Terwijl de deadline nadert, blijven de afhankelijkheden van het complexe project dus talrijk. Rosenbrand vindt dat de Nederlandse keten goede stappen zet. “Daar mogen we best trots op zijn, want het is een ongelooflijk dynamisch en complex IT-project.” Dat komt met name door het enorme aantal leveranciers van software en hardware, maar ook door de grote keten aan organisaties die moet aansluiten, zoals de luchthavens, de ferrylijnen, het Europaloket, de Havenpolitie, de Vreemdelingenpolitie, de IT-organisaties van de Europese Unie (euLISA) en Defensie (JIVC).
De bedoeling dat er eind 2024 een einde komt aan ‘halve administratie’ waarbij niet duidelijk is of iemand die niet meer in de EU mag verblijven toch nog ergens in de EU is. “En om dat goed te doen, zal heel Europa mee moeten werken. Wanneer er ergens een gat ontstaat is de moeite eigenlijk voor niets.”


Bron: iBestuur

Lees verder... 3-5-2024

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief