Stichting Marechaussee Contact

Koninklijke Marechaussee voor 1945
Voor 1945

Korps Politietroepen

Korps Militaire Politie

Koninklijke Marechaussee (tot 1996)

Koninklijke Marechaussee

Koninklijke Marechaussee

Actueel

Verkeers Ongevallen Analyse

Geplaatst op: 5-1-2010

We kennen allemaal wel het moment dat we op straat bij een aanrijding komen en vervolgens met de handen in het haar zitten over de mogelijke toedracht van dat ongeval.

Hoe hard is er gereden? Had de bestuurder van die ene auto niet eerder kunnen remmen? Is die auto technisch wel in orde? Wie heeft er eigenlijk achter het stuur gezeten, want ze wijzen allemaal naar elkaar? Kortom er kunnen rond een aanrijding een heleboel vragen ontstaan, wanneer de toedracht van een ongeval niet helemaal duidelijk is.

Dit is het moment om de Verkeers Ongevallen Aanalyse (VOA) van de Koninklijke  Marechaussee te bellen. Voor de collega's op straat houdt dat in, dat ze alleen nog maar de plaats ongeval moeten afschermen of bevriezen en de eventuele sporen beschermen. De VOA komt ter plaatse ter ondersteuning van de collega's en niet om het onderzoek verder over te nemen.

Zij gaan vervolgens de hele plaats van het ongeval transparant, reproduceerbaar envoertuig militair schade VOA controleerbaar vastleggen en op zoek naar sporen. Remsporen, driftsporen, laksporen, glasscherven van bijv. koplampen, maar ook DNA, bloed en haren die in of op een ruit zitten. Kortom, teveel om allemaal te benoemen.

Verder gaan de VOA-medewerkers schades inpassen om te kijken hoe de voertuigen elkaar hebben geraakt. Vervolgens gaan ze zich verdiepen in al deze sporen. Er worden een aantal mogelijke hypotheses gesteld en aan de hand van het sporenbeeld kunnen ze die vervolgens verklaren.

Tot er een eindconclusie komt: Wat is het meest waarschijnlijk? Wat is er gebeurd en door wie?

De VOA is daarbij niet bezig met de schuldvraag, maar alleen met het toedrachtonderzoek. Of zoals ze het zelf zeggen: 'Wij werken niet met namen maar met voertuigen." De eindconclusie wordt vervolgens verwerkt in een Proces Verbaal (PV) en dat wordt opgestuurd naar de collega's die het onderzoek in eerste aanleg hebben opgestart. Dit PV wordt als bijlage gevoegd bij het PV van de collega's en vormt dan ook een geheel.

Verder kan de VOA van de KMar ingezet worden bij een technisch onderzoek aan een voertuig (al dan niet naar aanleiding van een ongeval) of bij een verkeerscontrole ter ondersteuning op het technische vlak. Maar ook om bijvoorbeeld een bromfiets op de rollentest-bank te plaatsen ten einde de snelheid vast te stellen of een geluidsmeting van een motorvoertuig te verzorgen.

Bron : KMar magazine


Andere nieuwsberichten:

Vierde kwartaal 2016

Derde kwartaal 2016

Tweede kwartaal 2016

Eerste kwartaal 2016

Vierde kwartaal 2015

Derde kwartaal 2015

Tweede kwartaal 2015

Eerste kwartaal 2015

Vierde kwartaal 2014

Derde kwartaal 2014

Tweede kwartaal 2014

Eerste kwartaal 2014

Vierde kwartaal 2013

Derde kwartaal 2013

Tweede kwartaal 2013

Eerste kwartaal 2013

Vierde kwartaal 2012

Derde kwartaal 2012

Tweede kwartaal 2012

Eerste kwartaal 2012

Vierde kwartaal 2011

Derde kwartaal 2011

Tweede kwartaal 2011

Eerste kwartaal 2011

Vierde kwartaal 2010

Derde kwartaal 2010

Tweede kwartaal 2010

Eerste kwartaal 2010

Vierde kwartaal 2009

Derde kwartaal 2009

Tweede kwartaal 2009

Eerste kwartaal 2009

Vierde kwartaal 2008

Derde kwartaal 2008

Tweede kwartaal 2008

Eerste kwartaal 2008

Vierde kwartaal 2007

Derde kwartaal 2007

Tweede kwartaal 2007

Eerste kwartaal 2007

Nieuwsberichten vanaf 2017

Dank voor uw bezoek aan onze website en graag tot ziens!