Stichting Marechaussee Contact

Koninklijke Marechaussee voor 1945
Voor 1945

Korps Politietroepen

Korps Militaire Politie

Koninklijke Marechaussee (tot 1996)

Koninklijke Marechaussee

Koninklijke Marechaussee

Actueel

Airmarshal: De laatste hindernis naar de cockpit

Geplaatst op: 1-1-2008

Ze vliegen over de hele wereld, maar doen niet aan airmiles. Ze zitten gewoon naast je in het vliegtuig, eten dezelfde prak, maar laten het wijntje staan. Ze kijken naar dezelfde films, maar vallen daarna niet in slaap. Het zijn eigenlijk net gewone passagiers, maar wel met een ander doel. En als het moet, komen ze in actie: snel en daadkrachtig. De airmarshals van de BSB zijn namelijk het laatste redmiddel aan boord als de veiligheid in gevaar komt.

Met de aanslagen van 11 september 2001 introduceerden terroristen een nieuw effectief wapen in hun strijd: het vliegtuig. Effectief omdat het laten crashen van een vliegtuig voor veel slachtoffers zorgt in zowel het vliegtuig als op de grond.
Eenmaal in de lucht is zo'n terroristenactie moeilijk van buiten af te stoppen en dus moest er meer interne beveiliging op vluchten komen. "We zijn in 2004 begonnen met een pilot op Schiphol", blikt commandant BSB luitenant-kolonel Dennis Hardenbol terug. In 2005 ging het project vervolgens over naar de BSB, waar een doorstart plaatsvond. "Gelukkig bleef destijds de kennis behouden doordat enkele collega's ook overstapten naar onze brigade, anders hadden we opnieuw kunnen beginnen. Nu stapten we op een rijdende trein, of beter gezegd: een opstijgend vliegtuig. Met de officiële toewijzing van deze taak aan de KMar zijn er ook extra trainingsmiddelen, waaronder een vliegtuig 'mock up' op Soesterberg, beschikbaar gekomen. Binnen de BSB-opleiding draait nu een eigen module airmarshal waarmee we de eigen mensen, het aantal blijft geheim, opleiden. En natuurlijk is er uitwisseling van kennis en ervaringen met de andere Westerse landen die ook vliegen met airmarshals."

airmarshal

De airmarshal, zo benadrukt Hardenbol, is echt alleen bedoeld voor de veiligheid aan boord. "We vliegen in opdracht van het NCTB. De airmarshal doet zijn werk in samenwerking met de gezagvoerder, die altijd eindverantwoordelijke blijft. Wij spelen dus geen politie-agent die een dronken passagier in bedwang gaat houden", stelt Hardenbol. "Dat is aan de cabine¬bemanning. Wij zijn aan boord om de plannen van een terrorist te verijdelen." Dat vereist nogal wat van de airmarshal. Hardenbol: "Ga maar na: je zit urenlang in een vliegtuigstoel gepropt te wachten op iets wat wellicht nooit komen gaat en dan ineens is er actie. Die scherpte moetje dan wel hebben en nog gedoceerd weten te gebruiken ook." Het optreden van de airmarshal is altijd gericht op geweldsbeheersing.

Hardenbol somt de gewenste eigenschappen van de agent-in-de-lucht op. "Hij moet natuurlijk uiterst fit zijn, want het vele vliegen pleegt een aanslag op je gezondheid. Hij moet kunnen samenwerken en goede afspraken kunnen maken met bemanningen of autoriteiten in een ander land. Ook moet hij overtuigingskracht hebben en mondeling vaardig zijn. Snel een goede inschatting kunnen maken: heb ik bij deze zenuwachtige passagier te maken met iemand met vliegangst of een terrorist. Onmiddellijk kunnen schakelen, van lang in je stoel zitten naar onmiddellijke actie." Kortom, een airmarshal moet van vele markten thuis zijn.
 
Bron : Markrant 


Andere nieuwsberichten:

Vierde kwartaal 2016

Derde kwartaal 2016

Tweede kwartaal 2016

Eerste kwartaal 2016

Vierde kwartaal 2015

Derde kwartaal 2015

Tweede kwartaal 2015

Eerste kwartaal 2015

Vierde kwartaal 2014

Derde kwartaal 2014

Tweede kwartaal 2014

Eerste kwartaal 2014

Vierde kwartaal 2013

Derde kwartaal 2013

Tweede kwartaal 2013

Eerste kwartaal 2013

Vierde kwartaal 2012

Derde kwartaal 2012

Tweede kwartaal 2012

Eerste kwartaal 2012

Vierde kwartaal 2011

Derde kwartaal 2011

Tweede kwartaal 2011

Eerste kwartaal 2011

Vierde kwartaal 2010

Derde kwartaal 2010

Tweede kwartaal 2010

Eerste kwartaal 2010

Vierde kwartaal 2009

Derde kwartaal 2009

Tweede kwartaal 2009

Eerste kwartaal 2009

Vierde kwartaal 2008

Derde kwartaal 2008

Tweede kwartaal 2008

Eerste kwartaal 2008

Vierde kwartaal 2007

Derde kwartaal 2007

Tweede kwartaal 2007

Eerste kwartaal 2007

Nieuwsberichten vanaf 2017

Dank voor uw bezoek aan onze website en graag tot ziens!