Stichting Marechaussee Contact

Koninklijke Marechaussee voor 1945
Voor 1945

Korps Politietroepen

Korps Militaire Politie

Koninklijke Marechaussee (tot 1996)

Koninklijke Marechaussee

Koninklijke Marechaussee

Actueel

Hoe onderhouds-monteurs van KLM een cokelijn runden

Geplaatst op: 30-12-2015

Onderhoudsmonteurs van KLM probeerden cocaïne in te voeren vanuit de Antillen - verstopt in verborgen ruimtes in vliegtuigen. Het werd een fiasco. 

Het plan oogde kinderlijk eenvoudig, de uitvoering werd een tragikomedie. Drie onderhoudsmonteurs van KLM, werkzaam in hangars 11 en 14 op Schiphol-Oost, zouden gezien de aard van hun werk alle tijd krijgen ongestoord pakketten cocaïne uit de geheime bergplaatsen te halen in de vliegtuigen die ze een etmaal onder handen kregen voor onderhoud.

Weken tevoren stuurden ze via hun tussenpersonen kopieën of foto's van onderhoudsschema's naar hun medeverdachten. Ze belden en pingden volop in geheimtaal, opdat hun contacten op de Antillen wisten in welk vliegtuig ze op welke plekken cocaïne moesten verstoppen. Onder vloeren; onder dekens in één van de vrachtruimen; bij de zuurstofflessen.

bagage schihol bagage dec 15 300De 'kisten' kregen in de codetaal vrouwennamen waarvan de eerste letter overeenkwam met de laatste letter van het registratienummer.

'De valse mensen'
In weinig verheffende conversaties die de recherche uitwerkte nadat die op grond van tips een onderzoek was begonnen, was 'de reet' een vrachtruim, 'de smoel' de neus van het vliegtuig en 'de schuur' de hangar. De douane: 'de valse mensen'.

'Zodra de hoer de kans krijgt de benen te spreiden, krijgt ze een pik.' Bedoeld werd dat de 'collega's' op de Antillen op de aangegeven dag de drugs in het uitverkoren vliegtuig zouden verstoppen, waarna dat snel na de landing op Schiphol naar hangar 14 of 11 zou worden geloodst: recht in de armen van de monteurs.

'President-directeur' John R. (57) uit hangar 14 coördineerde met een handlanger buiten het vliegveld de drugsimport; twee monteurs uit hangar 11 en familieleden van R. verleenden hand- en spandiensten.

Nog geen euro
Aan de (ping)gesprekken vanaf het najaar van 2013 is de aanvankelijke hoop af te lezen, die gaandeweg in wanhoop omslaat. Lijken eerst de gouden bergen voor het afgraven te liggen, stap voor stap gaat het mis.

Het is 'slecht weer' of 'de zee is vol', luiden berichten van overzee: het is te link de drugs te verstoppen. Te veel getuigen. Vergissingen over data leiden mislukking in of de mannen op de Antillen klagen over geldgebrek.

Een verdachte klaagt dat hij 'met sinterklaas met een lege schoen' zat, maar hoopt rond nieuwjaar 'pekelé te eten' (een Caribisch visgerecht met gezouten kabeljauw in de hoofdrol). 2013 gaat in 2014 over zonder drugs.

Het drugsteam van marechaussee, douane en Fiod kan met gemak de vliegtuigen aan de besproken codes koppelen, maar steeds komen die zonder drugs aan. Als arrestatieteams de verdachten in 2014 van hun bed lichten, hebben ze nog geen euro binnengehaald.

'Waardeloze organisatie'
Eén van de verdachte monteurs die zijn rol bekent, duidt het treffend: hun criminele organisatie was een waardeloze organisatie. De rechtbank neemt die kwalificatie over, maar voegt toe: 'Ook een waardeloze organisatie is een organisatie.'

John R., die driekwart jaar werkte aan zijn drugslijn, krijgt tweeënhalf jaar cel, net zoals zijn belangrijkste handlanger, de link naar de Antillen. R. krijgt zo een half jaar minder straf dan justitie had gevorderd, ook omdat hij zijn baan bij KLM na veertien jaar kwijt is. De andere vijf verdachten krijgen één tot twee jaar cel of, in één geval, een werkstraf van 240 uur plus een voorwaardelijke celstraf.

Bekijk video

Door: Paul Vugts/parool.nl


Andere nieuwsberichten:

Vierde kwartaal 2016

Derde kwartaal 2016

Tweede kwartaal 2016

Eerste kwartaal 2016

Vierde kwartaal 2015

Derde kwartaal 2015

Tweede kwartaal 2015

Eerste kwartaal 2015

Vierde kwartaal 2014

Derde kwartaal 2014

Tweede kwartaal 2014

Eerste kwartaal 2014

Vierde kwartaal 2013

Derde kwartaal 2013

Tweede kwartaal 2013

Eerste kwartaal 2013

Vierde kwartaal 2012

Derde kwartaal 2012

Tweede kwartaal 2012

Eerste kwartaal 2012

Vierde kwartaal 2011

Derde kwartaal 2011

Tweede kwartaal 2011

Eerste kwartaal 2011

Vierde kwartaal 2010

Derde kwartaal 2010

Tweede kwartaal 2010

Eerste kwartaal 2010

Vierde kwartaal 2009

Derde kwartaal 2009

Tweede kwartaal 2009

Eerste kwartaal 2009

Vierde kwartaal 2008

Derde kwartaal 2008

Tweede kwartaal 2008

Eerste kwartaal 2008

Vierde kwartaal 2007

Derde kwartaal 2007

Tweede kwartaal 2007

Eerste kwartaal 2007

Nieuwsberichten vanaf 2017

Dank voor uw bezoek aan onze website en graag tot ziens!