Gepubliceerd op: 28-3-2016
De Nederlandse landmacht kampt met verouderde en kapotte voertuigen, te weinig munitie en een haperend computersysteem. De voormalige commandant der landstrijdkrachten Mart de Kruif uit in het AD zijn zorgen over de gevolgen van de jarenlange bezuinigingen bij Defensie.
Afbeelding verwijderd"Amper de helft van de voertuigen is goed inzetbaar, de rest staat stil of heeft gebreken", zegt hij in de ochtendkrant. "Geen wonder: we rijden nog rond met trucks uit de jaren 90. En onze mensen worden dus geacht daarmee te werken."
De gevolgen van twintig jaar bezuinigen zijn groot, aldus De Kruif die afgelopen donderdag afscheid nam. Er is ook een 'ernstig' gebrek aan munitie en werken sommige computersystemen nog Windows XP, een besturingssysteem van vijftien jaar geleden.
De Kruif vindt dat er een duidelijke keuze gemaakt moet worden; of meer geld erbij, of een veel kleiner leger.
Kritiek NAVO
De NAVO uitte deze week ook stevige kritiek op het Nederlandse defensiebeleid. Nederland geeft er veel te weinig geld voor uit, staat in een rapport dat minister Hennis van Defensie naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Minister Hennis vindt ook dat Defensie veel meer geld nodig heeft. Om het Nederlandse leger op het NAVO-niveau te brengen, is zeker 2 miljard euro nodig.
Een woordvoerder van Defensie laat in een reactie weten dat de zorgen van De Kruif in lijn zijn met de wensen van minister Hennis. "Een stapsgewijze verhoging van de defensiebestedingen is nodig als Defensie, en daarmee Nederland, een betrouwbare bondgenoot en volwaardige partner van de NAVO en de EU wil blijven", aldus de woordvoerder.
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Man met openstaande celstraf aangehouden op Rotterdam The Hague Airport
Vijf Nederlandse militairen gewond bij ongeval in Duitsland
Defensie zet medewerkers in om nieuwe collega’s te werven
Toename klachten over vliegherrie Schiphol: "Ik ga vliegtuigen uit de lucht schieten"
Grote politiecontroles in de grensregio van Nederland, Duitsland en België
Port Defender 2024: grootste en meest uitdagende editie tot nu toe