Stichting Marechaussee Contact

Koninklijke Marechaussee voor 1945
Voor 1945

Korps Politietroepen

Korps Militaire Politie

Koninklijke Marechaussee (tot 1996)

Koninklijke Marechaussee

Koninklijke Marechaussee

Actueel

Uiterste precisie tijdens Nederlands-Duitse grenscontrole

Geplaatst op: 30-11-2016

De maan probeert tevergeefs door het dikke wolkendek heen te breken en miezer verandert in dikke regendruppels. In het niets verhullende, witte led-licht van de mobiele lichtunits op de parkeerplaats langs de A12 bij de Nederlands-Duitse grens, staan tientallen bestuurders ongeduldig naast hun auto's.

De Koninklijke Marechaussee is druk bezig met een omvangrijke, internationale controle met de naam Korridor Fahndung.

Automobilisten die vanuit Duitsland de Nederlandse grens over willen, moeten ter controle over parkeerplaatsen. Interessante voertuigen en personen worden nauwkeurig gecontroleerd.

koridor fahndung nov16Korridor Fahndung
De actie Korridor Fahndung werd in 2001 opgezet door politie Osnabrück/Münster in samenwerking met politie Oost-Nederland. Gaandeweg is de samenwerking met onder meer de Koninklijke Marechaussee ontstaan.

Maar niet alleen bij de grensovergang Bergh langs de A12 wordt in de nacht van 16 op 17 november gecontroleerd. Alle grote verkeersaders aan weerszijden van de grens moeten eraan geloven. Van Winschoten tot Venlo. Inclusief het achterland, vliegverkeer en het spoor tussen Arnhem en Oberhausen.

Op de belangrijke toegangswegen naar Nederland moeten alle voertuigen verplicht langs de controle, uitgevoerd door de Koninklijke Marechaussee, Douane, Belastingdienst en politie. Aan Duitse zijde zijn de Bundespolizei, Douane en diverse politiekorpsen actief. "Naar ieder voertuig wordt gekeken, doorrijden is geen optie", vertelt eerste luitenant Charlie Smink, aanspreekpunt van de zogenoemde actie Korridor Fahndung. 

Hij vervolgt: "MTV-controles voeren we dagelijks uit, maar dit is een bijzondere grote controle waarbij we ook nauw samenwerken met onze Duitse collega's. Door het snelwegverkeer over parkeerterreinen te laten rijden, kunnen we goed naar binnen kijken en signaleren. Normaal moet een KMar-collega op de motor langs de kant van de weg in een paar seconden bepalen of een voertuig interessant genoeg is om te controleren."

Gehele artikel in KMarMagazine

Bron : kmarmagazine


Andere nieuwsberichten:

Vierde kwartaal 2016

Derde kwartaal 2016

Tweede kwartaal 2016

Eerste kwartaal 2016

Vierde kwartaal 2015

Derde kwartaal 2015

Tweede kwartaal 2015

Eerste kwartaal 2015

Vierde kwartaal 2014

Derde kwartaal 2014

Tweede kwartaal 2014

Eerste kwartaal 2014

Vierde kwartaal 2013

Derde kwartaal 2013

Tweede kwartaal 2013

Eerste kwartaal 2013

Vierde kwartaal 2012

Derde kwartaal 2012

Tweede kwartaal 2012

Eerste kwartaal 2012

Vierde kwartaal 2011

Derde kwartaal 2011

Tweede kwartaal 2011

Eerste kwartaal 2011

Vierde kwartaal 2010

Derde kwartaal 2010

Tweede kwartaal 2010

Eerste kwartaal 2010

Vierde kwartaal 2009

Derde kwartaal 2009

Tweede kwartaal 2009

Eerste kwartaal 2009

Vierde kwartaal 2008

Derde kwartaal 2008

Tweede kwartaal 2008

Eerste kwartaal 2008

Vierde kwartaal 2007

Derde kwartaal 2007

Tweede kwartaal 2007

Eerste kwartaal 2007

Nieuwsberichten vanaf 2017

Dank voor uw bezoek aan onze website en graag tot ziens!