Marechaussee geeft meer noodpaspoorten af

Gepubliceerd op: 22-4-2017

Afbeelding verwijderdSteeds meer reizigers komen er op laatste moment achter dat zij hun paspoort zijn vergeten of dat het document voor sommige landen niet lang genoeg geldig is. Vorig jaar heeft de Koninklijke Marechaussee bijna 15.000 noodpaspoorten afgegeven, zodat mensen toch op reis konden. Dat zijn er 1500 meer dan in 2015 en ruim 5000 meer dan tien jaar geleden. De stijging komt deels door een toename van het aantal mensen dat naar landen vliegt waar strenge eisen worden gesteld aan de geldigheidsduur van een paspoort, zegt een woordvoerder van de Marechaussee. Bovendien neemt het aantal landen dat scherpe eisen stelt toe. Sommige landen kunnen alleen worden bezocht met een paspoort dat nog ten minste drie maanden of een half jaar geldig is. Er zijn ook landen die een noodpaspoort niet accepteren, zoals de Verenigde Staten, Indonesië en Qatar.

Noodpaspoorten worden niet zomaar afgegeven. Reizigers moeten kunnen aantonen dat zij hun reis niet kunnen uitstellen en moeten zich legitimeren. Het document kan op een aantal plekken worden aangevraagd, zoals op de luchthavens Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Eelde en Maastricht Aachen. Een noodpaspoort kost bijna 50 euro. Klik hier om een eerder over deze afgifte geplubiceerd artikel en de daarin vermelde procedure te bekijken.

Het is meivakantie en daarom is het druk op Schiphol. De luchthaven verwacht tussen vrijdag en zondag ongeveer 600.000 reizigers. Reisorganisaties geven het advies om 3 uur in plaats van 2 uur aanwezig te zijn. Dus: schuifelen, wachten en aansluiten in de rij...

Bron: NU.nl, NOS.nl, diverse media


Noot redactie:
In de media worden de lange wachtrijen naast het inchecken ondermeer verweten aan het totaal begrip security. Veelal doelt men dan op zowel de paspoortcontrole door de Koninklijke Marechaussee als het controleren van de handbagage door security-personeel. Bij vluchten binnen Schengen is geen paspoortcontrole. Handbagage wordt echter wel altijd gecontroleerd. Die security-lanes kunnen echter een beperkt (zij het groot) aanbod verwerken. Uitbreiding van het aantal lanes is een aangelegenheid voor de luchthaven. Het aanbod van passagiers is echter zo groot dat zelfs het recent openen van een aparte hal soms niet tot een oplossing van de problematiek leidt. Naar elkaar wijzen heeft geen zin, samen (overheid en bedrijfsleven) - ondersteund door een goed beeld van de passagiersstromen op elk moment - moet men tot een oplossing zien te komen.

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief