Schiphol-baas belooft beterschap

Gepubliceerd op: 9-5-2017

Luchthaven Schiphol gaat extra mankracht inzetten om ervoor te zorgen dat deze zomer niet opnieuw vakantiegangers hun vluchten missen door enorme wachtrijen, zoals afgelopen meivakantie het geval was. Vakantiegangers moesten afgelopen meivakantie lange wachtrijen trotseren op Schiphol. 

Schiphol-directeur Jos Nijhuis beloofde gistermiddag beterschap nadat staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) de topman op het ministerie had ontboden. Ook KLM-baas Pieter Elbers en Frank Allard van luchtvaartmaatschappijvertegenwoordiger BARIN waren van de partij.

„We hebben de conclusie getrokken dat dit in de zomer niet nog een keer mag gebeuren”, stelde Dijksma na afloop van het overleg. Nijhuis heeft daarin toegezegd om de belangrijkste bagagecontrolepunten tijdens de zomerpiek maximaal te bemannen. Maar ook roept hij reizigers op geen ’onnodige dingen’ mee te nemen in de handbagage en zich zoveel mogelijk te houden aan de tijdmarges die de luchtvaartmaatschappijen voorschrijven omdat de luchthaven daar de bezetting op afstemt.

Met name op dat laatste punt ging het deze meivakantie mis, denkt de Schiphol-directeur, die waarschuwt dat het ondanks de maatregelen nog steeds druk zal zijn in de zomermaanden.

Over de schadeclaims die reizigers indienen en via de luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk bij Schiphol terecht komen, zei Nijhuis ’constructief’ in gesprek te zullen gaan. „Ik voel me verantwoordelijk”, aldus de luchthavendirecteur.

KLM-topman Elbers toonde zich tevreden met de toezeggingen, maar benadrukte dat er voor de structurele problemen nader overleg nodig is. „Het was enorm frustrerend voor de reizigers om te zien dat niet alle bestaande capaciteit werd benut. Dat wordt nu opgelost, we gaan praten over de verdere toekomst.” KLM trekt al vanaf vorig jaar zomer aan de bel bij de luchthaven voor meer handjes bij de bagagecontrole. Ook toen kraakte de luchthaven in zijn voegen. De afgelopen weken draaiden uit op een operationele en publicitaire ramp, met wachttijden voor reizigers die opliepen tot drie uur.

Bron : telegraaf

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief