Luchttransportklassen binnen Europa onder één dak

Gepubliceerd op: 11-6-2017

Europa beschikt met het multinationale European Tactical Airlift Center (ETAC) over een thuisbasis voor opleidingen op het gebied van luchttransport. Vandaag is de Europese opleidingseenheid, gevestigd in het Spaanse Zaragoza, officieel geopend.

Afbeelding verwijderdDe opening van de Europese opleidingseenheid in het Spaanse Zaragoza, afb links.

De komst van het centrum wordt gezien als een belangrijke stap in de Europese defensiesamenwerking op het gebied van tactisch luchttransport, waar vaak tekort aan is. Voor de opleidingen leveren landen bij toerbeurt vliegtuigen en andere middelen. Zo leveren België, Polen en Spanje een C-130, Spanje ook nog een C-295 en Duitsland een C-160. De Koninklijke Luchtmacht zorgt vanaf 2019 tot 2022 voor een loadmaster en een instructeur. Het inzetten van middelen en mensen voor luchttransportopleidingen voor meer landen, betekent dat er meer mensen en middelen beschikbaar zijn om in te zetten voor opdrachten.

Tekorten aanpakken
Het Europese Defensie Agentschap (EDA), dat sinds 2011 bestaat, richtte het ETAC op. Dit opleidingscentrum is het grootste project dat het EDA nu heeft overgedragen aan een van de lidstaten. In totaal zijn dat er 20, waaronder Nederland. Het streven is de  luchttransportcapaciteit binnen de Europese Unie te vergroten, tekorten aan te pakken en interoperabiliteit te verhogen.

Thuisbasis van de Europese luchttransportklassen
Hoge vertegenwoordiger van de Europese Unie voor Buitenlandse Zaken en veiligheidsbeleid Federica Mogherini nam de opening van het centrum voor haar rekening. Mogherini, ook vice-voorzitter van de Europese Commissie en hoofd van het Europese Defensie Agentschap, deed dat samen met de Spaanse minister van Defensie Dolores de Cospedal. De handeling gebeurde onder toeziend oog van Commandant Luchtstrijkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt.

Bron : defensie.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief