Actuele nieuwsberichten

Op deze pagina bieden we u een selectie van nieuwsberichten over de Koninklijke Marechaussee.

Nederlandse militair omgekomen bij oefening in Duitsland

DEN HAAG (ANP) - Een 28-jarige officier van de landmacht is dinsdagmiddag om het leven gekomen tijdens een oefening op het militaire terrein Hohenfels in Zuid-Duitsland. Dat meldt het ministerie van Defensie. De marechaussee onderzoekt de gebeurtenis.

De eerste luitenant van de 43 Gemechaniseerde Brigade uit Havelte raakte ernstig gewond tijdens een oefening met een CV90-infanteriegevechtsvoertuig. Er is nog geprobeerd hem te reanimeren, maar hij overleed later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis.

Een 24-jarige militair van dezelfde Brigade raakte lichtgewond. Die kon zijn familie zelf informeren over het gebeuren, aldus Defensie.

De Nederlandse eenheid bereidde zich in Beieren voor op uitzending naar Litouwen. Er zijn al sinds 2017 Nederlandse militairen in Litouwen ter afschrikking van de Russische dreiging.

Naast het onderzoek door de marechaussee is ook de Inspectie Veiligheid Defensie een oriënterend onderzoek gestart. Op grond daarvan wordt bepaald of een volledig onderzoek nodig is. De inspectie werkt onafhankelijk en onderzoekt ernstige voorvallen bij Defensie, om van te leren en om herhaling te voorkomen.

 

Bron: Media

Lees verder... 13-3-2024

In het verkeerde vliegtuig stappen: hoe kan dat gebeuren? En hoe gevaarlijk is dat?

Vorige maand stapten Noord-Hollanders Luuk en Max in het verkeerde vliegtuig en belandden in Spanje in plaats van Portugal. De blunder blijkt te zijn ingeleid door een kapotte handscanner, waardoor het personeel de boardingpasses van de passagiers handmatig moest checken. Hoe kan zoiets gebeuren? En wat zijn die veiligheidsrisico's? 
Het duo Luuk en Max landde half februari een kleine duizend kilometer oostelijker dan gepland, in het Spaanse Alicante in plaats van Lissabon. Mogelijk was er sprake van een gatewijziging van de vlucht. 

Volgens luchtvaartmaatschappij Vueling lag een defect op Schiphol ten grondslag aan de problemen. "De instappoorten en de handscanner werkten beide niet, waardoor het afhandelingsteam gedwongen was het instapproces handmatig uit te voeren." Een vervelende situatie voor de heren. "Misschien hadden wij beter moeten opletten, maar dit is nogal bizar, als je het mij vraagt", aldus Luuk. 

Defect
Schiphol laat aan NH weten niet op de hoogte te zijn geweest van het defect. Schiphol is verantwoordelijk voor de luchthavenvoorzieningen, zoals de apparatuur waarvan gebruikgemaakt kan worden door de grondafhandelaren, die weer in dienst zijn van de luchtvaartmaatschappij. 

"Bij ons is niet bekend dat de handscanners niet werkten. Als dit wel het geval zou zijn, dan onderzoeken we dat vanzelfsprekend. Dat neemt niet weg dat de laatste check voor boarding wordt gedaan door de luchtvaartmaatschappij in samenwerking met de afhandelaar", laat een woordvoerder van de luchthaven weten.

Uniek
Toch is deze situatie niet helemaal uniek. In februari vorig jaar stapte een 62-jarige man per ongeluk in het vliegtuig naar het Amerikaanse Sydney, terwijl hij naar Sydney in Australië wilde gaan. "Ik zat in het vliegtuig en zag vlak voor het landen allemaal bergen bedekt met sneeuw. Toen wist ik: ik zit in de problemen", aldus de Amerikaanse man tegenover de lokale zender KYVQ. 

En in 2019 stapte de 30-jarige Chantal óók in het verkeerde toestel, terwijl haar boardingpass wél werd gescand. Het vliegtuig ging niet naar Las Palmas (Gran Canaria), maar naar Palma (Mallorca). Toch lijkt het om uitzonderlijke gevallen te gaan. Volgens Schiphol zijn soortgelijke incidenten bij de luchthaven dan ook niet bekend.

Als Max en Luuk zomaar in het verkeerde toestel kunnen stappen, kan een ander met minder goede bedoelingen dat dan ook? Wat zijn die veiligheidsrisico's eigenlijk?

Volgens terrorisme-expert Glenn Schoen zorgt het niet voor groot gevaar: "Terroristen kunnen niet uitgaan op die toevalligheid dat apparatuur niet naar behoren werkt én dat het personeel de boardingpassen vervolgens niet goed checkt", vertelt hij. "De kans dat zoiets überhaupt gebeurt, is niet heel groot. Ook zal zo'n situatie met kapotte handscanners snel weer opgelost worden als het aan de hand is."

Wat ook meespeelt volgens Schoen, is dat terroristen hun acties gericht plannen. "Bij een kaping bijvoorbeeld, hebben terroristen vaak toch een specifiek doel voor ogen: ze zijn tegen Israël, tegen Amerika. Dat maakt het nog onwaarschijnlijker."

Controle
Ook de Koninklijke Marechaussee laat weten geen veiligheidsrisico's te zien. Passagiers moeten namelijk altijd hun boardingpass scannen bij de security voordat ze bij de gates terechtkomen.

"Achter de paspoortcontrole zijn dus alleen mensen die daadwerkelijk een vlucht hebben op die dag. Bovendien wordt hand- en ruimbagage altijd gecontroleerd op gevaarlijke of verboden voorwerpen of stoffen", laat een woordvoerder weten. Mocht een passagier niet komen opdagen bij een vlucht, is de procedure dat de bagage van boord wordt gehaald. 

 

Bron: NH Nieuws

Lees verder... 13-3-2024

34-Jarige man aangehouden voor rijbewijsfraude N62 Westdorpe

WESTDORPE – Medewerkers van de Koninklijke Marechaussee (KMAR) hebben afgelopen week bij Westdorpe een bestuurder aangehouden voor het misbruik maken van een fantasiedocument.

De Marechaussees van regio Scheldestromen hielden de bestuurder afgelopen week staande op de N62 tussen Westdorpe en Zelzate. Bij de controle toonde de 34-jarige man een fantasiedocument als een internationaal rijbewijs. Nu is het bezitten en gebruiken hiervan niet strafbaar, maar het proberen te overtuigen over het bezit van het fantasiedocument wel, aldus de KMAR.

De verdachte heeft diezelfde dag nog voor de snelrechter moeten verschijnen. Hij heeft zijn straf aangehoord.


Bron: HVZ Zeeland

Lees verder... 13-3-2024

Geen wachtrijen op Schiphol komende zomer, wél nieuw personeel nodig

Komende zomer verwacht Schiphol geen ellenlange wachtrijen door grote personeelstekorten, toch zijn er veel nieuwe medewerkers nodig. Daarom was er afgelopen weekend een banenmarkt om die nieuwe horecamedewerkers, technici of beveiligers te werven. Hoewel Schiphol zegt dat de situatie 'op orde' is, vreest vakbond De Unie dat de problemen op lange termijn nog niet zijn opgelost. 

De openstaande vacatures lopen uiteen van luchthavenbeveiliger, magazijnmedewerker of logistiek medewerker tot onderhoudstechnicus, bagagemedewerker of buschauffeur. Ook (grond)stewards en stewardessen worden gezocht. "Als we kijken naar de komende periode, ziet het er goed uit, maar er zijn altijd mensen nodig", vertelt Francien David, directeur Luchtvaart Community Schiphol. 

Vakbond De Unie vindt dat er te veel op korte termijn wordt gedacht. "Er moet een langetermijnvisie komen. Vooral de uitstroom is gigantisch en dat komt door de soms zware arbeidsomstandigheden, maar ook omdat er geen perspectief is", zegt vakbondsvoorzitter Reinier Castelein van De Unie. 

Loopbaan
De uitstroom op Schiphol is al jaren een probleem. Vorig jaar werden er miljoenen euro's uitgegeven om nieuwe beveiligers binnen te harken. Ook was er een groot tekort aan bagagemedewerkers. 

Het afgelopen jaar werden stappen gezet om arbeidsomstandigheden en -voorwaarden te verbeteren. De lonen van de beveiligers en bagagemedewerkers gingen omhoog en er kwamen tilhulpen. 

En dat werd tijd, vindt ook Lennie Pastor die al 34 jaar voor schoonmaak- en beveiligingsbedrijf Vebego werkt op Schiphol.  "In de drukste periodes hadden we tekorten en dat zorgde voor de vaste mensen voor een hoge werkdruk", vertelt hij. Op de banenmarkt werft hij voor zijn werkgever met veel enthousiasme nieuwe collega's. "We kunnen veel nieuwe mensen gebruiken."

Vakbondsvoorzitter Castelein gelooft dat werkgevers meer samen moeten werken en een loopbaan moeten aanbieden, in plaats van een baan. "Zodat je als je het na een jaar of drie zat bent, weer een mooie stap kunt maken binnen de luchthaven. En van horecamedewerker bijvoorbeeld kunt doorgroeien naar grondstewardess. Of van beveiliger naar Marechaussee", zegt hij. 

Op de banenmarkt staat ook bagageafhandelaar Viggo met een kraampje met verschillende medewerkers. HR-manager Edwin van der Linden vertelt dat het bedrijf veel heeft gedaan om het aantrekkelijker te maken om bij het bedrijf te werken. 

"Het werk is fysiek minder zwaar door de tilhulpen en de lonen zijn gestegen. Maar we willen ook een prettige werkgever zijn, we doen veel aan sfeer en gezelligheid, zoals gezonde maaltijden aanbieden voor een leuke prijs, blikjes drinken tegen inkoopprijs, of ijsjes aanbieden op een warme dag," aldus Van der Linden. 

Nieuwe klagers
Of de gratis ijsjes nieuwe medewerkers moeten gaan opleveren, moet nog blijken. Investeren in de medewerkers kan volgens de vakbond op meerdere vlakken interessant zijn voor de luchthaven. 

Hij gelooft dat medewerkers die Schiphol ontevreden verlaten, namelijk een algeheel negatief beeld over Schiphol vormen. "Een groot deel van de werknemers woont in de buurt van Schiphol. Je ziet dan het aantal klachten over Schiphol ook toenemen."

Bij de banenmarkt zijn er in ieder geval weer wat mensen enthousiast gemaakt. "Ik heb al wat leuke baantjes gezien; catering of schoonmaak", vertelt een bezoekster. "Ik ga thuis nog even rustig online bekijken wat ik leuk vind en dan 'shooten'."

 

Bron: NH Nieuws

Lees verder... 13-3-2024

Helderse Joey M. bekent smokkel van tien vluchtelingen via Noordzee

"Levensgevaarlijk": Helderse Joey M. bekent smokkel van tien vluchtelingen via Noordzee
Joey M. (30) uit Den Helder heeft een bekentenis afgelegd voor smokkel in de zaak waarbij tien vluchtelingen werden gevonden in de kajuit van een zeilschip bij IJmuiden. De verdachte sprak vandaag voor het eerst in de rechtbank in Alkmaar. 

Tijdens een reguliere patrouillevlucht op 2 december vorig jaar kwam het zeilschip op de radar bij de Kustwacht. Het voer toen op 55 kilometer ten westen van IJmuiden.

Aan boord trof de Kustwacht twee mannen aan: een 29-jarige uit Den Helder en een Nederlander (39) zonder vaste woon- of verblijfplaats. Onder een luik naar de kajuit bleken nog eens tien mensen te zitten, allemaal meerderjarig en van Albanese en Vietnamese afkomst. Het zeiljacht is vermoedelijk vertrokken vanuit de haven van Den Oever.

Vandaag kwam de inmiddels 30-jarige verdachte Joey M. voor het eerst voor tijdens de eerste voorbereidende zitting. Duidelijk werd dat M. heeft bekend dat hij de vluchtelingen, drie uit Albanië en zeven uit Vietnam, naar Engeland wilde vervoeren. 

Levensgevaar
M. wordt verdacht van mensensmokkel waarbij levensgevaar te duchten was. "Het gaat om het verplaatsen van vluchtelingen in een bootje dat niet zeewaardig was", aldus de officier van justitie. Het zeilschip zou onder andere overbeladen zijn en er zouden ook niet genoeg zwemvesten aan boord zijn.

Daar was advocaat Johan Mühren het allerminst mee eens. "De boot kon de overkant halen, was technisch in orde en had een beroepsschipper aan boord", stelt hij. De advocaat vraagt daarom nogmaals - de rechter-commissaris heeft dit verzoek eerder afgewezen - om de vluchtelingen te verhoren, om mogelijk uit te kunnen sluiten dat zij in levensgevaar waren. Dat zou voor strafvermindering kunnen zorgen. 

Voorlopige vrijlating
Daarnaast hoopt de verdachte de zaak in vrijheid af te kunnen wachten. Zijn advocaat laat weten dat M. bij zijn zieke vader woont om hem te ondersteunen. 

Joey M. benadrukt dat ook als hij aan het woord komt: "Ik snap dat ik fout ben geweest en als ik word gestraft zal ik dat ook accepteren en uitzitten. Maar tot die tijd zou ik graag naar buiten willen om mijn vader te kunnen verzorgen en ook de laatste tijd die ik met hem heb te kunnen meemaken."


Bron: NH Nieuws

Lees verder... 13-3-2024

Zes personen aangehouden bij grote actie politie en douane op invalswegen Flevoland

Op alle invalswegen van de provincie Flevoland, behalve de Noordoostpolder, heeft vrijdagavond een controle plaatsgevonden. Het ging om een gezamenlijke actie van de politie, douane en Marechaussee, gericht op ondermijning.

Daarbij werd vooral ingezoomd op kentekens waarmee iets aan de hand was, buitenlandse kentekens, huurauto’s en bijzonder dure auto’s. Die auto’s werden aan de kant gezet en gecontroleerd op onder andere drugs en wapens.

De acht controleposten waren ingericht in de buurt van de Hollandse Brug en de Stichtse Brug bij Almere, de Nijkerkerbrug bij Zeewolde, het Aquaduct Veluwemeer bij Harderwijk, de Elburgerbrug bij Elburg, de Roggebotbrug bij Dronten, de Ketelbrug bij Nagele en de Markerwaarddijk bij Lelystad. Voertuigen in de buurt van die controleposten werden op de weg geselecteerd met een ANPR-camera en vervolgens door motoragenten meegenomen naar de controleplaats. In totaal waren zo’n 250 tot 300 agenten en medewerkers van partners op de been vrijdagavond.

Zes personen aangehouden
Uiteindelijk zijn meer dan dertigduizend voertuigen gescand en ruim tweehonderd voertuigen uitgebreid gecontroleerd. Bij veel bestuurders was gelukkig alles in orde, maar niet iedereen kwam door de test. Zo reden elf bestuurders onder invloed van drugs en/of alcohol, zeven zonder (geldig) rijbewijs en twee met gestolen kentekenplaat. Negen voertuigen waren niet op naam geregistreerd en werden in beslag genomen. Zes personen werden aangehouden, omdat zij gesignaleerd stonden voor onder andere het nog moeten afstaan van DNA.

De aanwezige partners zijn ook druk geweest op vrijdagavond. De douane en Koninklijke Marachaussee hebben de politie ondersteunt bij het opsporen van verdachte signalen. De Belastingdienst inde ruim 117.000 euro aan openstaande belastingschulden en nam 13 voertuigen in beslag.

Erg leerzaam voor nieuwe agenten
Aan de verkeerscontrole deden ook veel nieuwe agenten en studenten van de politieacademie mee. Zij werden al eerder met diverse workshops voorbereid op het opsporend en professioneel controleren van voertuigen. Op vrijdagavond konden zij die kennis in de praktijk brengen.

Opsporen van ondermijnende criminaliteit
Het voornaamste doel van deze grootschalige verkeerscontrole was het opsporen van ondermijnende criminaliteit en het vastleggen van signalen in de politiesystemen. Dit is erg belangrijk, omdat die informatie nodig is en gebruikt kan worden bij politieonderzoeken. Het sectorhoofd van Flevoland, Ben Nassir Bouayad, is trots op deze grootschalige actie. ‘Ook in Flevoland is ondermijnende criminaliteit die niet altijd zichtbaar is. Met deze grote verkeerscontrole proberen we daar meer zicht op te krijgen door alle signalen van ondermijnende criminaliteit professioneel op te sporen en vast te leggen’.

 

Bron: FlevoPost

Lees verder... 13-3-2024

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief