Uiterste precisie tijdens Nederlands-Duitse grenscontrole

Gepubliceerd op: 30-11-2016

De maan probeert tevergeefs door het dikke wolkendek heen te breken en miezer verandert in dikke regendruppels. In het niets verhullende, witte led-licht van de mobiele lichtunits op de parkeerplaats langs de A12 bij de Nederlands-Duitse grens, staan tientallen bestuurders ongeduldig naast hun auto's.

De Koninklijke Marechaussee is druk bezig met een omvangrijke, internationale controle met de naam Korridor Fahndung.

Automobilisten die vanuit Duitsland de Nederlandse grens over willen, moeten ter controle over parkeerplaatsen. Interessante voertuigen en personen worden nauwkeurig gecontroleerd.

Afbeelding verwijderdKorridor Fahndung
De actie Korridor Fahndung werd in 2001 opgezet door politie Osnabrück/Münster in samenwerking met politie Oost-Nederland. Gaandeweg is de samenwerking met onder meer de Koninklijke Marechaussee ontstaan.

Maar niet alleen bij de grensovergang Bergh langs de A12 wordt in de nacht van 16 op 17 november gecontroleerd. Alle grote verkeersaders aan weerszijden van de grens moeten eraan geloven. Van Winschoten tot Venlo. Inclusief het achterland, vliegverkeer en het spoor tussen Arnhem en Oberhausen.

Op de belangrijke toegangswegen naar Nederland moeten alle voertuigen verplicht langs de controle, uitgevoerd door de Koninklijke Marechaussee, Douane, Belastingdienst en politie. Aan Duitse zijde zijn de Bundespolizei, Douane en diverse politiekorpsen actief. "Naar ieder voertuig wordt gekeken, doorrijden is geen optie", vertelt eerste luitenant Charlie Smink, aanspreekpunt van de zogenoemde actie Korridor Fahndung. 

Hij vervolgt: "MTV-controles voeren we dagelijks uit, maar dit is een bijzondere grote controle waarbij we ook nauw samenwerken met onze Duitse collega's. Door het snelwegverkeer over parkeerterreinen te laten rijden, kunnen we goed naar binnen kijken en signaleren. Normaal moet een KMar-collega op de motor langs de kant van de weg in een paar seconden bepalen of een voertuig interessant genoeg is om te controleren."

Gehele artikel in KMarMagazine

Bron : kmarmagazine

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief