KLM slaat weer alarm

Gepubliceerd op: 23-4-2017

KLM is opnieuw verontrust over de toegenomen drukte op de nationale luchthaven Schiphol. Volgens de luchtvervoerder laat Schiphol meer vluchten toe dan het aankan. De infrastructuur is daar niet op toegerust, waardoor lange wachttijden ontstaan. KLM kwam een maand geleden al met een brandbrief over de expansiedrift van de luchthaven op de proppen. Die brief is nu weer actueel, omdat het de afgelopen dagen extreem druk is op Schiphol. KLM zegt het hart vast te houden voor de zomer. ,,De hele infrastructuur is er niet op berekend.''

Het aantal vluchtbewegingen in 2020 is overigens begrensd op 500.000 per jaar. KLM: ,,Daar gaan we in dit tempo dus snel naartoe.'' Een woordvoerder wil niet vooruitlopen op het scenario dat Schiphol over de maximale vluchten heen zal gaan. Volgens de KLM is dat 'een heel complex verhaal'. Volgens de KLM dreigt het spaak te lopen op het vliegveld. Schiphol heeft volgens de vervoerder besloten de beschikbare capaciteit tot 2020 in een keer vrij te geven, waardoor het aantal vliegbewegingen is gegroeid met 500.000 per jaar. Omdat de infrastructuur van de luchthaven hier niet op berekend is, ontstaan er volgens KLM deze zomer, net als vorig jaar, grote verstoringen op Schiphol. KLM zegt als grootste gebruiker van Schiphol veel last te ondervinden van deze 'ongebalanceerde aanpak'.

Volgens de KLM moet, naast het inzetten van extra marechaussee, onder meer het bagage afhandelingssysteem dringend worden verbeterd en uitgebreid. Het systeem is nu niet berekend op de verwachtte hoeveelheid bagage. Daarnaast is de capaciteit van de taxibanen volgens de KLM lager dan de vraag, dit leidt tot wachttijden aan de gate met vertragingen tot gevolg. De vliegmaatschappij heeft zelf ook maatregelen genomen. Extra uitzendkrachten worden opgeleid, zodat ze direct inzetbaar zijn wanneer nodig. Een quick respons team haalt de vlucht alvast binnen (docking), zodat passagiers snel kunnen uitstappen. Een deel van de vliegtuigen dat van een gate vertrekt, wordt eerder al schoongemaakt en gecaterd zodat ze de gate zo kort mogelijk bezet houden. Handbagage wordt vaker ingecheckt in de vertrekhal met minder oponthoud aan de gate tot gevolg. Daarnaast worden extra tankwagens en laders ingezet.

Schiphol deelt de zorgen over de paspoortcontroles en speelt de bal door naar een nieuw kabinet. Die moet snel geld beschikbaar stellen voor extra capaciteit bij de Koninklijke Marechaussee. Wat de andere punten betreft stelt Schiphol 'in gesprek te zijn' met de KLM.

Bron: AD, De Stentor, andere media


Noot: zie ook het onderschrift bij het vorige artikel.

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief