Beveiligers Schiphol gaan acties direct uitbreiden

Gepubliceerd op: 2-8-2018

Nu Schiphol vandaag het kort geding heeft verloren dat ze had aangespannen om te voorkomen dat de beveiligers op Schiphol hun acties gingen verzwaren, wordt direct opgeschaald naar vijf werkonderbrekingen per dag van elk 15 minuten.

Afbeelding verwijderdDe beveiligers op Schiphol beperkten hun werkonderbrekingen tot nu toe tot drie keer per dag 10 minuten, maar hadden aangekondigd deze te gaan verzwaren als hun werkgevers nog steeds niet aan de eisen van de vakbonden CNV en FNV zouden voldoen voor een goede cao. De rechter zwichtte niet voor het argument van Schiphol dat de acties de veiligheid in gevaar zouden brengen, maar vond het wel redelijk dat elke werkonderbreking niet langer dan 15 minuten zou duren, zodat passagiers niet hun vlucht missen. Ook mag op piekmomenten geen actie worden gevoerd.

Onderhandelingen
De reden van de werkonderbrekingen zijn de stukgelopen onderhandelingen over een nieuwe cao voor de 31.000 beveiligers in het hele land. Zowel de onderhandelingen voor de cao Particuliere Beveiliging als de cao G4S Aviation Security (1.200 beveiligers op Schiphol) zijn stukgelopen. Tanja Schrijver van FNV zegt: “De beveiligers hebben minimaal een goede loonsverhoging in 2018 nodig om er niet nog meer op achteruit te gaan. Ze doen belangrijk werk met vaak zware roosters. Daarom zijn niet alleen de loonsverhoging maar ook afspraken over gezonde roosters zo belangrijk. Bij alle beveiligingsbedrijven zijn personeelstekorten en die verdwijnen alleen als de branche aantrekkelijker wordt. En dat kan, onder andere, door in te gaan op onze eisen.”

Aanvullende maatregelen
Schiphol had liever een andere uitspraak, maar zegt zich er bij neer te leggen dat de werkonderbrekingen in ieder geval niet langer dan 15 minuten mogen duren. De zomer is de drukste periode van het jaar, waarbij gemiddeld circa 220.000 passagiers dagelijks via Schiphol reizen. De door FNV en CNV geplande langdurige werkonderbrekingen van 15 minuten kunnen volgens de luchthavendirectie leiden tot stagnatie van de passagiersdoorstroming wat onveilige situaties in de terminal kan veroorzaken. Schiphol blijft in samenspraak met onder andere de Koninklijke Marechaussee monitoren of het nodig is om aanvullende maatregelen te nemen om de veiligheid in de terminalgebouwen te kunnen blijven garanderen.

Bron : beveiligingnieuws.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief