Schiphol moet nog steeds alle zeilen bijzetten

Gepubliceerd op: 1-10-2018

SCHIPHOL - De zomerdrukte houdt stug aan op Schiphol. Toeristen die dachten na de schoolvakanties gevrijwaard te worden van lange wachtrijen, komen bedrogen uit.

Afbeelding verwijderdSchiphol is er na afloop van de vakantieperiode niet rustiger op geworden.

„Er zijn steeds meer topdagen van meer dan 220.000 passagiers. Hoewel het aantal vluchten voorlopig niet mag toenemen, zetten luchtvaartmaatschappijen vaker grotere vliegtuigen in, zodat de passagiersgroei stug doorgaat”, bevestigde gisteravond een woordvoerder van de luchthaven.

Ook gisteren moesten alle zeilen volgens hem worden bijgezet om vertrekkende reizigers op tijd bij hun vluchten te krijgen. Aankomende reizigers kregen te maken met flinke opstoppingen bij de paspoortcontrole, omdat de grensbewaking, in handen van de Koninklijke Marechaussee, nog altijd kampt met een ernstig personeelstekort.

Twee doorgangen werden ondanks de mensenmassa’s gesloten.

„De identiteits- en veiligheidscontroles op Schiphol staan voorop. Zo nodig met tweedelijns persoonschecks. Dat slokt tijd en mankracht op. Uit voorzorg moeten we dan soms besluiten bepaalde doorgangen tijdelijk te sluiten. Dat geldt ook voor de automatische NoQ-poorten. Er blijft toezicht nodig op die selfservice paspoortscans. We nemen maatregelen om extra controleurs in te zetten, maar die moeten wel eerst opgeleid worden”, aldus een zegsman.

Pas volgend jaar zomer moet de marechaussee volgens Schiphol op sterkte zijn. „We zijn er nog niet. Iedereen werkt aan structurele verbeteringen om de groei op te vangen. Daarnaast testen we nieuwe beheerssystemen.”

KLM wil eveneens dat het tekort aan marechaussees nu snel wordt opgelost.

Professor Peter Vink van TU Delft, die met experts en studenten in het ’EU Passme-project’ een paar jaar heeft gewerkt aan een betere doorstroming op luchthavens, stelt vast dat Schiphol, KLM en diverse andere bedrijven de aanbevelingen omarmen.

In de slurf
Zo lanceert KLM binnenkort op vluchten in Europa het zogeheten ’groenlicht instappen’. De rijen die ontstaan in de slurf bij het boarden van het vliegtuig wil KLM efficiënter aanpakken. Onder meer door passagiers die slecht ter been zijn eerder aan boord te laten en niet te veel mensen tegelijk de gate te laten passeren.

Bron : telegraaf.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief