Schiphol zet in op gezichtsscan

Gepubliceerd op: 21-11-2018

SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol gaat in 2019 meer proeven doen met gezichtsherkenning om passagiers sneller te laten doorstromen. Een eerste test aan de gate, vorig jaar, was geslaagd.

Afbeelding verwijderdMet gezichtsherkenning hoeven lucht reizigers niets meer te laten zien op Schiphol, ook geen paspoort of instapkaart. FOTO HOLLANDSE HOOGTE

„In samenwerking met marechaussee, douane, KLM en andere vliegmaatschappijen gaan we nu een stap verder door te experimenteren met scans, waarmee reizigers volgend jaar het hele traject van inchecken via security en paspoortcontrole tot boarden automatisch worden gevolgd en geïdentificeerd”, aldus een woordvoerster van Schiphol.

Vrijwillig
Om te beginnen wordt een beperkt aantal doorgangen geschikt gemaakt voor gezichtsherkenning. Passagiers kunnen vrijwillig meewerken aan de biometrische proeven. Zij dienen zich in de vertrekhal eenmalig te laten registreren, waarbij het gezicht wordt gescand. Op alle controlepunten wordt dat met hightech software herkend. „Ze hoeven verder niks meer te laten zien, ook geen paspoort of instapkaart.”

KLM is voorstander van deze nieuwe techniek, omdat reizigers daarmee op de luchthaven makkelijk kunnen worden getraceerd. Via persoonlijke apps kunnen ze desgewenst via hun mobiele telefoon worden geholpen en geadviseerd. Instappen gaat sneller en vertragingen worden teruggedrongen.

Op sommige luchthavens, zoals Aruba (daar noemen ze het ’happy flow’), is gezichtsherkenning al operationeel. Ook sommige terminals op Amerikaanse vliegvelden zijn er ver mee. Onder meer KLM-partner Delta Airlines speelt een actieve rol. „Het scheelt veel tijd. Samen met de Nederlandse overheid gaan we op Schiphol aan de bak. Binnen een paar jaar moet het hier zijn ingevoerd”, zegt een van de directeuren van KLM Boet Kreiken.

Schiphol benadrukt dat de privacywetgeving strikt zal worden nageleefd. Er moeten naar schatting tientallen miljoenen euro’s worden geïnvesteerd. Uit onderzoek van wereldluchtvaartkoepel IATA blijkt dat twee derde van alle vliegreizigers gezichtsherkenning toejuicht en geen moeite heeft met zo’n database, omdat het ’checkproces’ wordt versoepeld.

Grenspassage
IATA en de World Travel & Tourism Council zijn in overleg om biometrische methoden voor herkenning van luchtreizigers breed toe te passen. „Dat stimuleert een naadloze grenspassage op luchthavens zonder tijdrovende barrières. Dat is hard nodig, omdat het aantal vliegtoeristen komende jaren fors zal toenemen”, aldus een zegsman van IATA.

Het doel is dat luchtreizigers uiteindelijk alle benodigde gegevens al thuis op hun mobiele telefoons laden. Paspoort, instapkaart, visum en andere formulieren zijn dan in één klap geregeld. De gezichtsscan zorgt voor een drempelvrije, veilige doorloop.

Bron : telegraaf.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief