Eindejaarsgeschenk ondergaat metamorfose

Gepubliceerd op: 17-12-2018

Het ministerie van Defensie besteedt dit jaar 2,4 miljoen euro aan het eindejaarsgeschenk voor medewerkers. Omdat circa 10% deze cadeaubon van gemiddeld € 35,- niet gebruikt, gaat het ongebruikte tegoed voor het eerst naar goede doelen. 

Afbeelding verwijderd

Voorheen ging de waarde van de ongebruikte giftcards, en voor die tijd VVV-bonnen, naar de leveranciers. Nu gaat het geld dat niet wordt opgemaakt naar 4 goede doelen. De bonnen hebben dit jaar voor het eerst een beperkte houdbaarheidsdatum tot 1 september 2019. “Zo'n 6.000 medewerkers gebruikt de giftcard niet. Omgerekend gaat dat om ruim € 210.000,-. Daar maken we graag andere partijen blij mee”, benadrukt projectleider Pieter van Ruiten.

Traditie
Hoewel het gros van het defensiepersoneel een cadeaukaart als eindejaarsgeschenk krijgt, kiest een deel van de landmacht en bestuursstaf nog voor het traditionele kerstpakket. De Defensie Materieel Organisatie tot vorig jaar ook, maar er is toch gekozen voor een bredere keuze.

“Je ziet duidelijk dat wordt vastgehouden aan tradities. De betreffende defensieonderdelen vinden het prettig dat medewerkers een mooi geschenk ontvangen dat ze thuis, al dan niet met familie, uitpakken. Dat typische kerstgevoel”, verduidelijkt Pieter. En hoewel 85% van de ministeries dit jaar kiest voor een cadeaukaart, zien Pieter en z’n collega’s ook een ontwikkeling die juist weer terug gaat naar het klassieke, fysieke kerstpakket. 

Afstand
Nieuw dit jaar is dat deze pakketten worden ingepakt met hulp van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat gebeurt bij het werkbedrijf Scalabor in Arnhem. Tot vorige week pakten zij duizenden pakketten in. 

Volgens Pieter denken veel mensen dat een eindejaarsgeschenk zo geregeld is, maar voor vele tienduizenden medewerkers vraagt dat best wat voorbereiding. “In januari begint het al met een aanbesteding voor een leverancier. Vanaf juni gaan we aan de gang met bijvoorbeeld het samenstellen en ontwerpen van pakketten. Maar ook inventariseren van de wensen van de krijgsmachtdelen en artikelen uitkiezen. En dan nog het meest complexe; ervoor zorgen dat iedereen het geschenk tussen 6 en 12 december op de mat heeft liggen. Wie het per ongeluk niet heeft gekregen, helpen we ook. Gelukkig gaat het ieder jaar weer goed. Fijne feestdagen.”

Bron : defensiekrant 2018/25/04

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief