10 jaar na de Poldercrash

Gepubliceerd op: 4-3-2019

Afbeelding verwijderd10 jaar na de crash van Turkish Airlines blikt Ben Versluis terug. Hij was als adjudant van de KMar Officier van Dienst Politie op Schiphol. Wat hij zich het meest herinnert van de crash? "De stilte." Nu een bietenveld, aan de rand van de A9. Glooiend in de lentezon. Af en toe suist er een vliegtuig over, op weg naar Schiphol. Het contrast met 10 jaar geleden kon bijna niet groter zijn.

Fout van piloten
Terug naar 25 februari 2009, de dag dat vlucht 1951 van Turkish Airlines vertrok van vliegveld Atatürk naar Schiphol. Maar daar kwam het toestel met 135 inzittenden nooit aan. De Boeing 737-800 stortte neer op de geploegde akker.

"Een vliegtuig, op een plek waar dat niet hoort. In een vorm die niet klopt: in drieën gebroken."

Uit onderzoek is gebleken dat het toestel kampte met mankementen, zoals een defecte hoogtemeter. Ook de instructies vanuit de luchtverkeersleiding van Schiphol waren niet volledig. Maar, concludeerde de Onderzoeksraad: het neerstorten van het toestel was vooral te wijten aan het inadequaat handelen van de piloten. 9 mensen kwamen om bij het ongeluk, die sinds die dag de naam 'Poldercrash' draagt.

Vast een verspreking
"Vroege dienst. Ik begon om 06.00 uur", vertelt Versluis over de dag van de crash. "Ik liep na de briefing met een collega van de backoffice naar de frontoffice op Schiphol Centrum. Ik hoorde door de portofoon een VOS6-melding (VOS: Vliegtuig Ongeval Schiphol)."

De boodschap: VOS6, kop Polderbaanbaan, vliegtuig in drieën, geen brand.

"Ik lachte nog en zei: vast een verspreking, joh. Dit was me hier nog nooit overkomen. Tot de melding nog een keer binnenkwam. Toen wist ik dat het mis was."

lees meer in kmarmagazine 02-2019

Bron : kmarmagazine

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief