Stichting Marechaussee Contact

Koninklijke Marechaussee voor 1945
Voor 1945

Korps Politietroepen

Korps Militaire Politie

Koninklijke Marechaussee (tot 1996)

Koninklijke Marechaussee

Koninklijke Marechaussee

Actueel

Marechaussee klaar voor Brexit. Wat verandert er voor de KMar?

Geplaatst op: 31-3-2019

Deal or no deal? De Brexit houdt de gemoederen flink bezig. Deze maand stemde de Europese Unie in met een kort uitstel. Komen de Britten niet met een nieuw plan, dan is het een harde Brexit. Wat verandert er in dat geval voor de marechaussees aan de grens? En wat hebben we gedaan om dit in goede banen te leiden? Want, wat er ook gebeurt: wij zijn er klaar voor.

Brexit MTV mrt19

Miljoenen Britten bezoeken jaarlijks Nederland. Via Schiphol en de havens arriveren ze in ons land of zijn ze op doorreis. Met name voor de Brigades Grensbewaking en Zuid-Holland, die dagelijks te maken hebben met de in- en uitreis van Britse reizigers, is de Brexit voelbaar. Vanuit Schiphol vertelt plaatsvervangend brigadecommandant majoor Sven in ‘t Veld over de Brexit-voorbereidingen. Zijn collega in Hoek van Holland, majoor Dennis de Weert, licht toe hoe het er straks in de havens aan toe gaat.

“Ik val met mijn neus in de boter”, zegt Sven in ‘t Veld. De 47-jarige majoor is sinds 4 maanden de nieuwe plaatsvervangend brigadecommandant Grensbewaking. Op Schiphol bereiden ze zich voor op een harde Brexit.

Omdat het Verenigd Koninkrijk (VK) nu al geen deel uit maakt van Schengen moeten reizigers vanuit en naar het VK altijd al door de paspoortcontrole, dit verandert niet. Maar bij een no deal Brexit worden Britten die Nederland in- en uitreizen straks wel als ‘derdelanders’ beschouwd. Dat betekent dat hen bij de paspoortcontrole bij inreis vanaf dat moment wordt gevraagd naar het doel, de duur en (financiële) middelen van hun bezoek. Bovendien mogen ze nog maar 90 dagen aaneengesloten in de EU verblijven en worden ze ‘stempelplichtig’.

Mobiele balies
“Op inreis kunnen de Britten dan niet meer door de elektronische paspoortcontrole, maar moeten ze langs de manuele balie. Dat zou langere wachtrijen tot gevolg kunnen hebben”, meldt In ’t Veld. De Brigade deed daarom eerder al een test en berekende hoeveel balies er extra nodig zijn om te voorkomen dat de aankomstbalies vol lopen.

Mensen en balies erbij
“We kozen voor een tijdelijke oplossing: plaatsen van extra mobiele balies”, legt In 't Veld uit. In totaal komen er 7  vaste balies bij op de aankomstfilters 1 en 4. Schiphol kende al een uitbreiding van 7 manuele balies voor de zogeheten ‘Schengen muur’ (daar waar reizigers verplaatsen van Schengen naar niet-Schengen landen). Daarnaast komt er een aparte ‘lane’ voor Britten in aankomsthal 4. “Maar deze balies moeten ook bemand worden”, merkt de plaatsvervangend commandant op. De Brigade krijgt er mensen bij op Schiphol. In ’t Veld legt verder uit: “De teamleider van dienst bepaalt waar de mensen nodig zijn. Dat kan per dag verschillen. We plaatsen de mensen statisch, maar sturen dynamisch.”

Stap voor stap
De brigade, de luchthaven, KLM en Douane, pakken de Brexit-voorbereidingen grondig aan: tijdens een tabletop, of zoals In ’t Veld het omschrijft, ‘een walktrough no deal Brexit’, doorliepen de partijen stap voor stap de dag van de omslag. “Dat was leerzaam en het was goed om in deze setting bij elkaar te zitten.” Volgens hem is de Marechaussee op Schiphol er klaar voor. “We wachten het af, maar we zijn in ieder geval tot in de puntjes voorbereid.”

lees het volledige artikel in KMarMagazine

Bron : kmarmagazine


Andere nieuwsberichten:

Derde kwartaal 2019

Tweede kwartaal 2019

Eerste kwartaal 2019

Nieuwsberichten van voor 2019

Dank voor uw bezoek aan onze website en graag tot ziens!