Tekort aan marechaussees, herrie om ’instant-hulpjes’

Gepubliceerd op: 1-6-2019

SCHIPHOL - Er wordt aangemodderd met de paspoortcontroles op Schiphol. Dat stelt vakbond Marver nu het zomerseizoen dreigt te leiden tot lange wachtrijen, vertragingen en chaos.

Behalve een gebrek aan marechaussees, ziet een zegsman van de Koninklijke Marechaussee (KMar) ook de beloofde hulp van burgers en reservisten stagneren. Die zijn volgens hem hard nodig om de beroepsmilitairen in piekuren te assisteren bij de paspoortcontrole.

Vakbond Marver (Marechausseevereniging) is echter fel tegen de inzet van amateurs om de reizigerscontrole uit te voeren. Er mag geen enkele concessie worden gedaan aan veiligheid, maar volgens voorzitter Sven Schuitema is er in 2019 sprake van zware onderbezetting. „Haast chronisch, omdat marechaussees de slechte arbeidsvoorwaarden ontvluchten. Op Schiphol wordt aangemodderd.”

De komst van ’instant-hulpjes’ is volgens hem een klap in het gezicht van de professionals. „De opleiding duurt minimaal een jaar, maar de burgers zouden al in een paar weken moeten worden klaargestoomd. Een onmogelijke opgave met de toenemende risico’s op Schiphol van illegalen, terroristen, criminelen, drugssmokkelaars, ID-fraudeurs en mensenhandelaren.”

"’Toenemende risico’s met illegalen, terroristen, drugssmokkelaars en mensenhandelaren’"
Door de weerstand tegen 120 ’eerstelijnsgrensbewakers’ staan er volgens de KMar-woordvoerder nu slechts 25 klaar. „Veel te weinig. Wij willen doorgaan met dit project dat in de zomerse topdrukte wachttijden kan beperken.” Hij durft nu niks te garanderen.

Schuitema zegt bereid te zijn mee te werken aan meer structurele oplossingen. „Dit plan slaat nergens op. Die eerstelijns zonder rechten zijn zo weer verdwenen. Wij denken bijvoorbeeld aan deeltijdmilitairen en bijscholing van herintredende oud-marechaussees. Die burgers zijn een onacceptabel dictaat.”

Schuitema houdt rekening met veel ellende op Schiphol dit hoogseizoen, nu het aantal vliegvakantiegangers blijft doorgroeien.

"Steeds vaker opdracht om de poort maar open te zetten als mensenmassa’s zich ophopen"
Wat de marechaussees ook zorgen baart, is dat zij van hogerhand steeds vaker opdracht krijgen om de poort maar open te zetten, als de mensenmassa’s zich ophopen. „Dat is een vrijbrief voor gespuis om door te lopen.” Hij noemt dat onverantwoord. „Vroeger kwam dat een enkele keer voor, nu lijkt die gatenkaas schering en inslag te worden. Dat komt ervan als de politiek afbreekt. Vandaar ons cao-conflict dat tot stiptheidsacties kan leiden deze zomer”, aldus Schuitema.

Ook voorman Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR maakt zich zorgen over doorstroming van toeristen op Schiphol. „Er hoeft maar iets fout te gaan en we zitten met de gebakken peren. We hopen dat het komende maanden in orde is, zoals ons is voorgehouden, maar ik houd mijn hart vast.”

Vorig jaar zei de Schiphol-directie nog dat er vierhonderd extra marechaussees nodig zijn om de verwerking van passagiers soepel te laten verlopen. „Luchtreizigers kunnen zich zelf ook voorbereiden. Houd vluchtinfo in de gaten, check reisdocumenten, houd je aan bagageregels en kom op tijd.”

Volgens KLM is het van belang dat de doorstroming op Schiphol zonder te lange wachttijden verloopt. „We verwachten grote drukte, dan moeten er altijd voldoende controlepoorten open zijn”, zegt een woordvoerder. Er zijn volgens Schiphol dagelijks vaak meer dan 220.000 reizigers.

Daarbij zijn de capaciteitsproblemen, waar twee jaar geleden al een oplossing voor is beloofd, niet opgelost. Zo wordt in vertrekhal 1 gewerkt aan een tussenverdieping om de bagagecontrole uit te breiden.

Bron : telegraaf.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief