Inklimmers veroorzaken steeds meer schade bij transporteurs

Gepubliceerd op: 14-1-2020

De schade veroorzaakt door zogenoemde inklimmers loopt verder op voor de transportsector. Het zijn al lang niet meer kapotgesneden zeilen, vernielde sloten en dergelijke. Regelmatig gaan complete ladingen verloren. Dat meldt ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Het aantal illegalen dat jaarlijks per boot Engeland probeert te bereiken, loopt op. Het ministerie van Justitie en Veiligheid meldt in haar meest recente overzicht dat er van januari tot en met september 2019 ongeveer 730 mensen zijn aangetroffen die via een Nederlandse haven illegaal naar het Verenigd Koninkrijk wilden reizen.

Van hen werden er 330 aangetroffen in Hoek van Holland, 210 in Europoort, In Vlissingen tien, evenveel als in IJmuiden. De cijfers zijn van de Koninklijke Marechaussee en afgerond op tientallen. Overigens wordt in het Rotterdams havengebied ook gecontroleerd door de Zeehavenpolitie. Een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee (KMar) verklaart: ‘Over het algemeen is het een golfbeweging. De pakkans in Nederland is hoog, omdat we intensieve controles houden op de doorlaatposten waar de KMar verantwoordelijk is. Wel kunnen we stellen dat inklimmers steeds innovatiever worden om zichzelf te verbergen. Daarbij gebruiken ze afwisselende methodes en reisroutes. Het blijft zaak om die informatie te delen met onze partners en hierop te anticiperen.’

De hond is nog altijd het belangrijkste middel waarmee het opsporingswerk wordt gedaan: ‘De Marechaussee heeft verschillende hulpmiddelen tot haar beschikking, zoals migratiehonden (honden die zijn getraind in het herkennen van menselijke geur) en CO2-meetapparatuur. Migratiehonden zijn het meest effectief als ondersteunend middel voor het controleren van vrachtwagens op vreemdelingen.’
 
Van degenen die de afgelopen maanden illegaal de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk probeerden te maken, had 43% de Albanese, 13% de Afghaanse, 12% een onbekende, 8% de Vietnamese en 7% de Eritrese nationaliteit. De overgebleven 18% had een andere nationaliteit. Dat blijkt uit cijfers van de Koninklijke Marechaussee.

Bron: Nieuwsbladtransport.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief