In meivakantie wéér rijen op Schiphol verwacht: ’Overal is personeelstekort’

Gepubliceerd op: 19-4-2024

AMSTERDAM - Reizigers moeten op Schiphol in de meivakantie rekening houden met rijen in de piekmomenten. De kneep zit hem dit jaar vooral bij de paspoortcontrole bij aankomst. „Het wordt lekker druk.”

Een chaos als in 2022 wordt zeker niet verwacht, zo blijkt uit een rondgang van De Telegraaf. Maar volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is het vooral op de donderdagen, vrijdagen en zondagen druk in de meivakantie, die eind volgende week begint.

Aankomst bij Marechausse
Op de eerste dagen van de meivakantie vertrekken er rond 80.000 passagiers. Gemiddeld zijn dat er ruim 70.000 gedurende de hele vakantie, 9,5 procent meer dan vorig jaar. „Voor vertrekkende passagiers zal het misschien druk zijn, maar dat gaat wel. De aankomst bij de Koninklijke Marechaussee, daar zit de bottleneck”, zegt een vooraanstaande bron bij de beveiliging op Schiphol. En ook de Marechaussee Vereniging (MarVer) is helder. „Er zullen gewoon rijen staan.”

De komende vakantie is een nieuwe test na chaosjaar 2022. Verschillende bronnen kijken met argusogen naar de KMAR. „Overal is personeelstekort, en we willen allemaal tegelijk op vakantie”, zegt een woordvoerder van de MarVer.

Tips om lange rijen te vermijden
Schiphol zelf kwam deze week weer op de proppen met een campagne om rijen te voorkomen: lage schoenen, lichte kleding, niet te veel handbagage mee. „Het is een vakantieperiode en dat betekent dat je mogelijk langer moet wachten. Ook bij de KMAR geldt dat de vakantieperiode aanpoten is. Maar we kijken ernaar uit en hebben voldoende capaciteit.”

De afgelopen jaren stonden op Schiphol regelmatig rijen door onderbezetting bij de KMAR. Meermaals doken foto’s op van rijen die tot in de winkelgebieden achter de controles stonden. Daar zit een kip-ei-verhaal’ achter.

De KMAR beweert altijd genoeg capaciteit te hebben om aan de begrote vraag te voldoen, maar vanuit de vakbond klinkt dan dat de begroting te dun is. „Met techniek is redelijk wat op te vangen. Denk aan automatische paspoortcontroles, maar die vallen dan wel weer eens uit.”

Langer wachten
De KMAR zelf sust de boel. „Bij bijzonderheden kan het altijd zijn dat mensen langer moeten wachten, we doen geen concessies op veiligheid”, reageert een woordvoerster van de Koninklijke Marechaussee. Die zet waar nodig extra mankracht in, al souperen mensen met verlopen paspoorten of gescheiden ouders zonder papierwerk die capaciteit deels op.

Wel klinkt opnieuw dat de aankomende passagier qua prioriteit lager staat. Vertrekkers gaan voor, want zij kunnen hun vlucht missen. Tegelijk betekent dat dat mensen die van buiten Schengen terugreizen, en dat zijn er steeds meer nu verre reizen weer in trek zijn, langer moeten wachten bij terugkomst.

Piekmomenten
LVNL, luchtvaartmaatschappijen en afhandelaars verwachten dat ze het aankunnen, zo blijkt uit een rondgang van De Telegraaf. Deze periode is dé test voor de zomervakantie, aldus operationeel directeur Maarten Stienen in een interne KLM-webcast. Het zal op sommige momenten ’lekker druk’ zijn, aldus een woordvoerder. „Dat zijn de gebruikelijke rijen bij een piekmoment. Aan passagiers vragen we om zoveel mogelijk zaken vooraf en thuis te regelen, want dat scheelt tijd op Schiphol”, aldus KLM.
Budgetvlieger Transavia, dat bij de start van het paasweekend op een zeker moment elf vliegtuigen met onderhoud of pech op de grond had staan, heeft er nu wel vertrouwen in, zo meldt een woordvoerder desgevraagd.

 

 

Bron: De Telegraaf

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief