Actuele nieuwsberichten

Op deze pagina bieden we u een selectie van nieuwsberichten over de Koninklijke Marechaussee.

Uitnodiging voor een NOV/KMAR symposium

Donderdag 6 november 2025 zal  in Theater Diligentia te Den Haag een NOV/KMAR symposium plaatsvinden .
Alle begunstigers SMC worden uitgenodigd en de toegang is gratis.  De aanvang is om 13.00 uur.

Het thema van het symposium zal zijn: Collective defense in relatie tot de taken van de Koninklijke Marechaussee.

Plaatsvervangend Commandant KMar Bart Hulsbosch zal optreden als “keynote speaker”.

Vragen of Aanmelden via nov.kmar@nederlandseofficierenvereniging.nl

Meer info. https://www.marechausseecontact.nl/

 

Bron: Jos Govaarts

Lees verder... 14-10-2025

Engelsman probeert chocoladerepen met daarin 800 gram cocaïne te smokkelen

BAD NIEUWESCHANS – Op 2 oktober rende een 29-jarige Engelsman tijdens een Duitse grenscontrole weg richting Nederland. Hij rende over de rijksweg A7, zwom vervolgens door een brede sloot en ging richting Bad Nieuweschans. In een weiland werd hij overmeesterd door Duitse en Nederlandse agenten en marechaussees.

De man vluchtte omdat hij 800 gram cocaïne, verpakt in chocoladerepen, bij zich had. Ook had hij 50 gram cannabis en een mes bij zich. Daarnaast stond de man gesignaleerd om DNA te laten afnemen en het betekenen van gerechtelijke stukken wegens een witwaszaak op Schiphol Airport. De man is aangehouden door het grensoverschrijdend politieteam van de Koninklijke Marechaussee voor het afnemen van zijn DNA en wordt overgeleverd aan de Duitse autoriteiten wegens een Europees aanhoudingsbevel.

Het GPT is een samenwerking tussen de Koninklijke Marechaussee, Nationale Politie, Landespolizei en de Bundespolizei.

Een team rijdt gemengde patrouilles met één Duitse en één Nederlandse collega in een onopvallend dienstvoertuig in de grensregio. Zij maken gebruik van elkaars bevoegdheden en mogen optreden in zowel Nederland als Duitsland.

 

Bron: RTV Westerwolde en Koninklijke Marechaussee Noord

Lees verder... 14-10-2025

Nederland start met invoering Europees inreis- en uitreissysteem (EES)

Op zondag 12 oktober 2025 is de Koninklijke Marechaussee gestart met de stapsgewijze invoering van het Europese inreis- en uitreissysteem (EES) in Nederland. De invoering begint op twee maritieme grensposten: Eemshaven en IJmuiden/Amsterdam-Haven. Alle Schengenlanden zullen het EES de komende maanden invoeren, waarmee het traditionele stempelen van paspoorten voor niet-EU-inwoners wordt vervangen.
 
Nederland kiest voor een geleidelijke invoering om het systeem gecontroleerd te introduceren en eventuele verstoringen voor reizigers te beperken. Na de start op de maritieme grensposten volgen de kleinere luchthavens. Vervolgens vindt een kleinschalige start op Schiphol plaats, waarna de invoering daar begin december verder wordt uitgebreid.

De volledige implementatie van het EES op alle Nederlandse grensposten staat gepland binnen een termijn van zes maanden. Op grensposten waar het EES nog niet is ingevoerd, blijft het stempelen van paspoorten voorlopig van kracht.

Biometrisch materiaal
Het EES geldt voor niet-EU-inwoners die maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen in het Schengengebied willen verblijven. In plaats van een stempel worden voortaan biometrische gegevens geregistreerd, in de vorm van vingerafdrukken en een gezichtsfoto.

Het nieuwe systeem draagt bij aan een betere grensbewaking en het tegengaan van illegale migratie.

 

Bron: Koninklijke Marechaussee

Lees verder... 14-10-2025

Belgen in snelle huurauto's gestopt na dollemansrit

Twee Belgische automobilisten in snelle huurauto's zijn zaterdagnacht door de marechaussee en agenten van de verkeerspolitie gestopt in Best. De twee trokken zich niets aan van de maximumsnelheid.
 
De snelheidsovertredingen vielen binnen de marge van 50 kilometer per uur, waardoor de twee hun rijbewijs niet hoefden in te leveren. Wel kregen ze flinke bekeuringen.

De huurcontracten van de auto's bleken in orde, maar twee inzittenden hadden geen identiteitsbewijs bij zich en een bestuurder had geen rijbewijs bij zich. Daarvoor werden door de marechaussee en de verkeerspolitie ook nog bekeuringen uitgeschreven.

Bron: Omroep Brabant

Lees verder... 14-10-2025

Weegt snelheid op tegen opslag biometrische data?

De stempel in het paspoort wordt vanaf dit weekend een digitale controle, maar zijn die gegevens wel veilig?
IJMUIDEN- Nooit meer een stempel in je paspoort, maar digitaal de grens oversteken. Vanaf komend weekend is het realiteit in twee Nederlandse zeehavens. Het zogenoemde Entry/Exit System (EES) wordt daarna stapsgewijs uitgerold. Veilig en snel, is het devies. Maar privacywaakhonden hebben hun bedenkingen.

Wie vanaf komende zondag aankomt in de zeehaven bij IJmuiden of de Eemshaven in Groningen,krijgt gewoon nog een stempel. Maar de eigenlijke controle gebeurt digitaal. De stempel verdwijnt namelijk voor mensen die niet in de EU wonen, uitzonderingen daargelaten.. In plaats daarvan worden voortaan onder meer gegevens uit het reisdocument, reisdata en biometrische gegevens zoals gezichtsopnames en vingerafdrukken. 

,,Het nieuwe systeem draagt onder andere bij aan betere grensbewaking en het tegengaan van illegale migratie’’, zegt de Nederlandse overheid over het Europese systeem. Op 3 november wordt het EES ook langzamerhand ingevoerd op Schiphol, waarna het over een half jaar overal moet draaien. Het idee is daarnaast dat grenscontrole sneller gaat. 

Schiphol zet extra mensen in tijdens uitrol EES
De luchthaven zegt in een reactie ’klaar te zijn’ voor deze operatie. „We hebben de terminal aangepast om zo de luchthaven gereed te maken voor de invoering van EES. Hiervoor zijn onder meer zo’n 160 kiosken geplaatst en is de bewegwijzering aangepast, zodat reizigers soepel door het registratieproces worden geleid”, meldt een woordvoerder.  

Daarnaast zet Schiphol extra personeel in om reizigers te helpen bij het gebruik van de kiosken. Het aantal zogeheten ’passenger assistants’ gaat omhoog van ongeveer 400 naar 600, zodat er op elk moment van de dag voldoende medewerkers aanwezig zijn en de passagiersstroom zo soepel mogelijk loopt. De Koninklijke Marechaussee blijft verantwoordelijk voor de grenscontrole.

Op veel luchthavens elders in de wereld is controle van biometrische gegevens al de standaard, bijvoorbeeld in de VS of India. „We lijken als land goed voorbereid, de luchthaven van Groningen zal de eerste zijn die volledig overgaat”, zegt voorman Marnix Fruitema van de luchtvaartkoepel Barin. 

’Steeds minder bewust van risico’s’
Het is maar de vraag of dit soort systemen écht zorgen voor veiligheid en snelheid, zegt Lotte Houwing van privacywaakhond Bits of Freedom. ,,Dat staat helemaal niet vast. Steeds vaker zien we dat biometrische gegevens worden opgeslagen. Het bewustzijn van hoe gevoelig die data zijn, lijkt te zijn weggesleten.’’  

„Een gelekt wachtwoord kan je nog wijzigen, je biometrische data niet”
Terwijl de gevolgen van een fout gigantisch kunnen zijn: een gelekt wachtwoord kan je nog wijzigen, je biometrische data niet. ,,Bovendien valt me op dat dit geen gesloten systeem is. De politie kan bijvoorbeeld ook bij de data. Dat brengt risico’s met zich mee. Hoe meer mensen erbij kunnen, hoe groter die zijn.”

Ze wijst op de ellende die recent ontstond toen gegevens van vrouwen die deelnamen aan een bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Gevoelige gegevens zoals BSN-nummers en medische informatie lekten uit via een laboratorium. ,,Je kan zelf nog zo goed je zaakjes op orde hebben, maar hierbij ben je afhankelijk van andere partijen of je data op straat komt. Bij dit systeem lijken mij de risico’s niet in balans met de winst die wordt geboekt. Als die er al is.” 

Om een voorbeeld te geven; Yann Lariche, de directeur van de Eurotunnel, verwacht juist dat de reis vanuit het Verenigd Koninklijk 2 minuten lánger zal duren door het EES. 

’Systeem is weg naar realtime volgen van mensen’

De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op de data-opslag, en gebruikt daarbij argusogen. ,,We zijn kritisch op de noodzaak van de grote hoeveelheid gegevens die straks wordt gebruikt”, aldus een woordvoerster. Daarbij wijst ze ook op het ETIAS-systeem, dat eind 2026 wordt ingevoerd nádat het EES-systeem volledig draait. 

Deze verplichte ’reistoestemming’ lijkt sterk op het Amerikaanse ESTA en gaat gelden voor niet-visumplichtigen van buiten de EU die naar ons continent komen. Onder dat systeem moeten reizigers persoonlijke informatie invullen zoals hun werk en data over eerdere reizen. Reizigers vullen het vooraf in, waardoor ze bij aankomst alleen nog maar hun paspoort hoeven te scannen. Ook hier zijn de argumenten enerzijds veiligheid en efficiency, en anderzijds tijdwinst. 

Maar juist de koppeling van de systemen baart zorgen bij critici. Niet alleen kunnen data in verkeerde handen vallen, ook kunnen de autoriteiten gegevens misbruiken. De combinatie van persoonlijke data en gezichtsherkenning openen de deur naar mensen realtime volgen met camera’s, om maar wat te noemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kijkt daarom nu al mee naar de invoering en de achterliggende systemen. 

,,Het is heel belangrijk dat daar goed toezicht op wordt gehouden, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de gegevens alleen gebruikt worden voor het doel dat is beoogd’’, zegt de AP. ,,Niets is zo uniek en persoonlijk als een vingerafdruk of gezicht. Deze persoonsgegevens moeten daarom goed worden beschermd. Reizigers die naar Nederland komen moeten erop kunnen vertrouwen dat dit heel zorgvuldig gebeurt.’’

 

Bron: De Telegraaf

Lees verder... 11-10-2025

Luchtvaartzitting: drie verdachten veroordeeld en één keer OM niet ontvankelijk verklaard

Op donderdag 9 oktober vond er in Haarlem een luchtvaartzitting plaats: in totaal moesten vier verdachten van strafbare feiten binnen de luchtvaart zich voor de rechter verantwoorden. Het OM vroeg in één zaak om niet ontvankelijk te worden verklaard en de rechter is hierin meegegaan.

Man gewelddadig richting personeel en passagiers: twee maanden celstraf
De zitting begon met een 35-jarige man uit de Verenigde Staten die werd verdacht van het plegen van geweld tegen meerdere personen, zowel personeel als passagiers, aan boord van een vliegtuig. Daarmee heeft de man de vluchtveiligheid in gevaar gebracht. 

De man kwam op 7 juli 2025 om 07.30 uur aan met het vliegtuig op Schiphol. Een uur eerder, toen het vliegtuig nog in de lucht vloog, werd de Koninklijke Marechaussee al gewaarschuwd dat er een passagier aan boord zat die geweld gebruikte. De man werd bij aankomst door de Marechaussee uit het vliegtuig gehaald.

Hij zat geboeid, zijn benen waren met tie-wraps aan elkaar gebonden en hij rook naar alcohol. Toen hij weggevoerd werd door de Koninklijke Marechaussee kon hij nog amper op zijn benen staan. In zijn bagage werd een half lege wodkafles gevonden en de man blies 350 ug/l. De rechter ter zitting: ‘met zo’n hoeveelheid mag je allang niet meer rijden’.

Later bleek dat de man zich aan het begin van de 8,5 uur durende vlucht vanuit Entebbe al begon te misdragen. Hij schreeuwde, schopte richting de purser en prikte in haar borst. Dit deed hij ook bij een andere passagier. Uiteindelijk werden meerdere passagiers gevraagd om te helpen om de man in bedwang te houden. De officier van justitie ter zitting: ‘Zij stonden opeens als een arrestatieteam in het gangpad, daar zit niemand op te wachten’.

De man werd in de handboeien geslagen en zijn benen werden met tie-wraps vastgebonden. De officier van justitie wees er ter zitting op dat dit zeer uitzonderlijk is, dus dat dit wel iets zei over het gedrag van de man. De purser kwam door dit gedrag niet toe aan haar reguliere werk op het gebied van veiligheid en de man zorgde voor een gevaarlijke situatie aan boord. Hij bleef zich ook verzetten toen hij was vastgebonden, door te blijven trappen en proberen los te komen. Andere passagiers moesten door hem in angst zitten. De officier van justitie benoemde ter zitting dat het om een zeer ernstig feit gaat. Hij vroeg de rechter om de verdachte die niet aanwezig was, te veroordelen tot een gevangenisstraf van twee maanden onvoorwaardelijk. De rechter vond bewezen dat de man zich gewelddadig had gedragen en dat hij hiermee de vluchtveiligheid in gevaar had gebracht. Hij veroordeelde de man bij verstek conform eis.

OM niet ontvankelijk want man al in Portugal voor feit veroordeeld
Een 37-jarige man had zich op 14 februari 2024 misdragen in een vliegtuig dat vloog van Amsterdam naar Curaçao. De gezagvoerder besloot op de Azoren een tussenlanding te maken om verdachte van boord te laten halen. De man bleek voor dit strafbare feit al onherroepelijk in Portugal te zijn veroordeeld. Het OM vroeg daarom om niet ontvankelijk te worden verklaard en de rechter volgde daarin. Je kan in Nederland namelijk maar één keer voor een feit vervolgd worden. Daarmee werd ook de vordering van de benadeelde partij, de vliegmaatschappij, niet ontvankelijk verklaard. 

Vliegen met drone op plek waar dat niet mag: €250,- boete
Een 44-jarige man uit Polen vloog op 21 augustus 2024 met een drone in de CTR (Controlled Traffic Region) Schiphol. Binnen dat gebied mag niet gevlogen worden.
De zaak begon toen er bij de politie een melding binnenkwam dat er gevlogen werd met een drone op een plek waar dit niet mocht. De politie kon dit snel met apparatuur vaststellen en wist ook de exacte locatie in Amsterdam vast te stellen.

De man gaf aan dat hij niet wist dat hij daar niet mocht vliegen. Hij wist wel dat hij niet boven Schiphol mocht vliegen, maar niet dat dit ook gold voor een gebied met een straal van 6 kilometer buiten Schiphol. De officier van justitie merkte op dat de man dit als dronegebruiker wel moet weten en dat wanneer hij bijvoorbeeld gebruik had gemaakt van de GoDrone-app hij had gezien dat het gebied waarin hij stond rood was. De man kreeg een transactie aangeboden maar heeft deze niet betaald. Daarom diende de zaak nu voor de rechter. De man was zelf niet aanwezig.

De officier van justitie eiste een geldboete van €250,-, mocht hier niet aan worden voldaan, dan te vervangen door vijf dagen gevangenisstraf. De rechter veroordeelde de man bij verstek conform eis.

Vliegen met drone boven politiebureau en nabij ziekenhuis: €400,- boete
Een 21-jarige man uit Tolbert vloog op 19 februari 2024 in Groningen met zijn drone op een plek waar dit niet is toegestaan. Een medeverdachte in deze zaak stond begin vorige maand in verband hiermee al voor de rechter.

Een oplettende agent zag die dag in februari dat er een drone boven het politiebureau vloog. Hij bedacht zich geen moment en ging naar de plek toe. Hij zag dat een auto net wilde wegrijden met daarin meerdere personen, onder andere de verdachte die vandaag voor de rechter moest verschijnen. Hij was overigens niet aanwezig.

De agent zag een tas met daarin lampjes en de mannen gaven toe met een drone te hebben gevlogen. Ze wilden kijken of de in beslaggenomen auto van één van de mannen nog op de parkeerplaats van het politiebureau stond.
 
De officier van justitie wees er ter zitting op dat er niet gevlogen mag worden boven een politiebureau en dat de drone ook in een geografische zone nabij een ziekenhuis vloog, waar het ook verboden is om te vliegen. De officier van justitie wees er ter zitting op dat we allemaal weten dat als er op een bepaalde plek een drone vliegt, dit tot gevolg kan hebben dat het overige luchtverkeer daar niet meer veilig kan vliegen. Een traumahelikopter had hierdoor dus gehinderd kunnen worden als deze in geval van nood moest vertrekken of landen. Deze twee feiten (boven een politiebureau en binnen de geografische zone van een ziekenhuis) beschouwt de officier van justitie strafverzwarend. Daarnaast weegt hij wel mee dat de man geen kwaad in de zin had en dat hij zich door zijn vrienden had laten meeslepen. De officier van justitie eiste een geldboete van €400,-. De rechter veroordeelde de verdachte bij verstek conform eis.

 

Bron: Openbaar Ministerie

Lees verder... 11-10-2025

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief