Gepubliceerd op: 8-9-2016
Bijna iedere collega kent ze, de rijinstructeurs en -examinatoren van de Defensierijopleidingen (OTCRij). Zonder deze mannen zou de Koninklijke Marechaussee zich, gekscherend gezegd, altijd te voet moeten verplaatsen óf stilstaan.
Afbeelding verwijderd"We zijn de autoriteit op het gebied van militaire rijopleidingen, maar op het OTCRij in Oirschot gebeurt meer", vertelt eerste luitenant Jan de Wit van de KMar. "We adviseren bijvoorbeeld ook tot aan de minister over de eisen waaraan militaire voertuigen en chauffeurs moeten voldoen." Scroll naar beneden en ontdek welke rol de KMar speelt.
Een belangrijke ontwikkeling in het lespakket is dat leswagens en -motoren tegenwoordig ook met optische en geluidssignalen buiten de poort oefenen. De voertuigen rijden dus op snelheid en met loeiende sirenes en zwaailichten door de bewoonde wereld. Het is de beste manier om leerlingen voor te breiden op een spoedrit tussen andere auto's, fietsers en voetgangers. Train as you fight, beaamt eerste luitenant Jan de Wit. Gemiddeld zijn er zo'n 8 van dit soort lesritten per dag. "Deze trainingen melden we altijd aan de politie", legt De Wit uit.
Bron : kmarmagazine
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Algemene Rekenkamer: extra grenscontroles leiden niet tot minder migratie
Politie doorzoekt trein op Rotterdam Centraal vanwege vluchtende overvaller
Oud-kolonel Koninklijke Marechaussee Ronald Dongor (72) overleden
Duitse regering mag van rechter asielzoekers niet wegsturen bij grens, maar zet door
Grote vondst; 41 chemicaliënvaten en lading autobanden gedumpt in Eindhovense bosjes
Beveiliging tegen drone-aanval in Nederland 'niet waterdicht'