Actuele nieuwsberichten

Op deze pagina bieden we u een selectie van nieuwsberichten over de Koninklijke Marechaussee.

Prijskaartje Navo-top verdubbelt bijna: van 95 naar 183 miljoen euro

De organisatie van de Navo-top in Den Haag gaat bijna dubbel zo duur worden als geraamd. Het kabinet reserveert alvast 183 miljoen euro en dat is fors meer dan de 95 miljoen eerder dit jaar. Volgens een woordvoerder komt het vooral omdat de beveiliging duurder uitpakt.

Eind juni komen er 45 regeringsleiders, 90 ministers en 8000 delegatieleden en journalisten naar Den Haag voor de Navo-top. Het is de allereerste Navo-top in Nederland en de ‘grootste logistieke operatie sinds de Tweede Wereldoorlog’ in ons land.

De gevolgen zijn op veel meer plekken merkbaar. Wegen worden afgesloten, evenementen worden geannuleerd of kleiner van opzet.

En ook de belastingbetaler merkt er meer van, nu de organisatie geen 95 miljoen maar zeker 183 miljoen gaat kosten. Deze extra kosten staan beschreven in de voorjaarsnota van het kabinet die deze vrijdag is uitgekomen.

De regering meldt in deze nota dat de kosten van de organisatie oplopen vanwege extra ‘noodzakelijke veiligheidsmaatregelen’. Een woordvoerder van de organisatie zegt ook dat het kostenplaatje nu scherper in beeld is dan vorig jaar: „Voor een deugdelijke inschatting zijn ook offertes nodig.”

Vergeleken met de nucleaire top in 2014 zijn de prijzen voor allerlei spullen en diensten nu veel hoger, stelt de woordvoerder.

„En de regeringsleiders en ministers moeten niet alleen beveiligd worden op de locatie van de top, ook bij vervoer van en naar Schiphol en naar hotels en locaties waar werkdiners plaatsvinden. De kosten voor beveiliging zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. Ook zijn er geen grote voorraden auto’s beschikbaar. Huur daarvan is nu duurder, veel materiaal moet speciaal voor de top worden gekocht.”

Samen ophoesten
Diverse ministeries moeten samen het organisatiebudget ophoesten. Het ministerie van Justitie en Veiligheid neemt 81 miljoen voor zijn rekening, het ministerie van Buitenlandse Zaken 53 miljoen, Defensie doet 42 miljoen en Infrastructuur en Waterstaat staat aan de lat voor 6 miljoen euro.

De organisatie van het tweedaagse congres - met Trump als een van de gasten- is een mega-operatie. Nu al is een belangrijke verkeersader in Den Haag afgesloten voor verkeer.

Er worden in juni 27.000 politieagenten en tienduizend militairen (onder wie vijfduizend marechaussees) ingezet. Het hele complex wordt hermetisch afgesloten met kilometers aan hekwerk.

Los computernetwerk
Voor de congresdeelnemers wordt speciaal een los computernetwerk aangelegd. Wifi is vanwege hackgevaar namelijk taboe: er wordt een nieuw netwerk van computers gebouwd, ouderwets met 30.000 meter (!) aan draad.

De organisatie houdt rekening met allerlei risico’s. Bij de Navo-top van 2023 in Vilnius (Litouwen) werden bijvoorbeeld digitale informatieborden in de stad gehackt: „En het omroepsysteem van een winkelcentrum was gehackt, daar klonk propaganda. Zelfs de nieuwssite van een grote krant werd gesaboteerd, daarop verscheen nepnieuws’’, zei Navo-top-organisator Robert Dingjan eerder.

Het is onduidelijk of het nu gereserveerde bedrag van 183 miljoen euro genoeg is, of niet ook nog eens overschreden wordt. De definitieve kosten zullen pas in juni of juli bekend worden.

Veel moet wijken voor de Navo-top, bleek eerder al. Vooral wielerwedstrijden zijn komen te vervallen, maar ook festivals zijn geschrapt. De grootste publiekstrekkers van Nederland gaan wel door, zoals de Amstel Gold Race in april, de TT van Assen in het weekend na de Navo-top, en de Vierdaagse van Nijmegen in juli.

 

Bron: AD

Lees verder... 19-4-2025

Reactie KMar n.a.v. dienstregeling Eurostar

In reactie op berichtgeving in de media over de dienstregeling van Eurostar en de inzet van de Marechaussee
De Koninklijke Marechaussee voert de grenscontrole voor Eurostar in Nederland uit. Dit is een service, bedoeld om reizigers een directe reis zonder latere grensstop te bieden. Omdat dit geen reguliere wettelijke Marechaussee-taak is op deze locatie, gebeurt dit op basis van specifieke afspraken (convenant) tussen het ministerie van Asiel en Migratie, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Eurostar. Deze afspraken leggen de beschikbare Marechaussee-capaciteit voor deze service in 2025 vast.

Eurostar is door de ministeries geïnformeerd over deze afgesproken capaciteit. Conform het convenant is Eurostar er ook van op de hoogte dat structurele uitbreiding van Marechaussee-personeel tijd vergt, onder meer voor werving, opleiding en inwerken. De aangekondigde vertragingen ontstaan doordat Eurostar meer tickets verkoopt dan past binnen de afgesproken capaciteit, niet door algemene Marechaussee-tekorten.

Gesprekken over 2026 vinden plaats tussen de ministeries en Eurostar. De Marechaussee opereert binnen de gemaakte afspraken. Wij betreuren het ongemak dat hierdoor voor reizigers ontstaat.

 

Bron: Koninklijke Marechaussee

Lees verder... 19-4-2025

Aanhoudingen in onderzoek naar drugshandel via Schiphol

Het Cargo Harc-Team Schiphol, een samenwerkingsverband van de Koninklijke Marechaussee, Douane en FIOD, heeft afgelopen weken drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij internationale drugshandel. Zij worden verdacht van het treffen van voorbereidingshandelingen voor het invoeren van een grote partij cocaïne via de luchthaven Schiphol.

De verdachten zijn drie mannen van 31, 34 en 51 jaar uit Haarlem. Zij zijn werkzaam in onder meer de uitzendbranche en transportsector bij bedrijven op en rond Schiphol.

In het kader van het onderzoek zijn vier woningen, een kantoorpand en diverse voertuigen doorzocht. Hierbij heeft het onderzoeksteam onder andere vuurwapens, een stroomstootwapen, munitie, circa 52.000 euro aan contanten, zwaar vuurwerk, mobiele telefoons en luxe goederen aangetroffen en in beslag genomen.

Het onderzoek startte in oktober 2024 naar aanleiding van informatie uit een lopend onderzoek bij de politie. De verdachten kwamen in beeld omdat zij zich bezig zouden houden met het voorbereiden van het binnenhalen van verdovende middelen via de luchthaven. Een derde verdachte kwam later in beeld, werkzaam bij een bedrijf op Schiphol en eveneens betrokken bij de voorbereidingen voor het binnenhalen van een zending verdovende middelen op een vlucht vanuit Suriname.

Het onderzoek wordt voortgezet onder leiding van het Openbaar Ministerie Noord-Holland. Twee van de drie verdachten zitten in voorlopige hechtenis.

CarcoHarc-Team
Het Cargo Harc-Team Schiphol is gericht op de bestrijding van de georganiseerde drugscriminaliteit op en rond de (inter-)nationale luchthavens in Nederland. Dit onderzoek toont aan hoe ondermijning op Schiphol plaatsvindt. Met name door het misbruiken van de reguliere (vracht)processen vanuit werkzaamheden die worden uitgevoerd in dienst van legale en bonafide bedrijven in de afhandeling van de luchtvracht.


Bron: Koninklijke Marechaussee

Lees verder... 19-4-2025

Eurostar waarschuwt voor vertraging naar Londen door langere paspoortcontrole

Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een langere paspoortcontrole. Volgens Eurostar zijn er te weinig medewerkers van de marechaussee in Amsterdam om alle reizigers op tijd door de controle te helpen. “We worden nu geconfronteerd met de situatie waarin het ministerie van asiel en migratie onvoldoende marechaussee levert voor een vlotte doorstroom van alle reizigers. We vragen de minister om nogmaals naar dat besluit te kijken”, melden Eurostar, NS en ProRail.

Volgende week rijden de Eurostar-treinen weer rechtstreeks van Amsterdam naar Londen na een onderbreking van drie weken vanwege de werkzaamheden op Amsterdam Centraal. De in februari geopende Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal is vanaf volgende week helemaal in gebruik en dat betekent dat, in plaats van de gebruikelijke 400 passagiers, er 600 mensen met de treinen mee kunnen. Maar extra marechaussee-medewerkers zijn er niet waardoor de paspoortcontrole langer dreigt te duren.

Vertrektijden blijven hetzelfde
De vertrektijden van de Eurostar naar Londen blijven ongewijzigd. Maar Eurostar verwacht de treinen op te moeten houden bij het vertrek om reizigers aan boord te laten die niet op tijd door de paspoortcontrole komen. De vertraging loopt naar verwachting op tot een half uur bij aankomst in Londen. Eurostar raadt reizigers ten zeerste aan om op het station te komen op de tijd die op het ticket staat aangegeven. Voor Amsterdam Centraal geldt dat Eurostar-passagiers 75 tot 90 minuten voor vertrek aanwezig moeten zijn (voor Eurostar Standard en Plus kaartjes).

Al sinds december 2023 in gesprek over controle
Een Eurostar-woordvoerder zegt tegen Treinreiziger.nl dat er sinds december 2023 met het ministerie van Asiel en Migratie wordt gesproken over een oplossing maar dat die er nog niet is. Er zijn momenteel twee marechaussees beschikbaar in de Eurostar-terminal. Het ministerie laat in een reactie weten dat er met Eurostar in het verleden ’duidelijke afspraken’ zijn gemaakt over de controles. ’’We stellen vast dat Eurostar zelf heeft gekozen van deze afspraken af te wijken en meer passagiers te vervoeren, waardoor het dus langer duurt om passagiers te vervoeren.”

Na de zomer automatische controle
Hoewel in de reisplanners, ook die van Eurostar zelf, de reistijd van de Eurostar naar Londen nog altijd op 4 uur en 17 minuten staat, verwacht Eurostar dat de treinen er straks tot 4 uur en 47 minuten over doen. Dit zou tot en met de zomer van dit jaar duren. Na de zomer komen er automatische scanners in de Eurostar-terminal waardoor de inzet van extra marechaussees niet meer nodig is en de reistijd weer volgens het snelste schema is.

 

Bron: Treinreiziger.nl

Lees verder... 19-4-2025

Duo regelde boten voor vluchtelingen

*Calais als eindstation: duo regelde boten voor vluchtelingen, justitie eist tot dertig maanden cel*
Twee twintigers hoorden in de rechtbank in Middelburg maandenlange celstraffen tegen zich eisen. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij mensensmokkel. Zo regelden ze rubberboten en buitenboordmotoren voor de illegale oversteek van Calais naar Engeland.

De zaak komt het aan het rollen als de eigenaar van een Middelburgs autoverhuurbedrijf een tip krijgt. Zijn bestelauto, een Volkswagen Crafter, zou zijn misbruik voor illegale praktijken. Met de wagen zouden rubberboten, buitenboordmotoren en andere spullen zijn opgehaald die nodig zijn om migranten vanuit Frankrijk te helpen oversteken naar Engeland.

Die tip komt van Sharon B., aan wie de autoverhuurder eerder de bestelbus had gehuurd. B. huurt het busje onder dwang van Kevin V. (25), die volgens justitie samenwerkt met Johannes van P. (26). Die laatste ontkent alle betrokkenheid. Het duo woonde destijds samen aan de Kasteelstraat in Vlissingen en spande volgens het OM B. voor het karretje om crossmotoren op te halen.

Al snel blijkt dat het niet om motoren gaat. Dat wordt duidelijk als het trio afreist naar Keulen, waar ze een rubberboot, reddingsvesten en jerrycans ophalen. Dan ruikt B. onraad. Ze wil naar huis, verklaart ze later aan de marechaussee. Maar dat is geen optie, houden V. en Van P. haar voor. Ze moeten de spullen eerst afleveren in Calais. Anders volgen represailles.

*Meiden ronselen voor transport*
Dat transport naar Calais vindt volgens het OM minstens zeven keer plaats. V. ronselt twee andere slachtoffers op dezelfde manier. Ook zij krijgen te horen dat ze snel veel geld kunnen verdienen. Het enige dat ze moeten doen is spullen ophalen en naar Frankrijk vervoeren. Meer niet.

Dit keer rijden V. en Van P. niet mee. De aansturing? Die verloopt via de app. V. geeft de opdracht door. Zegt waar ze heen moeten rijden. Als ze niet doen wat hij zegt, volgen dreigementen. Zo vertelt hij dat ze 15.000 euro schuldig zijn als de spullen niet aankomen. Onder die druk vervoeren ze spullen naar Calais, waar ze oog in oog staan met een groep illegale vluchtelingen.

Die wachten op de rubberboten en buitenboordmotoren, zodat ze de oversteek naar Engeland kunnen maken. Een overtocht waar per persoon gemiddeld 7000 tot 10.000 euro voor wordt betaald. Wie aan die illegale handel meewerkt kan volgens de officier van justitie zomaar acht jaar cel horen eisen. Voor het duo pakken de straffen milder uit.

*Dertig maanden cel*
Hoewel Van P. enige betrokkenheid blijft ontkennen, is het voor de officier van justitie duidelijk dat de twee mannen samenwerkten. Dat blijkt uit de getuigenverklaringen van de vrouwen en uit appgesprekken die zijn ingezien. Daaruit wordt duidelijk dat de verdachten duizenden euro’s verdienden aan het vervoeren van de spullen. En dat ze wel degelijk wisten dat die boten bedoeld waren voor de oversteek naar Engeland.

Justitie rekent het de twee verdachten dan ook zwaar aan dat ze hebben meegewerkt aan mensensmokkel en eist 30 maanden cel voor Van P. en een mildere straf van 30 maanden, waarvan 12 maanden voorwaardelijk, voor V. vanwege zijn ‘open’ proceshouding. Te zwaar vond zijn advocaat Renske van Zanden. Ze pleitte voor een geheel voorwaardelijke straf. ,,Hij heeft zijn leven op de rit. Pak hem dat niet af.”

Van P.’s raadsman Mark Broere pleitte zelfs voor vrijspraak. Hij noemt de getuigenverklaringen tegenstrijdig. Zegt dat er onvoldoende bewijs is voor zijn betrokkenheid. De rechtbank doet 30 april uitspraak.


Bron: PZC

Lees verder... 19-4-2025

Tentoonstelling ‘Oorlog Achter de Linies’ in Raalte

De bibliotheek in Raalte opent donderdag de tentoonstelling Oorlog Achter de Linies. Het verhaal van geheim agent John Olmsted en het verzet in Salland staat centraal.

De tentoonstelling belicht de gebeurtenissen rond het Jedburgh-team, dat in september 1944 in Overijssel werd gedropt. John Olmsted werkte samen met verzetsman en marechaussee Jan Rekers.

Hij wist via Operatie Pegasus 2 te ontsnappen naar bevrijd gebied. Zijn marconist, John Austin, overleefde de oorlog niet. Ook drie marechaussee-verzetsmensen uit Raalte kwamen om het leven.

Bezoekers kunnen ook twee lezingen bijwonen. Om 14.00 uur spreekt Dr. Coen Hilbrink, expert op het gebied van verzet in Overijssel, over het Jedburgh-team en sabotageacties.

Aansluitend vertelt Frank van Riet, onderzoeker naar de rol van politie en marechaussee, over de verzetsstrijders uit Raalte die hun leven gaven.

De tentoonstelling biedt een unieke kans om meer te leren over deze geschiedenis. Aanmelden voor de lezingen kan via de website van de bibliotheek Salland.

 

Bron: De Stentor

Lees verder... 19-4-2025

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief