Op deze pagina bieden we u een selectie van nieuwsberichten over de Koninklijke Marechaussee.
DEN HAAG - De Schiphol Group dreigt het al aangelegde vliegveld Lelystad van de hand te doen als de politiek besluit om vakantievluchten daar te weren en er alleen F-35’s te stationeren. Die ’signalen’ krijgt demissionair minister Robert Tieman (BBB, Infrastructuur en Waterstaat), zegt hij tegen de Tweede Kamer. Sterker nog: hij maakt al rekensommen hoeveel honderden miljoenen dit de Nederlandse Staat kan gaan kosten.
De provincie Flevoland en gemeente Lelystad willen alleen meewerken aan de stationering van jachtvliegtuigen als er ook een beperkt aantal vakantievluchten wordt toegestaan. Die 10.000 vluchten zijn volgens de lokale overheden belangrijk voor de regionale economie. Ook de Schiphol Group, eigenaar van het vliegveld, wil een ’dubbelfunctie’ van zowel militair als commerciële vluchten: anders is er geen business case. Maar in de Tweede Kamer wordt al jaren gesteggeld over deze kwestie.
Minister is al aan het rekenen wat schade wordt
Na vragen van Joost Eerdmans (JA21) erkent minister Tieman dat hij ’signalen’ krijgt dat Schiphol van de luchthaven af wil als er geen commerciële vluchten mogelijk worden. „Die zijn mij bekend en dat is aangegeven door de Schiphol Group. Ik ben ook al een beetje aan het rekenen geslagen wat dit gaat kosten als zij dit niet verder kunnen exploiteren”, aldus de bewindsman.
Tieman gaat samen met zijn collega Tuinman (staatssecretaris van Defensie) eind dit jaar een besluit nemen of de luchthaven - die al jaren klaar is voor gebruik maar door politiek getouwtrek niet geopend is voor reguliere vluchten - een ’dubbelfunctie’ krijgt. Onder meer de natuurvergunningsaanvraag moet hiervoor door zijn collega Jean Rummenie (BBB, Natuur) nog worden afgerond.
‘Nog nooit zo duidelijk wat noodzaak is’
BBB-staatssecretaris Tuinman (Defensie) zegt tegen de Kamer dat het ’nog nooit zo duidelijk is geworden wat de noodzaak is van een geoefende en getrainde luchtmacht’, zo verwijst hij naar het neerschieten van Russische drones boven Polen door Nederlandse F35’s.
Hij wijst op het toenemende belang dat deze geavanceerde jachtvliegtuigen ’paraat staan en voldoende oefenruimte hebben om te trainen. Daarom wil Defensie ook naar Lelystad Airport. Wij hebben vanwege de uitbreiding grote behoefte om te trainen met de jachtvliegtuigen.”
Partijen in Kamer zien nog hobbels
Hoewel partijen als GL/PvdA, NSC, BBB en D66 nog allerlei hobbels zien om zowel commerciële vliegtuigen alsook militaire jachtvliegtuigen te huisvesten op Lelystad Airport, ziet staatssecretaris juist een ’win-win’ situatie. Zo is er ’maatschappelijk en bestuurlijk draagvlak’ in de polderprovincie voor de dubbelfunctie. „En ik heb de provincie en gemeente ook echt nodig”, schetst hij.
Bovendien blijkt dat er veel ’synergievoordelen’ zijn, zoals de brandweer, bevoorrading en brandstofvoorzieningen. „Wij zien geen nadelen”, zegt hij op vragen van NSC’er Wytske Postma, die ’tegen’ is. VVD-Kamerlid Peter de Groot denkt dat het kabinet dan ook ’geen ander besluit kan nemen’ dan een dubbelfunctie voor het vliegveld. Maar daarop vooruitlopen, willen de bewindsmannen niet. „Een besluit valt eind dit jaar.”
Bovendien blijkt dat er veel ’synergievoordelen’ zijn, zoals de brandweer, bevoorrading en brandstofvoorzieningen. „Wij zien geen nadelen”, zegt hij op vragen van NSC’er Wytske Postma, die ’tegen’ is. VVD-Kamerlid Peter de Groot denkt dat het kabinet dan ook ’geen ander besluit kan nemen’ dan een dubbelfunctie voor het vliegveld. Maar daarop vooruitlopen, willen de bewindsmannen niet. „Een besluit valt eind dit jaar.”
Schiphol: ‘Heroverweging’ als Kabinet niet levert.
De Schiphol Group laat in een reactie aan De Telegraaf weten dat het ’erg gelooft in de dubbelslag’. „Dat is een enorme kans voor defensie, de regio en burgerluchtvaart. Wij gaan nog steeds voor opening voor duaal gebruik”, aldus een zegsman. Mocht het kabinet daarvan afwijken, vraagt dat inderdaad „om een heroverweging door alle betrokkenen”, wordt vermeld. „Maar zover is het niet. Vooralsnog gaan wij er vanuit dat het kabinet levert wat het heeft toegezegd.”
Bron: De Telegraaf
De voorbereidingen voor Prinsjesdag 2025 zijn in volle gang. Deze week vond in Den Haag de militaire bevelsuitgifte plaats. De derde dinsdag van september is namelijk niet alleen de dag van de Troonrede en opvallende hoeden, ook militair ceremonieel is steevast onderdeel van de traditie.
Tweede luitenant Stan en opperwachtmeester Youri stappen uit de bus, wandelen een stukje en kijken om zich heen. Samen met enkele tientallen collega’s staan ze midden in Den Haag, op het Lange Voorhout. De verkleurde bladeren op de grond verraden dat de meteorologische herfst inmiddels is ingezet. Op de brede laan wemelt het deze dag van scholieren en toeristen, maar over enkele dagen treft het duo een heel ander decor. Dan is dit stukje van de stad onderdeel van de route die de koninklijke stoet aflegt tussen Paleis Noordeinde en de Koninklijke Schouwburg.
Wat is Prinsjesdag ook alweer?
Op Prinsjesdag gaat de koning met de Glazen Koets naar de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Daar spreekt hij de Troonrede uit. Hierin staan de belangrijkste plannen van de regering voor komend jaar. Vervolgens gaat de minister van financiën met het koffertje naar de Tweede Kamer. Daar biedt hij de miljoenennota en de rijksbegroting aan. Hierin staat hoeveel geld de regering het komende jaar voor de verschillende plannen beschikbaar stelt, maar ook waar dat geld vandaan komt.
Stan en Youri behoren tot de ongeveer vijfhonderd militairen die op Prinsjesdag staan opgesteld langs de zogenoemde ere-afzettingsroute. Verdeeld over zestien detachementen met ieder een eigen sector, dragen zij bij aan de ceremoniële omlijsting van het evenement. Ruim twee uur staan de militairen in het gelid. De stoet gaat immers heen en terug. Daartussen spreekt de koning de Troonrede uit.
De twee maken deel uit van het detachement dat het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) uit het Limburgse Vredepeel dit jaar levert. “We zijn hier aan het verkennen”, legt de jonge detachementscommandant Stan uit. “We bekijken nu alvast de locatie waar wij komen te staan, zodat wij niet alleen geluid, maar ook beeld hebben bij het ceremonieel.”
‘Op Prinsjesdag kunnen we Defensie aan de samenleving laten zien’
Oefenen met exercitie
Als een van de peletonscommandanten binnen 13 Luchtverdedigingsbatterij Ypenburg kreeg Stan de eervolle taak van detachementscommandant. Samen met batterij-opperwachtmeester Youri is hij verantwoordelijk voor een strakke uitvoering door de collega’s van het DGLC. Als ‘onderofficier toegevoegd’ is Youri belast met het trainen van de club. Volgens de ervaren onderofficier is er al wel een basis, maar is extra oefening noodzakelijk. “De komende weken hebben we een aantal momenten gepland om de exercitie beter onder de knie te krijgen. Ook oefenen we op lang stilstaan en kijken we wat dat met je doet. We hebben best veel jong personeel dat nog niet veel lange ceremonies heeft meegemaakt. Daar gaan we hen dus op voorbereiden.”
Uitstralen van tradities
Enkele uren eerder. Het duo bevindt zich in een bomvolle zaal op de Frederikkazerne, een paar kilometer verderop in Den Haag. Zo’n tweehonderd toehoorders ontvangen daar de bevelsuitgifte voor het ceremonieel eerbetoon op Prinsjesdag. Grotendeels personen in militaire uniformen, maar ook het politiepak is her en der zichtbaar. Alle noodzakelijke informatie passeert de revue: van locaties tot tijden en benodigdheden.
“Op Prinsjesdag kunnen we Defensie aan de samenleving laten zien en tonen dat wij ook een rol hebben in diezelfde samenleving. In dit geval in samenspel met al die andere entiteiten, zoals de politie”, legt majoor Danny Wolff het belang uit. Als hoofd Bureau Ceremonieel geeft hij de bevelsuitgifte en is hij verantwoordelijk voor de ceremoniële uitvoering tijdens Prinsjesdag zelf. “Het gaat ook om het uitstralen van tradities die daarmee gemoeid zijn.”
Militair ceremonieel
Dit jaar doen ruim tweeduizend militairen mee aan Prinsjesdag. Onder hen ook reservisten. Die komen vanuit het hele land en vervullen grotendeels ceremoniële taken. Nagenoeg alle Defensieonderdelen zijn vertegenwoordigd. Verder zijn er veteranen en studenten die deel uitmaken van het militair ceremonieel. Ook zijn er acht orkesten en fanfares vanuit de krijgsmacht. Bijzonder dit jaar is onder meer dat de Saluutbatterij centraal op het Malieveld komt. Bovendien is er voor het eerst sinds de start van Prinsjesdag in 1814 een vrouwelijke menner. Deze militair is als het ware de chauffeur van de militaire koets.
Collega’s zijn vanuit het hele land afgereisd voor deze bevelsuitgifte. Na anderhalf uur zijn ze op de hoogte van alle belangrijke informatie. Voor het bureau van Wolff vormt het evenement de ‘rode draad in het jaarplan’, vertelt de majoor. Zelf is hij aan zijn achtste editie bezig. “We gaan ook dit jaar weer honderd procent voor een goede uitstraling gaan en zullen dat ook weten te bereiken.”
‘Dit draagt bij aan trots van de eenheid’
Evenement vol traditie
Terug naar het Lange Voorhout, waar de voorbijgangers de rondlopende militairen uitgebreid in zich opnemen. Een dame verderop is druk met een fotoshoot en laat zich niet afleiden. Ook niet door deze invasie van groene en blauwe pakken. In de boom waarvoor het detachement van Stan en Youri straks komt te staan, zit nog een groene punaise. Een overblijfsel van vorig jaar. Het maakt de locatie snel vindbaar.
Meer militaire aanwezigheid
Op Prinsjesdag zelf verzamelen deelnemende militairen zich bij het stadion van voetbalclub ADO Den Haag. Vanaf daar vertrekken zeventig tot tachtig bussen naar de inzetlocaties in de stad. Een gigantische logistieke operatie. Defensie speelt verder een rol op het gebied van paarden. Met name de Koninklijke Marechaussee is hierin een belangrijke factor. Voorafgaand aan Prinsjesdag oefenen de bereden eenheden nog bij de Pier in Scheveningen, tijdens de bekende strandtraining.
Voor Stan is het de eerste keer dat hij meedoet. Youri draaide dus al meerdere keren mee als onderdeel van het detachement, maar heeft nu een nieuwe rol. “Ik verwacht weer een mooi evenement vol traditie", zegt hij. "We blijven dit doen, ook al staan we op een ‘notice to move’ van tien dagen. Ondanks die operationele druk en het gereedstellingsprogramma dat daaraan vasthangt, hechten we er belang aan om dit invulling te geven.”
Normaal leveren meer verschillende eenheden van het DGLC personen voor het detachement, maar wegens overvolle agenda’s besloot 13 Luchtverdedigingsbatterij de taak bijna volledig op zich te nemen. “Dit draagt ook bij aan een stukje trots van de eenheid. Wij als batterij gaan dit fiksen en goed doen”, zegt de opperwachtmeester zelfverzekerd.
Generale repetitie
Maar voordat het zover is, wacht eerst nog wat oefening op de kazerne in Vredepeel. Inmiddels weten de twee waar ze binnenkort komen te staan en met wie van de politie ze direct zullen samenwerken. Nu nog de taak om alle relevante informatie via een eigen bevelsuitgifte door te geven aan de deelnemende onderofficieren en manschappen. Stan: “De dag voor Prinsjesdag hebben we zelf een generale repetitie en zullen we alles op de kazerne nog een laatste keer doorlopen.”
Bron: Defensiekrant 34
Van 4 tot en met 8 september hebben verschillende diensten uit acht Europese landen deelgenomen aan Operation Silent Skies, met als doel grensoverstijgende, georganiseerde criminaliteit aan te pakken. De operatie was erop gericht meer ervaring op te doen rond General Aviation en die kennis onderling te delen om in de toekomst gerichter te kunnen controleren.
General Aviation omvat zowat alle luchtvaartactiviteiten die geen militair, lijn- of charterverkeer zijn, zoals (internationale) privézakenvluchten, sportvluchten, instructievluchten, privéhelikoptervluchten. Net zoals andere transportsectoren kan deze sector misbruikt worden door criminele organisaties die zich bezighouden met mensenhandel of -smokkel, smokkel van illegale goederen zoals drugs, bedreigde diersoorten, antiek en cash geld uit criminele activiteiten.
De Belgische Federale Politie initieerde in 2024 tijdens haar voorzitterschap van de Benelux Unie een project rond General Aviation. In een eerste fase werd een barrièremodel ontwikkeld: kwetsbaarheden om General Aviation te misbruiken voor criminele doeleinden werden in kaart gebracht en remedies werden gedefinieerd.
In een tweede fase werd dit barrièremodel getoetst aan de realiteit tijdens Operation Silent Skies.
4 dagen durende operatie
Operation Silent Skies werd uitgewerkt in het kader van de Benelux-samenwerking en werd van 4 tot en met 8 september gecoördineerd vanuit het hoofdbureau van de Nederlandse Politie Eenheid Limburg in Maastricht.
Acht landen namen deel: naast België, Nederland en Luxemburg waren dat Frankrijk, Duitsland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, allen buurlanden van de Benelux. De actie werd ondersteund door Europol, Frontex, MAOC (Maritime Analysis and Operations Center), World Customs Organization en bijgewoond door observatoren van de Europese Commissie. De bedoeling is om het pionierswerk binnen dit project te evalueren en uit te breiden naar andere Europese landen.
Tijdens Operation Silent Skies werden gedurende 4 dagen General Aviation vluchten in kaart gebracht in het speciaal hiervoor ingerichte coördinatiecentrum in Maastricht, waar verschillende internationale partners samenzaten. De operatie richtte zich voornamelijk op het vliegverkeer naar of tussen de acht deelnemende landen. Hiervoor werd informatie over vluchtplannen, verplichte verklaringen die voor dergelijke vluchten moeten worden ingediend (General Declarations), informatie in nationale databanken, open bronnen, etc. benut.
Deelnemende landen en organisaties
België: Federale Politie, Lokale Politie, Douane, Defensie
Nederland: Politie, Koninklijke Marechaussee, Douane
Luxemburg: Letzebuerg Police, Douane
Frankrijk: Gendarmerie des Transports Aériens, Douane
Verenigd Koninkrijk: General Aviation Multi Agency Hub
Ierland: An Garda Síochaná, Revenue Customs Services
Denemarken: Douane
Duitsland: Bundeskriminalamt
Europol
Frontex
MAOC
WCO
Europese Commissie
Bron: Federale Politie België
Rond 17.03 uur zondagmiddag zijn politie en ambulance uitgerukt voor een verkeersongeval op de N309 Elburgerweg, ter hoogte van hectometerpaal 43,3.
Twee auto’s kwamen daar frontaal met elkaar in botsing nadat een bestuurster van de zwarte auto al rijdend in slaap was gevallen. Door de slaap viel zij op de verkeerde weghelft, waarna een harde botsing met een tegenligger volgde. De klap was dusdanig hevig dat bij één van de voertuigen zelfs een veer van het wiel afbrak.
In de zwarte auto zat ook een hond, genaamd Moortje. Het dier kwam er geschrokken, maar verder ongedeerd vanaf. Ook de beide bestuursters en overige inzittenden hielden er gelukkig geen letsel aan over en kwamen met de schrik vrij.
De Koninklijke Marechaussee kwam het verkeer regelen tijdens de afhandeling van het ongeval.
Een bergingsbedrijf heeft de beschadigde voertuigen afgevoerd. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.
Bron: Hulz Media
Vanwege een verdachte situatie in de haven van Vlissingen is er deze week verhoogde aandacht. De politie is aanwezig, samen met de Koninklijke Marechaussee en de Douane.
Maandag 8 september startten we met dit toezicht, in verband met een verdachte situatie. Deze situatie houdt mogelijk verband met een partij onderschepte cocaïne, in de haven van Sheerness, Verenigd Koninkrijk., die bestemd was voor Nederland. Hier is vorige week ruim 1000 kilo coke aangetroffen. Deze partij is uiteraard in beslag genomen en vernietigd.
Het onderzoek naar deze partij drugs en de herkomst wordt nog onderzocht. Het verscherpte toezicht zal sowieso de komende week nog blijven, maar indien nodig worden verlengd.
Bron: Politie
Op 5, 6 en 7 september vonden de Wereldhavendagen plaats in de Rotterdamse haven. Eén keer per jaar gooit de Rotterdamse haven haar sluizen open voor publiek en zijn er diverse mogelijkheden om de haven te ontdekken. Ook de Koninklijke Marechaussee was aanwezig.
Tijdens de Wereldhavendagen wordt de Rotterdamse haven aan het publiek gepresenteerd. Zo kon je er bijzondere schepen bewonderen en spannende excursies doen.
(Militaire) politiezorg
De Marechaussee was aanwezig tijdens de Wereldhavendagen in verband met de militaire politiezorg. Defensie, met de Koninklijke Marine in het bijzonder, presenteerde zich groots op de Parkkade. Schepen zoals de Johan de Wit, Schiedam en Cerberus waren te bewonderen. Hierdoor waren er veel militairen aanwezig tijdens het evenement. Daarnaast heeft de Marechaussee de politie ondersteund bij een aantal vermissingen. Gelukkig is iedereen in goede gezondheid teruggebracht bij de ouders. Het gehele weekend is rustig en goed verlopen.
Static show
Niet alleen de andere krijgsmachtdelen waren te bewonderen. Ook de Marechaussee trok bekijks met een aantal voertuigen en een informatiestand.
Bron: Koninklijke Marechaussee
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
De Schiphol Group dreigt het al aangelegde vliegveld Lelystad van de hand te doen
Militair ceremonieel op elke straathoek tijdens Prinsjesdag
Operation Silent Skies: internationale operatie rond algemene luchtvaart (General Aviation)
Bestuurster valt in slaap en veroorzaakt botsing op N309 Epe
Verscherpt toezicht in haven Vlissingen