Actuele nieuwsberichten

Op deze pagina bieden we u een selectie van nieuwsberichten over de Koninklijke Marechaussee.

Achter de schermen

…bij de ‘groene’ wachtmeester op de Veluwe
De Brigade Midden-Nederland bestrijkt het gebied tussen Apeldoorn, Enschede en Zevenaar, met zo’n 50.000 voetbalvelden aan militaire oefenterreinen. Sinds 2020 focust wachtmeester Joris zich hier met name op Toezicht en Handhaving Buitengebied (THB) en in het bijzonder op milieuzaken. Daarbij trekt hij samen op met ketenpartners als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Geldersch Landschap en milieuagenten van de politie.

De gedreven en oplossingsgerichte onderofficier begint in 2018 aan zijn opleiding op de Koning Willem III-kazerne in Apeldoorn. Een jaar later treedt hij in dienst bij de toenmalige Brigade Veluwe Apeldoorn, nu Brigade Midden-Nederland. Hier groeit al snel zijn interesse in het buitengebied. Aanvankelijk combineert hij dit met zijn reguliere taken, maar dat blijkt te veel van het goede. Na een goed ontvangen presentatie over zijn ‘groene’ plannen, krijgt hij van zijn leidinggevende volledige vrijstelling om zich fulltime te storten op THB. "Dat had ik nooit verwacht," reageert hij enthousiast. “Ik ben blij dat ik dit werk mag doen. Iedere dag is het weer een genot, maar ook een verrassing.”

Illegale jacht en stroperij
Op de Veluwe lopen en rijden veel mensen. Ook door gebieden van Defensie en andere landgoederen. Illegale jacht komt daar nog steeds voor. Tijdens gezamenlijke stroperijcontroles werkt Joris samen met omringende gemeenten en hun ‘groene boa’s. Zo troffen zij enige tijd terug in een bosgebied naast militair oefenterrein een hert aan zonder hoofd. “Dat was een duidelijk voorbeeld van trofeejacht”, legt de onderofficier uit. “Dit soort incidenten speelt zich af op of nabij militaire oefenterreinen, wat de veiligheid daar direct beïnvloedt.”

Slachtafval en natuurbescherming
Ook het dumpen van slachtafval, van bijvoorbeeld ganzen, komt voor op militair oefenterrein. Dat gebeurt nadat de watervogels zijn ontdaan van de lever – een delicatesse. Slachtafval is slecht voor de natuur en ook een gevaar voor de volksgezondheid, bijvoorbeeld met het oog op de verspreiding van vogelgriep. “Na jarenlang onderzoek kon ik een jager aanwijzen als verdachte. Hij was hiervoor verantwoordelijk en nam de beesten mee vanuit het westen van Nederland”, aldus de wachtmeester. “Daarnaast vinden illegale acties plaats, zoals het omduwen van bomen in Natura 2000-gebieden. De daders doen dat om extra parkeerplaatsen te creëren bij evenementen naast een oefenterrein. Ook dat is strafbaar en wordt aangepakt.”

Illegale vangmiddelen
Joris en zijn collega’s stuiten ook geregeld op illegale vangmiddelen, zoals klemmen en kooien. “Dat is strafbaar en gevaarlijk, aangezien onze militairen hier oefenen en zich kunnen verwonden aan deze vallen”, klinkt de wachtmeester bezorgd. “Daarom proberen we dit vanuit de brigade te voorkomen. Dat doen we door de samenwerking met ons netwerk en het aanstellen van specialisten voor dit gebied.” Het lozen van afval is eveneens een groot probleem. Variërend van huishoudelijk afval tot stoelen, ijskasten en parasols. “Zo werd er in mijn werkgebied wekelijks afval gedumpt”, vertelt Joris. “Uiteindelijk konden we mensen traceren via wildcamera’s en adresonderzoek dat tevoorschijn kwam uit het afval. Dat leidde onder meer tot de opsporing van personen die hier illegaal verbleven en criminele activiteiten uitvoerden. Dit onderzoek duurde een jaar.”

Drugs en illegale activiteiten
Zoals vaker in een buitengebied komt ook op het werkterrein van Joris drugscriminaliteit voor. “We onderschepten bijvoorbeeld een stilstaande auto nabij een oefenterrein met daarin 2000 xtc-pillen”, zegt hij. “Ook treffen we geregeld hennepafval en synthetische drugsdumpingen aan.

Daarnaast is illegaal crossen op de militaire oefenterreinen een aandachtspunt. Crossmotoren veroorzaken overlast en zijn een gevaar voor militairen. “Na een achtervolging volgt dan ook een inbeslagname”, zegt de wachtmeester resoluut. “We hebben als Marechaussee de verantwoordelijkheid om deze overlast en risico’s te beheersen.” Want, zoals hijzelf omschrijft: "als de buurman ergens last van heeft, hebben wij dat ook."

Metaaldetectie
Ten slotte is metaaldetectie een doorn in het oog van de Marechaussee. “We hebben veel last van mensen die met metaaldetectoren op zoek gaan naar munitie en explosieven, zoals mortiergranaten”, spreekt de wachtmeester duidelijke taal. “Dat is zeer gevaarlijk en kan leiden tot incidenten en explosiegevaar.”

Prettig samenwerken
Joris roemt de samenwerking met alle ketenpartners op en rondom militaire oefenterreinen. “Essentieel”, klinkt hij kraakhelder. “Zij vormen de extra ogen en oren en kunnen meehelpen bij strafrechtelijke onderzoeken. Dankzij het groene netwerk en onze bevoegdheden kunnen we snel en effectief optreden om zo de veiligheid en het milieu te waarborgen op de oefenterreinen.”

 

Bron: KMarMagazine 09

Lees verder... 8-11-2025

Marechaussee spil van binnen- en buitenlandse veiligheid

Tijdens een symposium in Den Haag waarschuwde het Openbaar Ministerie dat de Koninklijke Marechaussee (KMar) zwaar onder druk staat: de dienst bestrijdt steeds vaker internationale mensenmokkelaars, maar kampt tegelijk met een tekort aan menskracht voor haar militaire politietaken. Hoofdofficier John Lucas schetste een onthutsend beeld van georganiseerde bendes die honderdduizenden mensen naar Europa brengen, met geweld, opsluiting, marteling en seksueel misbruik als veelvoorkomende middelen. De levensgevaarlijke overtochten en herhaalde uitbuiting laten bij veel migranten diepe trauma’s achter en bemoeilijken integratie.

Monika Sie Dhian Ho (Clingendael) benadrukte dat de KMar vanwege die versnelde maatschappelijke kanteling een centrale rol heeft binnen de nationale veiligheid, samen met politie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). De toegenomen onveiligheidsgevoelens — mede aangewakkerd door geopolitieke spanningen en wantrouwen in instituties — voeden bovendien populistische roep om harde aanpak van illegale migratie en strengere binnengrenscontroles. Dat vergroot de vraag naar inzet van de marechaussee en heeft directe gevolgen voor de openbare orde.

Ook vanuit de NCTV klinken signalen over een uitdijend takenpakket: Erik Schut noemt persoonsbeveiliging naast koninklijke bewaking en dreigingen zoals het gebruik van drones. Bij capaciteitsproblemen wordt gepleit om sommige bewakingstaken uit te besteden aan de private sector. Tegelijkertijd loopt de herintroductie van de groene marechaussee (militaire politie) stroef: het nieuw gevormde 101 Marbat is nog niet op sterkte door gebrek aan instructeurs en uitval van pas benoemde leden. Commandant-kolonel Hanno wijst erop dat voormalige politionele collega’s moeite hebben met de omschakeling naar strikt militaire taken, waardoor gerichte werving binnen andere krijgsmachtonderdelen nodig is.

Kortom: de KMar wordt zowel operationeel als politiek zwaarder belast, maar heeft op korte termijn moeite om voldoende en passend personeel te leveren voor de groeiende en uiteenlopende taken.

 

Bron: Headliner Reformatorisch Dagblad

Lees verder... 8-11-2025

Drone gezien boven vliegbasis Gilze-Rijen: 'Maar geen Belgische taferelen in Nederland'

Opnieuw zijn luchthavens gesloten nadat drones in de omgeving waren gezien. De luchthavens van het Belgische Luik en het Zweedse Göteborg gingen even op slot. Woensdag werd ook een drone gezien boven vliegbasis Gilze-Rijen, maar volgens de Koninklijke Marechaussee 'lijkt dat niet op de situatie in België'.  

Het vliegverkeer op de luchthaven van Luik lag vanochtend ongeveer een uur stil na melding van een drone. Die zou zijn waargenomen in de buurt van de faciliteiten van pakketbezorger FedEx. Gisteren en dinsdag lag het er ook even plat. Ook het vliegverkeer van Brussels Airport en de luchthaven in het Zweedse Göteborg werd gisteren stilgelegd nadat er één of meer drones waren waargenomen.

Drone boven vliegbasis Gilze-Rijen
Drones hebben de afgelopen maanden tot grote verstoringen geleid in heel Europa. Woensdag werd een drone gezien boven de verkeerstoren van vliegbasis Gilze-Rijen in Noord-Brabant. Een onderzoek van de marechaussee leverde niets op. Ze trof niets meer aan.

Minister van Defensie Ruben Brekelmans zegt vanochtend dat Nederlandse luchthavens en militaire locaties goed in de gaten worden gehouden. "We hebben inderdaad gelukkig nog niet met vergelijkbare incidenten te maken."

Incidenten met drones zoals in België zijn in Nederland volgens Brekelmans niet uit te sluiten'. "Wat wij kunnen doen is er voor zorgen dat we het zo goed mogelijk in de gaten houden. Dat we de situatie monitoren. Dat als er een drone verdacht is, dat we in staat zijn om daar ook snel op te reageren." volgens Brekelmans is Nederland op dit moment goed in staat om daar snel op te reageren.
 
"Het lijkt er niet op de situatie in België", zegt de woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee tegen RTL Nieuws. "Daar gaat het om grotere drones met kleinere drones eromheen. Ook vliegen ze daar in formatie. Dat lijkt in georganiseerd verband." Volgens de woordvoerder ging het bij Gilze-Rijen om één kleine drone, niet meerdere. Ook werd dus niet in formatie gevlogen.

In België zijn de afgelopen tijd vaker drones gespot bij luchthavens en militaire locaties. Het land heeft daarop besloten het luchtbewakingscentrum te versterken. Het NASC (National Air Security Center) in Bevekom moet vanaf 1 januari volledig operationeel zijn.

 

Bron: RTL Nieuws 

Lees verder... 8-11-2025

Onbekende drone vloog woensdag enkele minuten boven vliegbasis Gilze-Rijen

Woensdag vloog enkele minuten een drone boven vliegbasis Gilze-Rijen. Luchtverkeersleiders zagen de drone vanuit de toren. De marechaussee kwam ter plaatse, maar vond geen verdere sporen van de drone.

Een woordvoerder van de marechaussee bevestigt de waarneming van de drone tegenover NU.nl, na eerdere berichtgeving van de Volkskrant. De luchtverkeersleiding maakte een melding van "potentiële spionage", waarna de marechaussee ter plaatse kwam.

Het is niet bekend wie de drone bestuurde en waar die vandaan kwam. Toen de marechaussee aankwam, was de drone al weg. Het incident gebeurde aan het begin van de avond.
"De drone heeft een aantal minuten boven de basis gevlogen. Toen hebben de luchtverkeersleiders er zicht op gehouden", zegt de woordvoerder. "We hebben geprobeerd de route te achterhalen, maar dat heeft uiteindelijk niet tot resultaat geleid."

Afgelopen week zijn er ook verschillende drones gezien boven Belgische luchtmachtbasissen en luchthavens, waaronder Zaventem bij Brussel. De Belgische defensieminister heeft daarover vermoedens van spionage vanuit Rusland uitgesproken.
De marechaussee zegt geen concrete aanwijzingen te hebben dat het ook in Nederland om spionage gaat. De woordvoerder zegt weinig overeenkomsten met België te zien. "Het lijkt niet op de taferelen die daar worden genoemd, zoals het vliegen in formatie of het formaat van de drone."

Gilze-Rijen is een helikopterbasis van de luchtmacht. Daar staan onder meer Apache-gevechtshelikopters, en Chinooks en Cougars, wat beide transporthelikopters zijn.

 

Bron: NU

Lees verder... 8-11-2025

Betrapt bij de grens: ‘trillende’ Nigeriaan verstopt kilo’s harddrugs op bijzondere plek

De Duitse politie heeft zondagochtend een Nigeriaan betrapt met bijna 3 kilo harddrugs. Hij verstopte het op een bijzondere plek, maar hij kon de agenten niet foppen. ‘Zijn handen en ledematen trilden.’
 
De 49-jarige Nigeriaan wil zondagochtend via de snelweg A12 naar Duitsland rijden. Hij moet zich echter melden bij de controlepost bij de grens. Duitse agenten zien daar direct de ‘toegenomen nervositeit’ van de man. Zo trillen zijn handen en ledematen.

Bij het doorzoeken van de auto blijkt waarom. Er wordt namelijk een reservewiel gevonden dat niet bij het voertuig van de Nigeriaanse man past.

Verstopt in plastic zakken
In het wiel wordt in totaal 2,8 kilo van een ‘cocaïne-heroïnemengsel’ gevonden. De man had het in plastic zakken gestopt en die vervolgens in de reserveband gepropt. De Duitse politie heeft de Nigeriaan daarop aangehouden.

 

Bron: AD

Lees verder... 6-11-2025

Het gebeurt steeds vaker sinds de Brexit

Migranten die vanuit Zeeland proberen naar Engeland over te steken: het gebeurt steeds vaker sinds de Brexit
Nog nooit eerder staken zoveel migranten met kleine bootjes het kanaal over naar Engeland als dit jaar. Meestal maken ze de oversteekt vanuit Frankrijk, maar de marechaussee ziet ook steeds meer vertrekken vanuit Zeeuwse havens.
De jachthaven van Breskens oogt op het eerste gezicht vredig: toeristen wandelen over de steiger, twee Vlaamse zeilers leggen hun boot aan na een tocht op zee. Toch houdt de Marechaussee de haven de laatste tijd nauwlettend in de gaten.

Reddingsvesten en levensmiddelen
"Dan vinden we veel reddingsvesten, die toch wel aantonen dat daar grote groepen mensen op hebben gezeten", vertelt wijkopperwachtmeester Maurits* van de Koninklijke Marechaussee. "Of grote hoeveelheden levensmiddelen, wat ook laat zien dat er een grote groep personen aanwezig was."

Steeds vaker proberen migranten vanuit dit soort kleinere Zeeuwse havens de overtocht te maken naar Engeland, ziet de Koninklijke Marechaussee.

Extra alert
Door de toename van illegale overtochten zijn ook mensen die werken in de haven extra alert. Havenmeester Martin* werkt op de jachthaven van Breskens. Hij heeft de opdracht gekregen scherp te letten op verdachte situaties. "Een boot die diep in het water ligt, wat erop duidt dat er meer mensen aan boord zijn dan een boot eigenlijk aankan. Jerrycans aan boord, zulk soort dingen", noemt hij op.

"We proberen zoveel mogelijk onze ogen op het water te houden, maar ook in de haven", zegt hij. Maar dat als dienst 24 uur doen, is een uitdaging. "Daarom hebben we de vaste liggers nodig, mensen die hun hond uitlaten, die iets geks zien. Als je ineens een groep mensen de jachthaven in ziet lopen, dan is er gewoon iets niet pluis", zegt Maurits.

Afgeplakte ramen? Alarmbellen gaan af
Ook de Marechaussee houdt de havens nauwlettend in de gaten. Maurits en zijn collega's letten vooral op de manier waarop een schip op zee ligt of hoe een kapitein zich gedraagt.

Maurits legt uit: "Heeft hij een bijboot aan boord? Dat is om het laatste stukje richting de Engelse kust af te maken. Of zijn de ramen afgeplakt? Welke kleren hebben de mensen die aan boord zijn aan?" Dat kunnen allemaal tekenen van mensensmokkel zijn, weet hij.

Albanezen op de vlucht
3 weken geleden trof de Marechaussee op een zeilschip in Zierikzee een groep Albanezen aan die waarschijnlijk illegaal naar Engeland wilden vertrekken.

Een aantal wist te vluchten, de rest is meegenomen voor onderzoek. Er zaten ook minderjarigen bij. De marechaussee wil vooral graag weten welke organisatie hier achter zit.

'Proberen succesverhaal te voorkomen'
"Met mensensmokkel wordt veel geld verdiend. Daar zien we echt een verharding. Mensen verdrinken daar echt. Dat risico is hier ook. Je ziet bootjes die helemaal vol gepakt worden."

De marechaussee probeert preventief te werken. "We willen voorkomen dat er een succesverhaal is", zegt Maurits. Hij legt uit dat wanneer mensen horen dat er een overtocht mogelijk is, dat andere mensen dan ook kunnen denken: wij gaan dat ook proberen. Er is door de marechaussee een jachthaventeam opgericht, dat mensen actief aanspreekt om te benadrukken waar mensen op moeten letten.

Calais als vertrekpunt
Volgens de Zeehavenpolitie probeerden tussen juni 2024 en juni 2025 ongeveer honderd migranten vanuit Nederland naar Groot-Brittannië te komen.

De meeste migranten vertrekken nog altijd uit het Franse Calais, waar de afstand het kleinst is. De Britse regering registreerde dit jaar een recordaantal aankomsten met kleine boten: 34.000 migranten in 9 maanden
 
Migranten steken vaker vanuit Zeeland over naar Engeland
'De Brexit heeft de deur opengezet'
"Een van de belangrijkste redenen waarom mensen deze gevaarlijke overtocht maken in bootjes die nauwelijks zeewaardig zijn, heeft te maken met de kansen die ze denken te vinden in Groot-Brittannië", zegt Thom Brooks van Durham University.

De Britse rechtsgeleerde ziet een directe link tussen de Brexit en de groei van het aantal migranten dat in kleine bootjes het kanaal oversteekt. Volgens hem veranderde de situatie drastisch toen het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verliet. "Met de Brexit verdwenen ook de Europese afspraken over terugkeer", legt hij uit.

Terugkeerregels verdwenen
Daardoor werd het voor Groot-Brittannië veel moeilijker om migranten terug te sturen dan eerst. "Vroeger konden mensen die in het VK aankwamen volgens de Dublin III-verordening worden teruggestuurd naar het eerste Europese land waar ze asiel hadden aangevraagd. Door Brexit kan dat niet meer."

Die verandering heeft grote gevolgen gehad. Het aantal mensen dat via illegale routes het land probeert te bereiken, steeg van enkele duizenden naar tienduizenden per jaar. Omdat het VK niet langer meedoet aan de Europese terugkeerregeling, is de aantrekkingskracht dus groter geworden. "Wie in een EU-land geen asiel kreeg, probeert het nu opnieuw in Groot-Brittannië", zegt Brooks

Afspraak Frankrijk Engeland
Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn inmiddels begonnen met het zogeheten 'one in, one out'-akkoord, waarmee beide landen migratie over het Kanaal willen beperken.

Het VK neemt voor iedere migrant die wordt teruggestuurd naar Frankrijk één vluchteling op die nog niet zelf de oversteek probeerde te maken.

 

Bron: 1 Vandaag

Lees verder... 6-11-2025

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief