Gepubliceerd op: 17-12-2019
Reizigers op Schiphol moeten beter worden geïnformeerd over fouillering op de luchthaven, vindt de Nationale ombudsman. Ook de klachtenafhandeling verdient meer aandacht, is zijn conclusie na onderzoek. Volgens ombudsman Reinier van Zutphen mogen reizigers die klachten indienen daarop ook een serieuze reactie verwachten. De Koninklijke Marechaussee (KMar) heeft daarbij een belangrijke rol als verantwoordelijke organisatie.
Hij stelt vast dat de veiligheidscontrole op luchthavens de afgelopen jaren is verscherpt door een toegenomen kans op terroristische aanslagen. De noodzakelijke fouilleringen aan het lichaam kunnen als ingrijpend worden ervaren en daarover wordt ook geklaagd. Volgens hem zijn inmiddels verbeteringen doorgevoerd, zoals de aanstelling van een extra medewerker die bij de toegang van veiligheidscontroles fungeert als aanspreekpunt voor reizigers en medewerkers. Reizigers moeten volgens hem ook worden gewezen op de mogelijkheid om in een afgesloten cabine te worden onderzocht. ,,Het kwam vaak voor dat er geen nader onderzoek naar de klachten werd gedaan en niet werd achterhaald wie de betrokken medewerker was”, constateert de ombudsman. Daardoor werd volgens hem onvoldoende lering getrokken uit grieven.
Bron: AD
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Marechaussee verzorgt militaire politietaak bij NAVO-oefening
Reizigers dankzij nieuwe poortjes voortaan razendsnel door de beveiliging op Schiphol
Thomas Kramer (15) schrijft brief aan Schiphol en krijgt ereplaats op de landingsbaan
Mega IT-project Defensie kan ondanks Atos-onrust voorlopig door
Onderzoek: De IND en de menselijke maat
Verdachte van overval in Amsterdam aangehouden op parkeerterrein bij Schiphol