Digitaal paspoort bij KLM brengt uitweg in strijd tegen lange rijen op Schiphol

Gepubliceerd op: 23-11-2022

Luchtvaartmaatschappij KLM start in februari met een proef op Schiphol met biometrisch instappen, waardoor het reisproces een stuk gemakkelijker zou moeten gaan. De paspoortcontrole voor het boarden wordt dan namelijk thuis al gedaan.
Dat zegt Boet Kreiken, de baas over de zogeheten customer experience in gesprek met De Telegraaf. Kreiken is naar eigen zeggen verantwoordelijk om ’stress’ en ’gedoe’ weg te halen bij klanten, en hun reis zo slim en optimaal mogelijk te laten verlopen. Dat gaat bijvoorbeeld om de vereenvoudiging van instapcontroles, maar ook om interventies richting de passagiers bij verstoringen. De afgelopen horrorzomer schaadde de reputatie van KLM door de lange wachtrijen op Schiphol en eigen arbeidstekorten.
In de verwachting dat dit weer op orde komt, is de customer experience al bezig met de verdere toekomst. Het gebruik van biometrie, dus via gezichtsherkenning, vereist dat reizigers thuis al aan de slag gaan, om opstoppingen op de luchthaven te voorkomen. Door middel van de app kan de reiziger de informatie die in de chip van het paspoort staat alvast uitlezen, en deze doorgeven aan KLM.
De proef gaat om een vlucht tussen Noord-Amerika en Nederland, zo legt Kreiken uit. „Waar we naartoe gaan is dat de klant in de toekomst al thuis de paspoortcheck doet via een speciale app, naast wat velen nu al doen bij het online inchecken. Met die informatie kan KLM de benodigde controles – die anders bij de gate plaats vinden – alvast van tevoren uitvoeren, en kan de klant via een speciale poort aan boord gaan. Deze poort herkent de reiziger middels gezichtsherkenning, en de reiziger hoeft dan alleen nog even het paspoort dat gebruikt is voor de aanmelding op de gate te „tappen” om er zeker van te zijn dat de reiziger ook echt met het juiste paspoort reist. Als dat zo is, dan gaat de poort open en kan de reiziger zo aan boord.”, zegt Kreiken.

Handmatig
Nu worden reizigers handmatig gecontroleerd bij de gate. Een proces dat doorgaans een tot twee minuten kost. De potentiële tijdsbesparingen op miljoenen reizigers is met deze proef enorm. „In februari zal een gate op Schiphol fungeren voor een proef. De enige tijdrovende factor tot aan het vliegtuig is dan nog de handbagagecontrole.”
Door de coronacrisis zijn innovaties in het reisproces een beetje op de achtergrond geraakt, omdat de luchtvaartsector vooral bezig was met overleven. Door de chaos van de afgelopen zomer op met name Europese luchthavens is er momenteel veel aandacht voor de toekomst van biometrische controle, omdat er dan minder mankracht nodig zou zijn.


Bron: De Telegraaf

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief