Marechaussee van Yamaha FJR1300 naar BMW R1250RT

Gepubliceerd op: 4-2-2023

Nadat de motorrijders van de Koninklijke Marechaussee zeer lange tijd gebruik maakten van de Yamaha FJR1300K als dienstmotor, wordt nu de overstap naar de BMW R1250RT als dienstmotor gemaakt. Dit gebeurt zonder feitelijke Europese aanbesteding, omdat uit een marktconsultatie duidelijk werd dat er geen concurrentie voor de R1250RT meer is, nadat Yamaha de FJR1300 in Europa niet gehomologeerd heeft voor EURO5. Oftewel: de enige overgebleven keuze is dan ook de BMW R1250RT voor de “KMAR”.

“Het Ministerie van Defensie is voornemens om met BMW Motorrad een overeenkomst af te sluiten voor het leveren van +-185 patrouillemotorfietsen en het bijbehorende onderhoud tot de End Life of Type. Bij de overeenkomst zit tevens inbegrepen het leveren van documentatie en het verzorgen van opleidingen.”

Resultaat van onbegrijpelijke modelpolitiek Yamaha
De overgang naar BMW is een logische, maar zorgt toch voor een gevoelige klap voor Yamaha, het bedrijf was immers al sinds 2005 leverancier van de motoren voor de Marechaussee. Die klap heeft het Japanse motormerk overigens volledig aan zichzelf te danken door een onnavolgbare modelpolitiek voor de FJR1300. Nadat klanten van de FJR 15 jaar om een zesde versnelling hadden gevraagd, kwam die er eindelijk in 2016. Dat leek een ideaal moment om de FJR1300 gelijk aan te passen voor homologatie voor de toen al snel naderende EURO5 keuring, maar dat gebeurde -vreemd genoeg- niet. Resultaat is nu dat de FJR1300 niet meer in Europa verkocht mag worden.

“Het Ministerie van Defensie (heeft) geconcludeerd dat enkel motorfietsen van het merk BMW kunnen voldoen aan de technische eisen en dat enkel met deze motorfietsen de hoofdtaken van de Koninklijke Marechaussee (zoals genoemd in het Programma van Eisen) uitgevoerd kunnen worden.”

Zelfde route voor “Andere Overheidsinstelling”
Enige troost is dat de marechausseemotoren voor Yamaha toch al niet meetelden voor het gevecht om het marktleiderschap met BMW: militaire voertuigen krijgen geen kenteken en worden dus niet meegeteld, waar dat bij politiemotoren trouwens wel zo is. Daarover gesproken, mogelijk wordt dit traject aangesloten bij dat van een “andere Overheidsinstelling”. Die is niet heel moeilijk te raden…

“Naast de overeenkomst die het Ministerie van Defensie voornemens is af te sluiten, kan tijdens de procedure geparticipeerd worden door een andere Overheidsinstelling voor de levering en het onderhoud van motorfietsen. Het geschatte aantal motorfietsen bedraagt circa 150 stuks en geldt in aanvulling op de afname door het Ministerie van Defensie. In geval van participatie zal deze Overheidsinstelling een zoveel als mogelijk gelijkluidende overeenkomst met BMW Motorrad aangaan als het Ministerie van Defensie.”


Bron: Nieuwsmotor.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief