Gepubliceerd op: 16-8-2024
Hij vloog met 200 kilometer per uur over de snelweg, vluchtend voor de marechaussee. En hij kwam pas na meerdere waarschuwingsschoten uit zijn auto, nadat hij crashte in de bosjes bij Vaassen. Wat bezielde de 52-jarige M. de G.? Het antwoord lag in de auto. En zat in zijn bloed.
In het holst van de nacht checken leden van de marechaussee bij Arnhem-Noord het kenteken van een zwarte Saab. Het is 9 juni 2022. In hun systemen zien de militairen drugsfeiten omhoog komen. Reden om de bestuurder eens te controleren.
De bestuurder van die zwarte Saab – de toen nog 49-jarige M. de G. – ziet zo’n controle duidelijk niet zitten. Hij negeert de aanwijzingen van de marechaussees en trapt het gaspedaal in. Over de A12 schiet hij ervandoor.
*Iets uit de auto gegooid*
Tijdens de achtervolging bereikte de man snelheden tot wel 200 kilometer per uur, bleek vrijdag in de rechtbank. Bovendien zien de marechaussees dat de verdachte tijdens de achtervolging een voorwerp uit het raam gooit. Het lijkt op een vuurwapen, zeggen ze.
De dienders staan dan ook op scherp wanneer M. de G. na ongeveer een halfuur de macht over het stuur verliest. Hij stuurt zijn zwarte bolide op de A50 bij Vaassen de berm in. Maar in plaats van uit te stappen en zich over te geven, blijft de man in zijn auto ‘rommelen’.
Beducht voor een mogelijk wapen, lossen de marechaussees een waarschuwingsschot. En nog één. Pas bij het derde schot stapt de verdachte uit en kan hij worden ingerekend.
*Drugs. En niet voor het eerst*
Al snel blijkt waarom hij op de vlucht sloeg: in zijn auto worden verschillende soorten soft- en harddrugs gevonden. Meer dan de gebruikershoeveelheid, aldus de marechaussee. Bovendien heeft de man zelf een forse hoeveelheid amfetamine in zijn bloed.
M. de G. heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. Vrijdag blijkt in de rechtbank dat het niet voor het eerst is dat hij terechtstaat vanwege drugs. In Nederland valt het nog wel mee, maar bij onze oosterburen is het regelmatig raak.
Zelf is hij er dan ook niet bij; hij verblijft al acht maanden in een Duitse afkickkliniek vanwege een veroordeling. Ook die ging over bezit van drugs. Maximaal twee jaar zit hij daarom in een gesloten inrichting.
In totaal moet hij 5,5 jaar zitten in Duitsland. Dat is inclusief de celstraf na het afkicken. Als De G. zich daar netjes gedraagt, kunnen er wel nog een paar maanden vanaf. Daarna blijft hij nog vijf jaar onder toezicht van de Duitse justitie.
*Wat moet de rechter doen?*
Deze omstandigheden maken de situatie vrijdag in de rechtbank complexer. De advocate van De G. wil dat haar cliënt een voorwaardelijke taak- of celstraf krijgt voor zijn acties in die bewuste nacht op onze snelwegen. Het veel te hard rijden, op de vlucht slaan en onder invloed van drugs rijden; het waren volgens haar allemaal signalen, een hulpvraag.
Andere straffen zouden daarnaast het ‘Duitse’ reclasseringstraject doorkruisen. Een taakstraf zou bijvoorbeeld problemen geven zolang de verdachte in Duitsland in een kliniek of cel zit. „Vooral omdat zo’n straf binnen achttien maanden uitgevoerd moet worden. Ik zie daar erg veel beren op de weg. Dat zal niet zo gemakkelijk gaan.”
De aanklager is het daar niet mee eens. Daarvoor vindt hij de overtredingen veel te zwaar. Voor de gevonden hard- en softdrugs, te hard rijden en gevaarlijk rijgedrag eist hij naast twee weken voorwaardelijk cel ook een taakstraf van 180 uur. En die straf zou De G. ook best in de kliniek waar hij nu zit mogen en kunnen uitvoeren. Verder vraagt hij om een rijontzegging van een jaar.
De rechtbank doet uitspraak op 30 augustus.
Bron: De Gelderlander
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Algemene Rekenkamer: extra grenscontroles leiden niet tot minder migratie
Politie doorzoekt trein op Rotterdam Centraal vanwege vluchtende overvaller
Oud-kolonel Koninklijke Marechaussee Ronald Dongor (72) overleden
Duitse regering mag van rechter asielzoekers niet wegsturen bij grens, maar zet door
Grote vondst; 41 chemicaliënvaten en lading autobanden gedumpt in Eindhovense bosjes
Beveiliging tegen drone-aanval in Nederland 'niet waterdicht'