Doorbraak in conflict Eurostar en minister Faber

Gepubliceerd op: 3-5-2025

Doorbraak in conflict Eurostar en minister Faber: beveiligers gaan helpen op Amsterdam CS
De Eurostar-treinen naar Londen kunnen vanaf eind mei weer op tijd vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. Er is een oplossing voor het tekort aan marechaussee-medewerkers: particuliere beveiligers gaan bijspringen in de vertrekterminal.

Sinds vorige week vervoert de Eurostar dagelijks 600 reizigers – 200 meer dan voorheen – dankzij een grotere terminal op Amsterdam CS. Maar hoewel de verhoging al geruime tijd bekend was, stelde minister Faber (Asiel en Migratie) pas op het laatste moment dat er onvoldoende marechaussees waren om alle passagiers tijdig te controleren. Eurostar moest daarom treinen structureel tot een half uur later laten vertrekken.

Na twee weken overleg achter de schermen is nu een compromis bereikt om het conflict te beëindigen: particuliere beveiligers gaan vanaf half mei toezicht houden in de terminal. „De Koninklijke Marechaussee is momenteel in gesprek met diverse beveiligingsbedrijven”, laat woordvoerder Stan Verberkt weten.

Hij beklemtoont dat de beveiligers niet zelf reizigers controleren. „Deze beveiligers zijn geen grenswachters, maar ontlasten hiermee de marechaussees.”

Eurostar is opgelucht. „We zijn blij dat er een oplossing is voor het personeelstekort. Wij begrijpen dat het gaat om beveiligers van securitybedrijf G4S,” zegt woordvoerder Nicolas Petteau. Idealiter zou de vervoerder nog een paar extra marechaussees zien, maar met deze tussenoplossing kan Eurostar goed leven.

Doemscenario blijft voorlopig uit
De afgelopen week viel de schade op Amsterdam CS al mee. Het gevreesde doemscenario waarbij elke trein een half uur vertraging zou oplopen, met chaos op het spoor tot gevolg, bleef uit. En dat is ook goed nieuws voor de binnenlandse dienstregeling: voor elke vertraagde Eurostar moet NS één of twee sprinters schrappen – vaak richting Almere, Amersfoort of Schiphol.

De situatie blijft echter precair. „De belangstelling voor onze treinen naar Londen is enorm groot,” zegt Petteau. En Eurostar wil nog verder opschalen: later dit jaar moet er een vierde dagelijkse trein bijkomen, volgend jaar zelfs een vijfde. Dat kan opnieuw druk zetten op de marechaussee.

Wel zal de terminal dit najaar worden uitgerust met e-gates, vergelijkbaar met die op Schiphol. Dan verlopen paspoortcontroles grotendeels automatisch en daarmee beduidend sneller. Dat maakt de kans op vertragingen veel kleiner.

 

Bron: AD

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief