Gepubliceerd op: 14-8-2025
Twentse transportbedrijven hebben al bijna een jaar te stellen met de gevolgen van de verscherpte Duitse grenscontroles. Ze zijn de extra kosten die ze maken helemaal zat, maar de Duitse Bondsregering is serieus van plan de controles na half september voort te zetten
Een wassen neus, noemt hij het. Erik Maassen van den Brink is commercieel directeur van Bolk Transport uit Almelo en hij kent de gevolgen van de verscherpte grenscontroles door de oostenburen als geen ander. „Zeker voor vrachtverkeer zijn de gevolgen niet mals. Vaak staat het voor vrachtwagens al ver voor de Lutte vast. Dat betekent zeker een half uur vertraging”, zegt hij.
Chauffeurs van het bedrijf hebben soms meerdere malen per dag te maken met de controles. En dat is niet het enige probleem. „Wij rijden ook met exceptionele vracht, dan zijn de checks helemaal een extra barrière. De controleplekken zijn daar technisch niet voor geschikt, dus krijg je een speciale rijbaan, met een tijdslot. Het kost al met al een hoop extra gedoe, stress, vertraging en geld.”
Leidinggevenden van andere regionale transportbedrijven spreken over vergelijkbare problemen. Het lijkt erop dat die voorlopig zullen aanhouden. Alexander Dobrindt, de Duitse Bondsminister van Binnenlandse Zaken, wil de huidige grenscontroles die lopen tot 15 september namelijk verlengen.
Als we kijken naar de cijfers zien we dat het werkt”, verklaarde de Duitse minister over de controles. Onduidelijk is op welke cijfers hij doelde. Ja, er worden mensen aangehouden aan de grens die officieel Duitsland niet in mogen vanuit Nederland. Alleen blijkt dat de Nederlandse Marechaussee niet de capaciteit heeft om iedereen op te vangen die wordt ‘teruggezet’ door de Duitsers.
Via Denekamp
En dat is niet de enige kritiek. Want na bijna een jaar van controles, weet vrijwel iedereen waar er wel en waar er niet wordt gecontroleerd. Sterker nog, Twentse transportbedrijven houden er al tijden rekening mee. „Onze jongens checken altijd de routeplanner. Staat er file op de A1 bij de grens, dan wijken ze uit via Enschede. Daar controleert Duitsland niet. Dit is echt een wassen neus, het slaat nergens op”, aldus Maassen van den Brink.
Frank Steghuis van STT uit Denekamp beschikt over zo’n tachtig vrachtwagens en pakweg 120 chauffeurs. Hij geeft aan verbaasd te zijn dat Duitsland van plan is de controleperiode te verlengen. „Ik laat alle chauffeurs al tijden via Denekamp omrijden en er bij Bad Bentheim weer opdraaien.”
Dat kost hem extra diesel en extra tijd. „Maar de jongens zijn de controles helemaal zat. Dan zitten ze een half uur uit de neus te vreten, komen ze te laat bij een klant. In Denekamp heb ik nog nooit een controle gezien.”
Politiek scoren
Ook Ton Dasselaar, mede-eigenaar van transportbedrijf Dasko uit Almelo, heeft stevige twijfels bij het nut van de controles. „Als je toch ziet hoeveel menskracht nodig is, en wat het oplevert. Het is gewoon politiek scoren, meer niet. We hebben er dagelijks mee te maken, maar heel veel kun je er niet tegen doen.”
Een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemde de impact van de Duitse grenscontroles op het goederenvervoer tot nu toe ‘beperkt’. „Gemiddeld melden bedrijven vertragingen van 20 tot 30 minuten, incidenteel loopt dat op tot ongeveer een uur”.
Wel kost ieder uur stilstand van een vrachtwagen gemiddeld 75 euro. Daarom roept de brancheorganisatie op tot een ‘zorgvuldige evaluatie’. Het moet duidelijk worden of de resultaten opwegen tegen de gevolgen. Maassen van den Brink weet het antwoord al wel. „Ik rijd zelf ook veel de grens over en het gaat nergens over. Dan staan die agenten daar te duimdraaien. Hebben die geen betere dingen te doen, vraag ik me dan af.”
Bron: Tubantia
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Honderd kilo drugs gevonden bij controle op A12 bij Beek
Bestuurder onder invloed aangehouden op A58 bij Kapelle
Brandweer blust natuurbrand op Stroese Zand, oorzaak onbekend
Twentse transportbedrijven zijn grenscontroles meer dan zat, maar Duitse minister wil langer door
Marechaussee houdt man aan op luchthaven Rotterdam voor zware mishandeling
Douane waarschuwt: bel 112 bij zien pakketten cocaïne Zeeuwse stranden