Gepubliceerd op: 11-9-2025
Van 4 tot en met 8 september hebben verschillende diensten uit acht Europese landen deelgenomen aan Operation Silent Skies, met als doel grensoverstijgende, georganiseerde criminaliteit aan te pakken. De operatie was erop gericht meer ervaring op te doen rond General Aviation en die kennis onderling te delen om in de toekomst gerichter te kunnen controleren.
General Aviation omvat zowat alle luchtvaartactiviteiten die geen militair, lijn- of charterverkeer zijn, zoals (internationale) privézakenvluchten, sportvluchten, instructievluchten, privéhelikoptervluchten. Net zoals andere transportsectoren kan deze sector misbruikt worden door criminele organisaties die zich bezighouden met mensenhandel of -smokkel, smokkel van illegale goederen zoals drugs, bedreigde diersoorten, antiek en cash geld uit criminele activiteiten.
De Belgische Federale Politie initieerde in 2024 tijdens haar voorzitterschap van de Benelux Unie een project rond General Aviation. In een eerste fase werd een barrièremodel ontwikkeld: kwetsbaarheden om General Aviation te misbruiken voor criminele doeleinden werden in kaart gebracht en remedies werden gedefinieerd.
In een tweede fase werd dit barrièremodel getoetst aan de realiteit tijdens Operation Silent Skies.
4 dagen durende operatie
Operation Silent Skies werd uitgewerkt in het kader van de Benelux-samenwerking en werd van 4 tot en met 8 september gecoördineerd vanuit het hoofdbureau van de Nederlandse Politie Eenheid Limburg in Maastricht.
Acht landen namen deel: naast België, Nederland en Luxemburg waren dat Frankrijk, Duitsland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, allen buurlanden van de Benelux. De actie werd ondersteund door Europol, Frontex, MAOC (Maritime Analysis and Operations Center), World Customs Organization en bijgewoond door observatoren van de Europese Commissie. De bedoeling is om het pionierswerk binnen dit project te evalueren en uit te breiden naar andere Europese landen.
Tijdens Operation Silent Skies werden gedurende 4 dagen General Aviation vluchten in kaart gebracht in het speciaal hiervoor ingerichte coördinatiecentrum in Maastricht, waar verschillende internationale partners samenzaten. De operatie richtte zich voornamelijk op het vliegverkeer naar of tussen de acht deelnemende landen. Hiervoor werd informatie over vluchtplannen, verplichte verklaringen die voor dergelijke vluchten moeten worden ingediend (General Declarations), informatie in nationale databanken, open bronnen, etc. benut.
Deelnemende landen en organisaties
België: Federale Politie, Lokale Politie, Douane, Defensie
Nederland: Politie, Koninklijke Marechaussee, Douane
Luxemburg: Letzebuerg Police, Douane
Frankrijk: Gendarmerie des Transports Aériens, Douane
Verenigd Koninkrijk: General Aviation Multi Agency Hub
Ierland: An Garda Síochaná, Revenue Customs Services
Denemarken: Douane
Duitsland: Bundeskriminalamt
Europol
Frontex
MAOC
WCO
Europese Commissie
Bron: Federale Politie België
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Operation Silent Skies: internationale operatie rond algemene luchtvaart (General Aviation)
Bestuurster valt in slaap en veroorzaakt botsing op N309 Epe
Verscherpt toezicht in haven Vlissingen
Koninklijke Marechaussee zichtbaar op Wereldhavendagen