Grenscontroles gaan langer door, Twentse burgemeester is ze om drie redenen zat

Gepubliceerd op: 12-11-2025

Twente en de Achterhoek krijgen langer te maken met grenscontroles, want de Koninklijke Marechaussee gaat nog zeker tot volgend jaar zomer door met checks aan de Duitse grens. De Losserse burgemeester Jeroen Diepemaat is ze beu.
In willekeurige volgorde vindt Diepemaat het om drie redenen mooi geweest met de grenscontroles. „De eerste is moreel. In de Europese Unie hebben we vrij verkeer van personen, goederen en diensten. Deze controles doen die afspraak geweld aan”, vindt de burgemeester.
  
Tegelijkertijd twijfelt hij aan het nut van de controles. „De risicogestuurde aanpak van voor de checks leverde ongeveer hetzelfde op, maar met veel minder inzet. Dat maakt het beleid toch tot een vorm van symboolpolitiek.”

470 personen geweigerd
Of de controles effect sorteren is sec voor Twente lastig te duiden. Cijfers per regio of controleplek zijn volgens de Koninklijke Marechaussee niet beschikbaar. Landelijke getallen zijn er wel.
 
Van december vorig jaar tot en met afgelopen zaterdag werden 5350 marechaussees ingezet. Dat leverde ruim 29.400 voertuigchecks op en ruim 123.000 gecontroleerde personen. 470 personen werd de toegang tot Nederland geweigerd, amper meer dan bij reguliere controles.

Maar het demissionaire kabinet wil door met de tijdelijke maatregel, ingesteld door toenmalig minister Marjolein Faber (PVV, Asiel en Migratie) hopend op het ‘preventieve effect’ dat ervan zou uitgaan. De Duitse controles aan de overzijde van de weg, bij Rastplatz Bentheimer Wald, duren in ieder geval tot maart 2026.

Agressie
En dat brengt Diepemaat bij zijn laatste punt: de hinder die grensgemeente Losser van de controles ondervindt. Zoals het sluip- en vrachtverkeer dat op drukke momenten al maandenlang uitwijkt via De Lutte of Glane. „Vooral door de Duitse permanente checks, maar het versterkt elkaar. Als Duitsland langer doorgaat, is Nederland eerder geneigd dat ook te doen. Terwijl de checks ook in Duitsland heel weinig opleveren.”

Erik Maassen van den Brink, commercieel directeur van Bolk Transport uit Almelo, sprak zich al eerder uit tegen de grenscontroles. Hij richtte zijn pijlen toen op de Duitse checks en die frustratie is onveranderd. „Een wassen neus. En je merkt dat steeds meer truckers het zat zijn en uit ongeduld maar links blijven rijden, om pas op het laatste moment de rechterbaan te pakken. Dat zorgt voor frustratie en soms zelfs agressie op de weg.”

Criminaliteit en ondermijning
De Nederlandse controles, die aan de overkant bij De Poppe worden gehouden, leveren minder problemen op bij Bolk. „Dat zijn steekproeven. Ik heb nog nooit een chauffeur van ons horen zeggen dat hij daar gecontroleerd is. Daar ondervinden we dus geen hinder aan. En als het aan mij ligt blijft dat ook zo.”
Dat hoopt Gerben Heisterkamp, directeur-eigenaar van transportbedrijf Heisterkamp in Oldenzaal, ook. „De controles zijn niet handig en we zijn er veel tijd aan kwijt. Incalculeren in de planning is lastig, omdat je niet altijd weet hoe vast het staat. Het brengt ons niets, maar tegelijkertijd doen we er weinig aan. We hebben het ermee te doen.”

Nationale maatregelen
Burgemeester Diepemaat benadrukt dat hij niet tegen maatregelen is om illegale migratie tegen te gaan. „Integendeel, ook niet tegen nationale maatregelen. In het grensgebied hebben we te maken met criminaliteit en ondermijning, maar zet dan in op effectieve maatregelen om dat aan te pakken. Ik kan een hele waslijst aan plannen bedenken die wel wat opleveren.”
Volgens de burgemeester is het tijd om bij bestuurlijk overleg tussen Nederland en Duitsland een eerlijke vraag op tafel te gooien. „Moeten we dit nog wel willen met elkaar?” Diepemaat heeft zijn antwoord al klaar.

 

Bron: Tubantia

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief