Scan de code en u wordt doorverwezen naar de aanmeldpagina
Beroeps- en dienstplichtig collega slaan handen ineen ;
Nieuwe regio toegevoegd aan de bijeenkomsten voor (alle) postactieve KMar collega's
SMC- Flevoland !
John de Kievit en Herman Wijnands melden, als nieuwe coördinatoren, het volgende :
Voor Flevoland (maar ook Harderwijk en omstreken !) willen wij graag de organisatie van deze bijeenkomst oppakken
en dit 2 x per jaar gaan doen (voor- en najaar)
Eerste datum : woensdag 8 oktober 2025
Locatie : Tennisvereniging de Punt
Sportlaan 9
3893 AB Zeewolde
Programma :
- Inloop vanaf 13.45 uur.
- Aanvang 14.00 uur.
- Samenzijn met een hapje en drankje.
- afsluiting 17.00 uur
Hier zijn voor u geen kosten aan verbonden, tenzij er meer gedronken wordt dan de uitgereikte consumptiebonnen.
Dit is dan voor uw eigen rekening.
Voor wie ?
De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor alle post-actieve collega's van de KMar (beroeps-, dienstplichtig, burgerambtenaar, BBT, KVV, KVM etc.) maar -vooralsnog- zonder partner.
Mocht u nog collega's in de regio kennen, die niet op social media zitten, dit bericht mag ruim worden verspreid !
Benieuwd en enthousiast ?
Aanmelden : vóór 24 september 2025
Emailadres : smcflevoland@gmail.com
Graag erbij vermelden : Uw naam, welke lichting, waar u gediend heeft en op welk telefoonnummer we u kunnen bereiken zodat wij via WhatsApp u verdere informatie kunnen verstrekken.
Met collegiale groet,
Namens SMC,
Herman Wijnands en John de Kievit
Vorig jaar zijn tien kinderen door de marechaussee uitgezet, waarbij gebruik is gemaakt van geweld of fysieke fixatiemiddelen. De leeftijden van deze kinderen zijn niet bekendgemaakt. Dit meldt ARGOS.
Hoewel de Marechaussee formeel geen ondergrens heeft bij gedwongen uitzettingen, is dit volgens brigadecommandant Martin Oudman vooral gebeurd bij kinderen van 12 jaar of ouder. Het komt eigenlijk niet voor dat de Marechaussee er bij jongere kinderen niet uitkomt met ouders of een gesprek. Oudman stelt wel dat het gedrag van ouder én kind een rol speelt bij de middelen die zijn personeel inzet. Zo is in een van de verslagen hierover te lezen dat een vreemdeling met haar zoon werd uitgezet. De vrouw werkte mee, maar haar zoon begon te schreeuwen en huilen waarna ze wilde opstaan. Toen is kaakfixatie en een ligprocedure ingezet.
Vrijheidsbeperkende maatregelen
Onder geweld of fysieke fixatiemiddelen vallen onder maar bodycuffs, tie-wraps, spuugmaskers en kaakfixaties. Defence for Children zegt te zijn geschrokken van het mogelijke onnodig geweld dat tegen kinderen is gebruikt. “Wij vinden dat bij uitzettingen van kinderen geen geweld of vrijheidsbeperkende maatregelen gebruikt mogen worden als daar geen noodzaak voor is”, zegt directeur Mirjam Blaak. Dit is ook zo in het VN-kinderrechtenverdrag vastgelegd. Defence for Children wil onafhankelijk onderzoek hiernaar.
Bron: Nationale Zorggids
Gisteravond is op Schiphol een 33-jarige man aangehouden. Hij wordt ervan verdacht een sturende rol te hebben binnen een organisatie die zich bezighoudt met witwassen.
Het Regionaal Samenwerkingsteam Criminele Geldstromen kwam de man op het spoor in een groot onderzoek naar een Syrisch netwerk dat zich bezighoudt met Underground Banking. Deze organisatie verplaatste grote contante geldbedragen via geldkoeriers.
Al eerder werden hiervoor 9 mannen aangehouden: drie mannen (22, 30 en 46 jaar) uit Berkel en Rodenrijs, twee mannen (35 en 41 jaar) uit Den Haag, een 35-jarige man uit Zoetermeer, een 36-jarige man uit Nootdorp, een 53-jarige man uit Leidschendam en een 54-jarige man uit Utrecht.
In totaal is in dit onderzoek bijna 6 ton in contanten en vier auto’s afgepakt. De gisteren aangehouden man was voortvluchtig. Tot voorkort woonde hij in Bergschenhoek. Hij heeft zich uiteindelijk gemeld en kon daarom gisteravond, met behulp van de Marechaussee, worden aangehouden toen zijn vlucht uit Jordanië op Schiphol arriveerde.
Misdaad mag niet lonen
Het Regionaal Samenwerkingsverband Criminele Geldstromen (RSCG) is een samenwerking tussen politie, FIOD en OM. Het team richt zich op het blootleggen en verstoren van criminele financiële structuren en het afpakken van crimineel (onverklaarbaar) vermogen door middel van korte interventies en projectmatige onderzoeken. Zo pakken wij in Rotterdam macht, status en crimineel vermogen af en breken wij criminele structuren. Want misdaad mag niet lonen.
Bron: Politie
In een onderzoek naar de invoer van 120 kilo cocaïne via luchthaven Schiphol zijn dinsdag een 38-jarige Amsterdammer en een 42-jarige Schiedammer aangehouden. De harddrugs werden gevonden in een vrachtzending metalen ovens.
De harddrugs werden op 16 september 2024 door de douane gevonden in vier metalen ovens die met een vrachtzending naar Schiphol waren gekomen. Onderzoek naar die zending leidde tot de aanhoudingen door het Cargo Harc-team Schiphol, een samenwerkingsverband tussen douane, marechaussee en het Fiod.
De twee mannen worden verdacht van betrokkenheid bij de cocaïnesmokkel. Het gaat niet om medewerkers van Schiphol. Gelijktijdig met de aanhoudingen zijn doorzoekingen verricht in woningen en opslaglocaties in Amsterdam en Losser (Overijssel).
Minder coke ingenomen op luchthavens
De diensten hebben de aanhoudingen woensdag bekendgemaakt in een opvallend filmpje met spannende muziek. Een van de aanhoudingen vond plaats in Amsterdam-Oost.
Volgens recente cijfers van de douane is er op Nederlandse luchthavens het afgelopen halfjaar minder gesmokkelde cocaïne ingenomen dan in de eerste zes maanden van 2024. In de luchtvracht werd 230 kilo coke in beslag genomen, tegen 721 kilo een jaar eerder.
In de passagiersvracht ging het dit jaar om 236 kilo die bij 93 reizigers werd aangetroffen, tegen 310 kilo bij 161 passagiers in het eerste halfjaar van 2024, terwijl het aantal controles gelijk is gebleven.
Bron: Het Parool
Stress op Schiphol door dreigende staking, uitgeput personeel en bommeldingen: hier moet je rekening mee houden op luchthaven
SCHIPHOL- De stakingsdreiging, dichte snelwegen, reizigers die voor de lol een valse bommelding doen en een krappe bezetting bij de grenscontroles zorgen voor stress richting de start van de zomervakantie op Schiphol. Waar moet je rekening mee houden?
Komende vrijdag is de eerste dag van de verwachte piekdrukte, waarbij zo’n 80.000 reizigers vertrekken vanaf de nationale luchthaven. In totaal verwacht Schiphol deze zomer zo’n 7 procent meer passagiers te begroeten dan vorig jaar. Liefst 13 miljoen reizigers zetten voet op de bodem van Schiphol. Voor een groot deel van hen begint de vakantie hier, maar ze doen er goed aan de tijd te nemen.
Niet in de minste plaats vanwege het traject vóór de luchthaven. Door de werkzaamheden aan de Ring A10 bij Amsterdam-Zuid en -Oost loopt het nu al vaak vast op de A4. Vanaf vrijdagavond wordt echter aan de cruciale A4 zelf gewerkt. Rijkswaterstaat waarschuwde maandag in De Telegraaf dat mensen die met de auto naar Schiphol komen, moeten rekenen op een uur extra reistijd.
,,Pak de trein’’, is de oproep. Ook de gemeente Haarlemmermeer sluit zich daarbij aan. ,,We zien dat het druk is op de weg’’, zegt burgemeester Marianne Schuurmans. ,,Gebruik het openbaar vervoer en plan je reis goed. En uiteraard monitoren wij, Schiphol en de Koninklijke Marechaussee de drukte, in verband met de veiligheid.’
Burgemeester Schuurmans hamert er bovendien op dat mensen vooral geen grapjes moeten uithalen op de luchthaven. ,,Er zijn mensen die voor de grap roepen dat ze een bom bij zich hebben. Vanuit een weddenschap of omdat ze een biertje te veel op hebben.’’
Boete of gevangenisstraf valse bommelding
Sterker nog, het gebeurt vrijwel dagelijks. ,,Een valse bommelding kan leiden tot een boete van 25.750 euro of zelfs een gevangenisstraf van vier jaar. Dat is niet voor niets: het vliegverkeer kan hiermee ernstig worden verstoord. Het kan zelfs zijn dat de luchthaven dicht gaat en dat er paniek ontstaat”, waarschuwt de burgemeester.
Maar ook op de luchthaven zelf lopen niet alle processen soepel. Zo zit er zand tussen de radertjes bij KLM, waar de operatie piept en kraakt. Deze zomer vervoert KLM 6,4 miljoen passagiers, waarbij de weekenden in juli het drukst zijn. ,,We zien al minder annuleringen, dus het gaat de goede kant op”, zegt een woordvoerder desgevraagd.
Een deel van de vloot is echter door panne en een pilotentekort niet inzetbaar. Volgens KLM is het goed om twee uur van te voren op Schiphol te zijn voor een Europese vlucht en drie uur voor een verre vlucht.
Bovendien blijft er de dreiging van een staking bij de grootste maatschappij op Schiphol. Vorige week verbood de rechter een staking bij KLM die woensdag plaats had moeten vinden. Maar de onrust broeit verder, dus er is vrees voor een wilde staking. „Het KLM-personeel op Schiphol loopt op zijn tandvlees. Men is overbelast, ook door de voortdurende vlootproblemen bij KLM” zegt een KLM’er op het platform.
KLM-toestellen met panne
De luchtvaartmaatschappij stelt dat er afgelopen weekend 330.000 reizigers zijn vervoerd. „Het is druk, maar we hebben ons goed voorbereid. Van onrust is geen sprake.”
KLM kan niet zeggen hoeveel toestellen er aan de grond staan door technische problemen. „We volgen een strikt onderhoudsprogramma”, meldt een woordvoerder. Schiphol zegt ervan uit te gaan dat de vakbonden donderdag in gesprek gaan met KLM, zonder consequenties voor het luchtverkeer.
Reizigers halen vaak hun overstap niet als ze van buiten de EU doorvliegen naar elders in Europa. De afgelopen weken stonden op sommige momenten lange rijen voor de grenscontrole. „Die reizigers hebben soms maar dertig minuten om bij de andere gate te komen. Dat is veel te kort als maar twee man op die grenscontrole zitten. Het zouden vijf of zes moeten zijn om dit in vijf minuten af te wikkelen.”
Sinds de horrorzomer van 2022, toen honderdduizenden reizigers hun vlucht misten door personeelstekorten, wordt het beschikbare Kmar-personeel op drukke dagen vooral op het vertrekkend verkeer uit Nederland gezet. Dan kan er toe leiden dat er minder capaciteit is bij de overstappers.
Toch denkt de Marechaussee ’voldoende’ mensen te hebben, ook ondanks de grenscontroles waar het demissionaire kabinet op inzette. ,,We hebben altijd extra mensen in de zomer. Maar het wordt druk natuurlijk. Dagelijks passeren 95.000 mensen bij ons tot aan 31 augustus”, aldus een woordvoerder. Dat betekent dat er inderdaad wel eens even rijen zullen staan. ,,Maar we maken ons geen zorgen over de zomer.’’
Schiphol zelf promoot voor het begin van de zomervakantie de reisinformatie via WhatsApp. Mensen die zich aanmelden, krijgen bijvoorbeeld gatewijzigingen door op het sociale medium.
Verder raadt de luchthaven mensen aan om hun spullen slim in te pakken, een tijdslot voor de security te boeken, online in te checken en op tijd te komen. Reizigers die vliegen met KLM, Transavia of TUI kunnen op parkeerplaats P3 de koffers afgeven en inchecken.
Een laatste onvoorspelbare boosdoener kan de wind nog zijn. Vorige week telde EU Claim 133 annuleringen, onder meer omdat de capaciteit van Schiphol op 2 juli was verlaagd in verband met de harde noord-westenwind.
De Buitenveldertbaan ligt er de hele zomer uit voor onderhoud, waardoor deze ’storm-baan’ niet beschikbaar is. Andere landingsbanen kunnen bij deze windrichting minder verkeer hebben.
Bron: De Telegraaf
De Stichting Marechaussee Contact (SMC) is opgericht om een muur van vrienden te vormen rond de Koninklijke Marechaussee. Toegankelijk voor iedereen, die op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen van het Wapen. Het SMC-embleem staat voor de gendarmeriegedachte (de granaat), de verbondenheid met en de trouw aan het Koningshuis (de kroon) en de bereden oorsprong (het hoefijzer).
Het levendig houden van de belangstelling voor en de verbondenheid met de Koninklijke Marechaussee en het onderhouden of hernieuwen van vriendschappelijke contacten tussen hen die als militair of burger bij het Wapen, Korps Militaire Politie/Koninklijke Marechaussee en/of Korps Politietroepen dienen of gediend hebben. SMC organiseert jaarlijks twee grote reünies, verscheidene over het land verspreide bijeenkomsten en contactmiddagen. Bovendien assisteert SMC bij het organiseren van lichtingsreünies.
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!