Stichting Marechaussee Contact - Actueel

Duizenden militairen begonnen aan de Nijmeegse Vierdaagse

Met het klinken van het startschot zijn vanochtend in alle vroegte 6.488 militairen begonnen aan de Nijmeegse Vierdaagse. Aan deze 107e editie nemen militairen uit maar liefst 36 verschillende landen deel. Dat is het hoogste aantal nationaliteiten ooit. In totaal lopen er 2.465 Nederlandse militairen mee. 

Al om 04.30 vertrokken ze vanaf Heumensoord, dat speciaal is ingericht als tijdelijk militair kamp. Gehuld in uniform en met bepakking zetten ze hun eerste stappen van in totaal 160 kilometer. Voor velen geldt de Vierdaagse als een serieuze fysieke beproeving én als onderdeel van hun opleiding of militaire training. 

Militaire aspecten
De sfeer is gemotiveerd en gemoedelijk. "Het is een ontzettend vrolijk evenement. Daarbij, laten we de militaire aspecten van het ondersteunen terugkomen, zoals we in een operationele setting zouden kunnen doen”, vertelt commandant Heumensoord luitenant-kolonel Jacob Feenstra. ”We doen alles voor de wandelaars om ze te laten finishen”, legt hij uit, doelend op onder meer de medische posten. Hiervan kunnen alle militairen gebruik maken.

Zichtbaarheid
Naast Nederlands leveren ook Canada, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en de VS grote delegaties militairen.

Voor Defensie is de Vierdaagse overigens niet alleen een oefening in uithoudingsvermogen, maar ook een moment van zichtbaarheid. “Ik doe voor mezelf mee, puur als uitdaging. Maar ook voor het plezier en om als militair zichtbaar te zijn voor het publiek”, legt een van individuele wandelaars uit.
 
De komende dagen trekt de wandelstoet door de regio Nijmegen, met routes richting Elst, Wijchen, Groesbeek en Cuijk. Vrijdag worden de militairen traditiegetrouw feestelijk onthaald op de finishlocatie Charlemagne.

 

Bron: Ministerie van Defensie

Lees verder... 16-7-2025

Nieuwe officieren Marechaussee beëdigd in Apeldoorn

Op donderdag 10 juli zijn 26 studenten van de Koninklijke Marechaussee officieel beëdigd als officier onder de Markthal op het Marktplein. De ceremonie werd bijgewoond door familie, genodigden en vertegenwoordigers van de gemeente. Burgemeester Heerts en andere sprekers hielden een toespraak.

 

Bron: Nieuwsblad Stedendriehoek

Lees verder... 16-7-2025

Meerdere processen-verbaal voor bestuurder auto bij controle op A4

HOOGERHEIDE- De bestuurder van een auto heeft afgelopen week meerdere processen-verbaal gekregen toen hij op de A4 gecontroleerd werd door medewerkers van de Koninklijke Marechaussee. Hij bleek in het bezit van diverse kentekenplaten en zijn voertuig produceerde teveel geluid. Daarnaast had de man kraaienpoten in zijn auto liggen. Deze zijn volgens de Wet wapens en munitie verboden in Nederland. 

Medewerkers van de Koninklijke Marechaussee hielden afgelopen week een controle op de A4 die flink wat resultaat opleverde. Zij hielden de bestuurder van een auto aan die meerdere overtredingen op zijn kerfstok had. De man bleek in het bezit van diverse kentekenplaten. Ook maakte zijn auto teveel geluid. Verder had de man kraaienpoten, binnen handbereik, in de bestuurdersdeur van zijn auto liggen. Kraaienpoten zijn volgens de Wet wapens en munitie verboden in Nederland. De man kon rekenen op een aantal processen-verbaal. De kraaienpoten en de kentekenplaten die niet correct waren zijn in beslag genomen. 

 

 

Bron: Woensdrechtse Bode

Lees verder... 16-7-2025

Schrik op Schiphol door stroomstoring op een van de drukste dagen van het jaar

Amsterdam- Reizigers sloeg vrijdagmorgen de schrik om het hart vanwege een stroomstoring in vertrekhal twee op Schiphol. De luchthaven bevestigt het voorval.

Op social media is te zien dat reizigers bij de handbagagecontrole en de paspoortcontrole in vertrekhal twee in het donker staan. Volgens een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee ging het om een korte storing. „Het is inmiddels opgelost. Deze storing heeft geen impact gehad.”

Vrijdag is één de drukste dagen van het jaar op Schiphol met bijna 90.000 vertrekkende passagiers omdat de schoolvakantie in de regio Noord begint. Een storing zoals vrijdagmorgen zou eigenlijk niet plaats kunnen vinden, omdat de luchthaven 24 uur per dag en zeven dagen in de week operationeel moet zijn. Dat passagiers in het donker staan is opvallend, omdat er buiten de noodstroomvoorziening sprake is van noodverlichting. Die zou gewoon aangegaan moeten zijn, zo blijkt uit stukken over het ontwerp van de verlichting van Schiphol. Zo’n 25% van alle lampen op de luchthaven betreft noodverlichting en is verwerkt in de bestaande lichtsystemen.

Schiphol: ’Geen operationele gevolgen’
Schiphol zegt nog niet te weten wat de oorzaak is van het uitvallen van de systemen. „De storing heeft geen operationele gevolgen gehad”, zegt een woordvoerder. Op de luchthaven wordt veel gebouwd op dit moment.

Bij de start van de meivakantie in 2018 was sprake van grote chaos omdat er een storing was die uren duurde waardoor passagiers niet ingecheckt konden worden, terminals overvol raakten en toegangswegen afgesloten moesten worden. De noodstroomvoorziening was toen niet op orde.

 

Bron: De Telegraaf

Lees verder... 12-7-2025

Vader weigert baby rechtop te zetten tijdens landing, gezagvoerder belt politie: 125 euro boete

Het verkeerd vasthouden van zijn baby tijdens een vlucht is een man duur komen te staan. Bij de landing weigerde hij de aanwijzingen van het personeel op te volgen om zijn kind rechtop te zetten en schold hij het personeel uit. De rechter veroordeelt de man tot een boete van 250 euro, waarvan 125 euro voorwaardelijk.

De 37-jarige man was op 16 april van dit jaar met zijn vrouw en baby onderweg van Barcelona naar Schiphol. Hun baby lag bij hem op schoot te slapen toen de landing werd ingezet. Maar toen het personeel bij hem langskwam met instructies, liepen de gemoederen hoog op.
   
De man weigerde de baby rechtop te zetten en schold het personeel uit. Omdat de situatie in het vliegtuig verder escaleerde, besloot de gezagvoerder alvast de politie in te schakelen. Na de landing werd de man aangehouden door de marechaussee.
Hij kreeg een boete die ook direct betaald werd, maar later tekende de man toch bezwaar aan. Dit zorgde ervoor dat hij zich donderdag voor de rechter moest verantwoorden.

Onredelijk verzoek’
In de rechtbank zei de vader dat hij het een onredelijk verzoek vond van het personeel. Hij stelde dat de baby in een veilige houding, in de gordel, lag. De houding die het personeel eiste, was juist onveilig, meende hij.
 
Officier van justitie
De officier van justitie verklaarde dat het gedrag van de man ertoe leidde dat het personeel zich minder met de landing kon bezighouden. „Het personeel weet hoe een baby gepositioneerd moet worden tijdens de landing. De bemanning geeft deze aanwijzingen juist in het kader van de veiligheid van de baby.”

Vrouw moest alleen verder
Omdat de man na de vlucht gearresteerd was, moest de vrouw met de baby alleen verder reizen. „Als hij gewoon geluisterd had naar de aanwijzingen van het personeel dan was hij niet aangehouden en had hij bij zijn vrouw en baby kunnen blijven”, aldus de officier van justitie.
Het OM eiste een geldboete van 250 euro. De rechter acht de feiten bewezen en veroordeelt de man ook tot de 250 euro boete, maar waarvan wel de helft voorwaardelijk.

 

Bron: AD

Lees verder... 12-7-2025

Klimaatactivisten slepen Schiphol voor de rechter wegens gebiedsverbod

Extinction Rebellion daagt Schiphol voor de rechter vanwege het gebiedsverbod dat het heeft opgelegd aan 37 activisten die demonstreerden in de terminal achter de paspoortcontrole. De actieclub beschouwt het als een ‘ernstige beperking van tenminste drie grondrechten’.

Het gebiedsverbod komt de facto neer op een vliegverbod voor de klimaatactivisten. Schiphol legde het op nadat activisten in maart hadden deelgenomen aan een Exctinction Rebellion-demonstratie tegen het Flying Blue-spaarplan van KLM.

Via dit frequent flyerprogramma sparen reizigers met elke vliegreis punten, die kunnen worden ingeruild voor kortingen of extra’s. Het spaarprogramma, dat populair is onder zakelijke reizigers, beloont vaak vliegen en is volgens de actievoerders ‘hét symbool van een industrie die weigert de klimaatontwrichting onder ogen te zien’.

Protest bij KLM-lounge
Exctinction Rebellion (XR) kreeg toestemming om te demonstreren voor de deur van Schiphol, een van de grootste luchthavens van Europa. Maar tientallen activisten wisten ook de terminal te bereiken. Ze hadden naar eigen zeggen een vliegticket dat zij konden annuleren. Hun boardingpass kon meermaals worden gescand. Daardoor konden meerdere activisten op één ticket de vertrekhal in, de ruimte achter de paspoortcontrole. Daar demonstreerden ze onder meer bij de KLM-lounge.

De marechaussee, die de orde handhaaft op de luchthaven, hield die middag 67 activisten aan. Ze waren gevraagd de luchthaven te verlaten, maar weigerden dat.

Uiteindelijk is aan 37 activisten een gebiedsverbod opgelegd, zo bleek in april. Sommigen krijgen een verbod van vijf jaar, anderen tien jaar. Het gebiedsverbod komt neer op een vliegverbod vanaf de luchthaven, omdat activisten niet langer de terminal mogen betreden. Wel mogen ze op het plein voor Schiphol en op Schiphol Plaza komen, het publiek toegankelijke winkelcentrum van de luchthaven.

Eis; gebiedsverboden intrekken
XR sprak destijds al van een ‘gevaarlijke onderdrukking van het demonstratierecht en een disproportionele beperking van de bewegingsvrijheid’. ‘Het demonstratierecht houdt in dat je mag demonstreren op een afstand binnen het zicht en het gehoor van het onderwerp van je demonstratie, ook wanneer dat zich op privéterrein bevindt. In dit geval is de Frequent Flyer Lounge – waar KLM ‘elite’-passagiers die veel vliegen verwent met gratis hapjes en drankjes – de meest logische plek om te demonstreren.’

Nu sleept de actieclub Schiphol dus voor de rechter met de eis dat de gebiedsverboden worden ingetrokken. XR stelt dat de zaak een ‘ultimum remedium’ is, maar ‘rechterlijk ingrijpen is de enige manier om deze intimiderende onrechtmatige praktijk van toegangsverboden te doen stoppen’. Het gebiedsverbod resulteert volgens de actievoerders in een ‘ernstige beperking van tenminste drie grondrechten’, namelijk ‘het recht om zich vrijelijk te verplaatsen, het demonstratierecht en het recht op vrije meningsuiting’.

Schiphol beroept zich voor het verbod op de huisregels, en volgens de actievoerders ‘rammelt (dat) aan alle kanten’. Zo behoort een toegangsverbod niet tot de sancties die Schiphol volgens de eigen huisregels kan opleggen. ‘Hierdoor is het niet voorzienbaar of voorspelbaar wanneer dit middel wordt gebruikt en kan de demonstrerende burger zijn of haar gedrag niet op dergelijk optreden afstemmen.’

Ook hoogleraar staats- en bestuursrecht Jon Schilder (Vrije Universiteit) noemde de maatregel eerder in deze krant onevenredig zwaar. ‘Dit is uitzonderlijk, het gaat veel te ver.’

Overtreding huisregels
Een Schiphol-woordvoerder is in een reactie onvermurwbaar. ‘Er zijn veel plekken waar je mag demonstreren: op Plaza, voor de luchthaven, soms zelfs daarbinnen. Maar we willen principieel geen acties in beveiligd gebied. Reizigers moeten gerust van A naar B kunnen lopen, zonder actievoerders.’

Het stelt dat er ‘genoeg plekken zijn waar het recht op demonstratie net iets minder vrij is dan elders’. ‘In een gevangenis, in het Torentje, in een politiebureau. En zou je in het Volkskrantgebouw mogen demonstreren?’

KLM gaat overigens niet in op de eis van de klimaatactivisten, zei een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij al eerder. Het Flying Blue-programma spoort passagiers immers niet enkel aan om meer te vliegen. ‘Je kunt de punten gebruiken voor gratis tickets, maar bijvoorbeeld ook om meer duurzamere vliegtuigbrandstoffen te kopen. Met ons loyaliteitsprogramma willen we passagiers die toch al vliegen belonen als ze voor ons kiezen. Daarin zijn we niet uniek: dat doet Albert Heijn of een tankstation ook.’

 

 

Bron: De Volkskrant

Lees verder... 12-7-2025

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief

Over Stichting Marechaussee Contact

De Stichting Marechaussee Contact (SMC) is opgericht om een muur van vrienden te vormen rond de Koninklijke Marechaussee. Toegankelijk voor iedereen, die op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen van het Wapen. Het SMC-embleem staat voor de gendarmeriegedachte (de granaat), de verbondenheid met en de trouw aan het Koningshuis (de kroon) en de bereden oorsprong (het hoefijzer).

Doelstelling

Het levendig houden van de belangstelling voor en de verbondenheid met de Koninklijke Marechaussee en het onderhouden of hernieuwen van vriendschappelijke contacten tussen hen die als militair of burger bij het Wapen, Korps Militaire Politie/Koninklijke Marechaussee en/of Korps Politietroepen dienen of gediend hebben. SMC organiseert jaarlijks twee grote reünies, verscheidene over het land verspreide bijeenkomsten en contactmiddagen. Bovendien assisteert SMC bij het organiseren van lichtingsreünies.