Lange rijen op Schiphol door onderbezetting KMar: is het probleem nu opgelost?

Gepubliceerd op: 17-10-2022

Weer kampte Schiphol met lange rijen. Ditmaal zat het probleem echter niet bij de beveiliging, maar bij de Koninklijke Marechaussee. Vijf vragen over wat er nu weer aan de hand was, en hoe dat verder moet.

1. Wat was het probleem dit weekend?
De herfstvakantie begon, en daarmee kreeg Schiphol een flinke stroom passagiers te verwerken. Daarbij scheelde het dat onder druk van de luchthaven vluchten waren verplaatst naar elders, en stoelen leeg waren gelaten. Toch stonden er fikse rijen op verschillende dagen. Ditmaal echter ook, en vooral, voor aankomende passagiers. Dat had alles van doen met problemen bij de Koninklijke Marechaussee (KMar). Die is verantwoordelijk voor de controles van de paspoorten zowel bij vertrek als aankomst. „We hadden te maken met meer ziekmeldingen door corona”, aldus een woordvoerder.

2. Wat gebeurt er als er te weinig KMar is?
Als het stokt bij de paspoortcontrole, stroomt de ruimte daarvoor vol. Als daar de menigte te groot wordt, kunnen reizigers niet doorstromen door de ’filters’ waar de handbagage wordt gecontroleerd. Het gevolg is dat ook daar de wachttijd dan oploopt. Aangezien het vrijdag en zondag piekdagen waren, leidt zoiets tot rijen.
„Maar de wachttijd liep vooral op voor aankomende passagiers. Bij vertrek stonden wel rijen, maar niet exorbitant”, aldus een woordvoerder van Schiphol. De controles voor binnenkomende passagiers zorgden wél voor eindeloze wachttijden. Een KMar-woordvoerder: „Bij tekorten leggen we de prioriteit op overstappers en vertrekkende passagiers, zodat niemand zijn vlucht mist. Dat is ook niet gebeurd, voor zover wij weten.”

3. Waren er eerder ook al personele problemen bij de KMar?
Daarover wisselen de berichten. Schiphol riep aan het begin van de ellende, in de meivakantie, dat er ook bij de KMar tekorten waren, waardoor de filters vastliepen. De KMar bestreed dat. Dat blijkt ook uit stukken in handen van De Telegraaf. Daarin staat dat Schiphol meermaals rapporteerde dat bijvoorbeeld ’de doorstroom bij security moest stoppen als gevolg van beperkte bezetting op de grenspassage bij de KMar’. Feit is dat de KMar geen extra mensen kon leveren voor de gemankeerde beveiliging, omdat de dienst aan zijn taks zat deze zomer.

4. Is het probleem nu opgelost?
De coronagolf is niet zomaar voorbij, maar de KMar heeft wel maatregelen genomen, laat een woordvoerder weten. „We zijn flexibel en kunnen mensen van elders halen. Dat was dit weekend lastig; ziekmeldingen komen op het laatste moment binnen. Maar we kunnen de komende weken op de steun rekenen van andere brigades. Dat is al ingepland.”

5. Heeft de coronagolf ook geen effect op de beveiliging?
Ja, ook daar houdt men rekening met ziekmeldingen. Ook daar is echter op ingespeeld, aldus Schiphol. Zo is maximaal ingezet in de herfstvakantie en hebben beveiligingsbedrijven wat mensen achter de hand. Bovendien is de hoeveelheid vertrekkende passagiers deze herfstvakantie drastisch teruggeschroefd. „Daarin is een percentage ziekteverzuim ingecalculeerd, net als dat mensen meer tijd nodig hebben bij de controle vanwege dikkere jassen en tassen”, aldus een woordvoerder.
Desalniettemin staan met name komend weekend opnieuw piekdagen op het programma, wat wel betekent dat het flink druk kan worden op Schiphol.


Bron: Media

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief