Gepubliceerd op: 27-9-2025
Amsterdam - De beveiliging van Schiphol is niet op orde. Dat blijkt uit een controle die vorige week heeft plaatsgevonden op de luchthaven. „Er is sprake van tekortkomingen.”
Inspecteurs van de Europese Commissie hebben vorige week gedurende een aantal dagen gecontroleerd of de luchthaven voldoet aan alle wet- en regelgeving ten aanzien persoons- en bagagecontrole. Er zijn onder meer steekproeven ter plaatse gedaan, waarbij bijvoorbeeld getest is of een mes of nep-explosief in de handbagage door de beveiliging komt. Daarbij zijn zowel de processen voor de reizigers als het eigen personeel gecontroleerd.
Twee beveiligingsbedrijven gingen bij het laatste onderdeel deels de mist in. Het gaat om een reguliere controle, die eens in de paar jaar plaatsvindt.
Directeur beveiliging Philip van Noort van Schiphol stelt in een email aan medewerkers en ingehuurde beveiligingsbedrijven, die is ingezien door De Telegraaf, dat er sprake is van meerdere tekortkomingen, waarvan één ernstig. De luchthaven moet nu een verbeterplan opstellen. Volgens ingewijden komt dit niet vaak voor bij luchthavens van de statuur van Schiphol.
„Schiphol doet nooit uitspraken over de beveiliging op de luchthaven en dus ook niet over de uitkomst van inspecties”, zegt een woordvoerder op vraag of reizigers nog veilig zijn.
Over de tekortkomingen en het verbeterplan verwijst de luchthaven naar de Nationaal coördinator terrorismebestrijding en veiligheid (Nctv). Die meldt desgevraagd dat men zich niet uitlaat over de uitkomsten van inspecties op Nederlandse luchthavens.
Foutmarge
Er is weinig ruimte voor fouten bij een dergelijke inspectie, zo blijkt uit een rondgang. Eigenlijk moeten zaken zoals wapens, messen of vloeistoffen door de scanner worden opgemerkt. „Een nagelvijltje of bus haarlak missen in de koffer is geen tekortkoming. Dan gaat dan om bijvoorbeeld een wapen in de bagage”, zegt een veiligheidsadviseur op voorwaarde van anonimiteit. „Maar voor een luchthaven als Schiphol is een voorgesteld verbeterplan geen beste reclame, want bijvoorbeeld de Verenigde Staten stellen hoge eisen als het gaat om veiligheid.”
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta heeft haar grootste Europese basis op Schiphol. Luchtvaartmaatschappij KLM was ook betrokken bij de inspectie en verwijst ook naar de Nctv.
De bevindingen van de EC-inspecteurs komen op een gevoelig moment. De luchthaven is van plan om de passagiers- en handbagagecontrole opnieuw aan te besteden, maar is verwikkeld in een rechtszaak met een aantal partijen die buiten de boot zijn gevallen. De zaak wordt dinsdag inhoudelijk behandeld.
De gunning aan de nieuwe partijen per 1 maart volgend jaar kan door de rechtszaak vertraging oplopen, waardoor de luchthaven het risico loopt dat er volgend jaar onvoldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar is.
Eén van de winnende partijen voor de beveiligingscontrole voor volgend jaar, ging de vorige week de mist in bij de inspectie. Dit terwijl de luchthaven eerder meldde de selectie van Trigion, I-sec en Securitas gedaan te hebben op ’kwaliteit’ .
Hoge eisen
„Schiphol stelt hoge eisen aan de veiligheid op de luchthaven en werkt dagelijks aan het waarborgen daarvan voor reizigers en medewerkers”, zegt een woordvoerder in een reactie op vragen over de gevolgen van de uitkomsten op de het gunningstraject.
De rechter gaf Schiphol een paar weken geleden nog een tik op de vingers over de veiligheid in de rechtszaak die een aantal XR-activisten had aangespannen. Zij hadden zich toegang verschaft tot het beveiligde gebied van Schiphol door meerdere malen dezelfde instapkaart te gebruiken, ondanks het feit dat er geen toestemming was gegeven voor een demonstratie bij de KLM-lounge.
De rechter oordeelde dat dit een ’laag niveau’ van beveiliging is en dat Schiphol daar bewust voor heeft gekozen.
Bron: De Telegraaf
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Lek in beveiliging Schiphol: ’Pijnlijk voor luchthaven van deze statuur’
Nieuwe module voor Kmar bij CVD
Samenwerking tegen ondermijning op Lelystad Airport: partijen slaan handen ineen
'Voor ons bestaat de tweede plaats niet' -50 jaar BSB-
Grote hoeveelheid medicatie en drugs bij grenscontrole in Venlo