Vlieghufter vaak onder invloed van drank: sector denkt aan nieuwe aanpak agressie in de lucht

Gepubliceerd op: 11-12-2025

Amsterdam - Dronken passagiers vormen het grootste aandeel van incidenten in het vliegtuig. Op de tweede plaats komen de korte lontjes, zo blijkt uit recente cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport naar vliegaso’s.

Het aantal luchtvaarthufters is in de twaalf maanden tot en met september van dit jaar met 1499 iets lager dan dezelfde periode vorig jaar. Toen waren het er 1515. Uit de cijfers blijkt dat 36 procent van de meldingen veroorzaakt wordt door overmatige alcoholinname en in mindere mate drugsgebruik.

Op de tweede plaats staat met 28 procent agressie, schelden en intimidatie van cabinepersoneel of medereizigers. Daarna is een kwart van de meldingen het gevolg van niet willen dragen van de veiligheidsriem of stiekem roken aan boord.

Agressie na invoering betaalde handbagage
De vakbonden melden in een reactie dat ze blij zijn dat het aantal incidenten niet verder is gestegen. Vorig jaar zorgde onder meer de invoering van betaalde handbagage bij Transavia voor discussies en ruzies.

„We kunnen incidenten aan boord nooit helemaal voor 100 procent uitsluiten. Een agressieve reiziger kan tijdens een vlucht niet zomaar naar buiten worden gezet. Gelukkig wordt cabinepersoneel goed getraind en kunnen we goed handelen”, reageert voorzitter Chris van Elswijk van cabinevakbond VNC.

Zware gevallen
Uit de laatste cijfers van de ILT blijkt dat er veertig ’zware gevallen’ zijn geregistreerd, waarbij de vlieghufter in de boeien werd geslagen, vastgebonden en soms overgedragen aan de Koninklijke Marechaussee. Luchtvaartmaatschappijen, vakbonden, Schiphol en Kmar werken samen om de amokmakers in de lucht aan te pakken.

„We willen breder communiceren over hoe je je dient te gedragen. Als een reiziger een vlucht boekt, wordt duidelijk gemaakt dat er geen vuurwapens of messen meegenomen mogen worden. Er wordt nergens gerefereerd aan het feit dat men zich dient te gedragen aan boord en ook voordat men aan boord stapt”, zegt Van Elswijk, die geen voorstander is van een drooglegging van Schiphol.

Hij wijst erop dat het gaat om zo’n 500 incidenten per jaar door te dronken passagiers in relatie tot 72 miljoen reizigers die van Schiphol gebruikmaken per jaar. „Het is typisch Nederlands om, als iets niet werkt, de boel af te schaffen en daardoor zou niemand meer van een glaasje kunnen genieten.”

Frankrijk maakt nu werk van een zwarte lijst voor passagiers, iets waar de Nederlandse luchtvaartsector vorig jaar de handen niet voor op elkaar kreeg bij het kabinet. Reizigers kunnen na een aanhouding of berisping zonder problemen aan boord stappen bij een andere luchtvaartmaatschappij.

Zwarte lijst voor vliegaso’s
KLM en Transavia wisselen wel gegevens uit van vliegaso’s, maar dat kan alleen maar omdat ze onderdeel zijn van hetzelfde concern. Uitwisselen met anderen mag niet vanwege de privacy. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers vindt het aantal meldingen nog altijd te hoog.

„We pleiten samen met de andere bonden voor het opstellen van zwarte lijsten die nationaal en internationaal gedeeld kunnen worden”, zegt een woordvoerder van de VNV.

„Eenmaal op zo’n lijst mag je een tijd niet vliegen. Veiligheid in de lucht en het verlagen van incidenten moeten de hoogste prioriteit hebben. ”

Vliegverbod
KLM tolereert ’op geen enkele manier’ enige vorm van agressie tegen medewerkers of passagiers, zegt een woordvoerder in een reactie op de cijfers.

„Passagiers die zich ernstig misdragen, lopen de kans dat ze niet meer met KLM mogen vliegen, of enkel onder bepaalde strikte voorwaarden, afhankelijk van de ernst van het incident.”


Bron: De Telegraaf

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief