In een officiële aankondiging meldt het ministerie van Defensie opnieuw de gegunde opdracht voor het leveren van zeker 184, maar mogelijk nog eens 150 (optie), K1600GT-P patrouillemotorfietsen. Het bijbehorende bedrag voor maximaal 334 motoren is echter totaal anders: niet de eerder genoemde 16,5 miljoen, maar 41,5 miljoen euro.
Die aanschaf ter waarde van 16,5 miljoen euro werd al eerder aangekondigd, maar de inkoopafdeling van het Ministerie van Defensie was toen vergeten de onderhoudswerkzaamheden op te nemen in de openbare melding. Defensie koopt immers niet alleen maximaal 334 K1600GT-P zescilinders, maar daar horen ook de kosten voor zaken als testen, opbouw met verbindingsapparatuur en politie-uitrusting, technische aanpassingen, onderhoud en motorbanden bij.
Bijna € 125.000
De correctie van de aanbesteding lijkt op zichzelf een schoonheidsfoutje, maar er is toch wel meer aan de hand: het totale aanbestedingsbedrag van de maximaal 334 motorfietsen stijgt namelijk opeens van de eerder genoemde € 16.542.284,- , dat is dus € 49.527,68 per motorfiets, naar een enorme € 41.635.704,-, dat is opeens € 124.657,80 per motorfiets. Dat is nu dan wel inclusief de ombouw naar een KMAR-versie, plus de zogenaamde ROB-kosten, die staan voor Reparatie, Onderhoud en Banden.
Voor alle bovengenoemde bedragen geldt dat ze exclusief BTW zijn. De -toch wel exclusieve- BMW K1600GT zescilinder kost voor consumenten € 32.420,-, maar dat is inclusief BPM, BTW, registratiekosten en kosten rijklaar maken. Exclusief BTW is dat € 26.793,39, waardoor de totale opbouw- en exploitatiekosten op zo’n 100.000 euro per motor komen.
Dan is er ook nog het feit dat Defensievoertuigen geen BPM (zo’n € 4500,-) betalen en dat de kans bestaat dat er bij zo’n grote order korting op de aanschafprijs wordt gegeven, waardoor de motorfiets voor de KMAR waarschijnlijk zelf nog flink minder dan dat kost.
Reactie Koninklijke Marechaussee
Na vragen van Nieuwsmotor.nl nam de afdeling voorlichting van de Marechaussee contact op met de inkopers van het Ministerie van Defensie, waarna de onderstaande officiële reactie volgde:
“Het is belangrijk om te benoemen dat het (de aankondiging, red.) een rectificatie van de publicatie van een gegunde opdracht betreft, niet dat de vorige versie en deze versie twee opdrachten zijn. Dan zou er namelijk dubbel geteld worden.”
“Daarnaast is de publicatiewaarde de waarde exclusief btw en inclusief alle opties. Dat betekent de optioneel af te nemen motorfietsen, de optioneel af te nemen optiejaren van het onderhoud en het onderhoud van de optioneel af te nemen motorfietsen gedurende de gehele maximale looptijd van het contract, meegenomen zijn in de berekening. De € 41,6 mln is dus de maximale waarde van deze opdracht, dat wil dus niet zeggen dat BMW Motorrad gegarandeerd dit volledige bedrag op hun bankrekening geschreven krijgt.”
184 + 150 vóór 2030
Het betreft dus de levering van 184 patrouillemotorfietsen met de optie om additioneel 150 motorfietsen af te nemen. Indien van deze laatste optie gebruik wordt gemaakt, dienen alle motorfietsen worden besteld vóór 01 januari 2030, het einde van de looptijd van de aanbesteding. Bij de overeenkomst is overigens ook het “leveren van documentatie” en het “verzorgen van opleidingen” (niet nader omschreven) inbegrepen.
Geen keuze; alleen BMW
Direct bij de aankondiging van de tender was al duidelijk dat de KMAR voor BMW Motorrad zou kiezen: na een marktconsultatie werd gemeld dat alleen modellen van BMW “kunnen voldoen aan de technische eisen en dat enkel met deze motorfietsen de hoofdtaken van de Koninklijke Marechaussee, zoals genoemd in het Programma van Eisen, uitgevoerd kunnen worden”.
BMW heeft alleenrecht
Het is een bekend gegeven dat in het gezochte segment inderdaad alleen BMW nog dergelijke ‘tourmotoren’ levert. De R1300RT en de K1600GT bleven als enige over, na het wegvallen van de Yamaha FJR1300, maar eerder al van de Honda Pan-European ST1300. Er werd echter lang gedacht dat de Marechaussee daarom ‘verplicht’ zou overschakelen naar de meer logische BMW R1300RT, maar de boxer-tweecilinder was blijkbaar niet goed genoeg, waarop de K1600 zescilinders opeens opdoken. Op zich zijn die in aanschaf voor consumenten maar 5000 euro duurder, maar de onderhoudskosten voor een exclusieve zescilinder als die van de K1600, lijken wel heel anders dan die van het breed verkochte boxermotorblok uit de R1300-serie.
Bron: Nieuwsmotor.nl
Het Openbaar Ministerie (OM) eist 20 jaar cel tegen een 42-jarige Eritreeër vanwege mensensmokkel van de gruwelijkste soort. De verdachte had volgens het OM een prominente rol in een internationale organisatie die zich bezighoudt met migratiecriminaliteit. Tijdens zijn proces in de rechtbank Overijssel beschrijven getuigen hoe hij hen tijdens hun tocht naar Europa in Libië opsloot en mishandelde. Het zijn ijzingwekkende verklaringen over martelingen, honger en verkrachtingen.
“Je hoort dat er in de Sahara heel veel kan gebeuren. Je weet dat je in de zee kunt verdrinken. Je weet dat vrouwen verkracht kunnen worden in Libië. Je weet dat mannen gemarteld worden in Libië. Dat weet je al van tevoren. Maar je hebt een doel en je wilt je doel bereiken en je denkt: Misschien overleef ik dat wel, wat er allemaal eventueel gebeurt en je staat er niet bij stil. Je wilt alleen maar je reis voortzetten”.
Aan het woord is een getuige uit misschien wel de grootste rechtszaak rondom mensensmokkel die ooit in Nederland plaatsvond. De getuige vertelt wat hij op voorhand wist over de reis die hij ging maken vanuit Eritrea naar Europa. Daarbij moeten migranten Libië, een land met een uitgestrekte woestijn doorkruisen als ze Europa willen bereiken over zee. Het is er wetteloos, milities en mensensmokkelaars maken er de dienst uit. Toch wagen veel mensen de gok, en bereizen deze gevaarlijke Centraal Mediterrane Route. Onder hen veel vluchtelingen uit Eritrea, een land met een dictatuur waar mensenrechtenschendingen aan de orde van de dag zijn.
“Zo worden ze in de handen gedreven van mensensmokkelaars en moeten ze grote sommen geld betalen om in Europa te komen, vaak via gevaarlijke routes en transportmiddelen. Vrouwen, mannen en kinderen verdrinken op zee, als ze al tot de ‘gelukkigen’ behoren de zee te bereiken”, aldus de officieren van justitie woensdag in de Zwolse rechtszaal.
Nederland rechtstreeks betrokken
Daar werd ook antwoord gegeven op de vraag waarom deze zaak in Nederland dient. Het OM meent dat de feiten zó ernstig zijn dat geen enkel land zich kan permitteren niets te doen en omdat Nederland bij de gepleegde feiten rechtstreeks betrokken is. Zo worden familieleden van gesmokkelden in Nederland afgeperst. Zij moeten in Nederland betalen voor de doorreis van hun familieleden naar Nederland via contante geldoverdrachten, die via hawala-bankieren terechtkomen bij de smokkelaars.
Het verdienmodel van de criminele organisatie is volgens het OM ook rechtstreeks gekoppeld aan de stelselmatige mishandelingen in de Libische kampen. Immers; geen smokkel zonder betalingen, geen betalingen zonder afpersingen, geen afpersingen zonder toepassing van geweld. Familieleden, vrienden en bekenden in Europa worden onder druk gezet om geld te betalen voor de smokkel van hun geliefden, door hen live aan de telefoon te mishandelen. Getuigen maken dit vrijwel allemaal mee:
“Als je wordt geslagen, zelfs het geluid van de zweep wordt aan de telefoon gehoord. Onbewust ga je schreeuwen. Je gaat alles zeggen wat ze willen. Je zegt tegen je familie ‘jullie moeten voor mij betalen, ik word geslagen, ik heb het moeilijk’. De pijn horen ze ook aan de telefoon.”
Pas wanneer er betaald is mag er doorgereisd worden naar een volgend kamp of via zee naar Europa. ”Het gevolg van de mensensmokkel openbaart zich zo ook in Nederland, want na toegang tot het Schengengebied heeft een migrant toegang tot alle bijbehorende landen. Daarmee ondermijnt de criminele organisatie ook het Nederlandse asielbeleid”, aldus de officieren.
Libische kampen
In de overvolle Libische kampen is nauwelijks water of voedsel, en slechte hygiëne waardoor ziektes en besmettingen ontstaan. Veel verklaringen gaan over het lot van vrouwen, die seksueel mishandeld en verkracht worden. Getuigen beschrijven de verdachte W. als de wreedste van alle smokkelaars op de route.
W. zei tegen haar ‘je gaat voor de derde keer betalen maar ik ga je ook verkrachten. Dat heeft hij in het Arabisch gezegd….toen werd er getoeterd en is zij meegenomen.”
Over een vrouw die weigert met de verdachte mensensmokkelaar mee te gaan verklaart een ander:
“Ze hebben haar met elektrische schokken en waterslangen bewerkt. Uiteindelijk hebben ze haar handen en voeten vast gebonden en moest ze de hele dag in de zon zitten. Een andere meid heeft W. ook geslagen en aan handen en voeten vast gebonden omdat ze volgens W. ook van plan was om te vluchten. Ze bleek zes maanden zwanger te zijn en ze heeft een miskraam gehad. W. zat gewoon te lachen en te vernederen. Ze is drie dagen op deze wijze vastgebonden.”
Veel vluchtelingen vertellen hoe om hen heen mensen overlijden aan honger, ziektes en de gevolgen van de mishandelingen. Hun advocaten spreken van ‘verhalen die uit een horrorscript lijken te komen, maar voor cliënten realiteit zijn’. Tijdens het proces maken vier van hen gebruik van hun spreekrecht.
Identificatie verdachte
De man die terecht staat ontkent dat hij de bewuste smokkelaar was. Hij beroept zich tijdens het proces op zijn zwijgrecht. Maar getuigen herkennen hem als de man die hen mishandelde met waterslangen en die hun familieleden afperste. Op grond van onder andere informatie uit Facebookaccounts van de verdachte, herkenningen door getuigen van hem op foto’s (waarop hij deels zichzelf herkent) en resultaten van gezichtsvergelijkend onderzoek door de Koninklijke Marechaussee (KMar) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) is het OM tot de conclusie gekomen dat het wel degelijk om dezelfde persoon gaat.
Passende straf
Het OM meent dat wettig en overtuigend bewezen kan worden dat de verdachte leiding gaf aan een criminele organisatie met het oogmerk tot het plegen van de misdrijven mensensmokkel, gijzeling, afpersing, geweldsdelicten en seksuele delicten. Voor hem is alleen de maximumstraf die geldt voor dit soort misdrijven passend:
“Hij ontnam de slachtoffers hun vrijheid en hun waardigheid. Hij hield hen vast in erbarmelijke omstandigheden, hongerde hen uit, martelde hen en onthield hen noodzakelijke medische zorg. Hij heeft ze bloot gesteld aan levensgevaarlijke situaties in de woestijn, in kampen en in overvolle oude en lekke boten op zee, zonder voedsel, brandstof of motor. Tienduizenden mensen hebben hun vlucht op de Centraal Mediterrane Route de afgelopen jaren niet overleefd.”
Langdurig onderzoek
Het strafdossier van onderzoek Pearce, dat het Landelijk Parket samen met de KMar uitvoerde, beslaat ruim 30.000 pagina’s en focust op de periode 2014-2019. Het onderzoek begon in 2018 en er wordt in het kader van een Joint Investigation Team nauw samengewerkt met de Italiaanse autoriteiten. Bovendien is er informatie gedeeld door het Internationaal Strafhof ICC ten behoeve van het onderzoek. Naast zo’n 200 getuigenverklaringen leveren telefoongegevens, opgenomen gesprekken, satellietfoto’s, gegevens uit openbare bronnen en financiële transacties het bewijs.
Er zijn in totaal zeven verdachten gedaagd in dit proces. De man die nu terecht staat werd in oktober 2022 door Ethiopië uitgeleverd, waar hij veroordeeld was voor mensensmokkel binnen Afrika. Een tweede hoofdverdachte wordt naar verwachting binnenkort uitgeleverd door de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). De overige vijf personen die zijn aangeklaagd zouden betrokken zijn bij de financiële transacties en zullen volgend jaar terecht staan.
De rechtszaak in Zwolle gaat volgende week verder met het pleidooi van de advocaten van de verdachte.
Bron: Openbaar Ministerie
Een grote verkeerscontrole bij Steenwijk zorgde woensdagmiddag voor een forse impuls voor de Nederlandse schatkist. Er werden tientallen bekeuringen uitgedeeld en de belastingdienst inde meer dan een ton.
De politie organiseerde de controle samen met medewerkers van Douane, Belastingdienst en Koninklijke Marechaussee.
Twee voertuigen in beslag
Bestuurders werden ter hoogte van de KFC en McDonalds naar het aanpalende parkeerterrein aan de Woltmeentherand gedirigeerd. Daar werden tijdens de controle door agenten 38 processenverbaal uitgeschreven.
Er was volgens de politie sprake van snelheidsovertredingen, het produceren van meer geluid dan is toegestaan, niet of onjuist werkende verlichting, telefoongebruik, rijden zonder geldig rijbewijs en rijden onder invloed van drugs.
Auto’s in beslag genomen
Verder nam de politie een spookvoertuig in beslag (auto of ander voertuig dat niet correct geregistreerd op de openbare weg rijdt).
De belastingdienst inde daarnaast 106.198 euro aan openstaande heffingen. En ook zij namen een voertuig in beslag.
Bron: AD
Een rechtse meerderheid heeft afgedwongen dat de Tweede Kamer zich komende maandag al schriftelijk buigt over een strenge asielwet. Normaal staat voor de behandeling van een wet minimaal drie weken voorbereidingstijd.
Dat duurde met name de VVD veel te lang: de partij stelde aanvankelijk voor om vrijdagmiddag al schriftelijke vragen te stellen over de wet van VVD-minister David van Weel (Asiel en Migratie). Van Weel pleitte in een interview met De Telegraaf vorige week ook al voor een snelle behandeling van zijn reparatiewet, die hulp aan mensen die illegaal in Nederland verblijven toch niet strafbaar maakt.
In een ingelaste procedurevergadering noemden D66, GroenLinks-PvdA, CDA maar óók de PVV het voorstel van de VVD ‘te snel’. GroenLinks-PvdA en D66 wezen erop dat er nog niet met uitvoeringsorganisaties is gesproken over de wet, iets dat wel gebruikelijk is. Nieuwe Kamerleden op het dossier moeten zich bovendien nog inwerken.
PVV-Kamerlid Marina Vondeling vond, net als het CDA, snelheid wel geboden, maar stelde als compromis tien dagen voorbereidingstijd voor. Maar die termijn duurt VVD-Kamerlid Queeny Rajkowski te lang: zij wil dat Kamerleden maandag al vragen stellen over de wet. Commissievoorzitter Hans Vijlbrief stelde ‘als compromis’ maandag 1 december voor. “Ik vraag begrip voor elkaar,” zei Vijlbrief, die de commissieleden op het hart drukte ‘niet om een stemming te vragen’.
Lekker begin
Dat deed Rajkowski echter wel. Zij had drie fractiegenoten meegenomen. Samen met Ja21 en FvD (ieder twee Kamerleden), BBB en SGP kreeg haar voorstel een meerderheid. “Nou, lekker begin,” verzuchtte GroenLinks-PvdA-Kamerlid Lisa Westerveld buiten de microfoon om. Haar partij is tegen de aanscherping van de asielwet. Ook zij had drie fractiegenoten meegenomen, maar dat bleek niet genoeg om de stemverhouding te veranderen.
De Tweede Kamer stemde vlak voor de zomer in met de asielnoodmaatregelenwet, maar die werd op het allerlaatste moment op initiatief van de PVV nog verder aangescherpt. Niet alleen illegaal verblijf in Nederland werd daardoor strafbaar, maar ook hulp aan mensen die geen verblijfspapieren hebben.
Het kabinet beloofde dat aan te passen, waardoor er nogmaals over de reparatie van de asielnoodmaatregelwet moet worden gesproken. Dat gebeurt eerst schriftelijk, later volgt nog een debat.
Bron: Het Parool
Wachten bij de paspoortcontrole is vervelend, maar die controle is er niet voor niets. De Koninklijke Marechaussee bewaakt de grens van Nederland én de buitengrens van het Schengengebied. Onze prioriteit is helder: veiligheid staat op één.
Innovatie zoals de eGates helpt ons om de grote reizigersstromen vlot te verwerken. Maar techniek ziet niet alles; een grenspassage blijft mensenwerk. Wij controleren niet alleen uw paspoort, wij kijken verder:
Internationale kinderontvoering: wij zijn getraind om signalen te herkennen wanneer een kind mogelijk tegen de wil van een ouder wordt meegenomen naar het buitenland.
Bestrijding mensensmokkel: wij onderscheppen criminelen die migranten via de luchthaven de EU binnen proberen te brengen of mensenhandelaren die slachtoffers uitbuiten.
Identificatie en opsporing: wij controleren op identiteitsfraude en verifiëren of een reiziger zich rechtmatig in het Schengengebied mag bevinden. Daarnaast checken we of personen gezocht worden, bijvoorbeeld voor openstaande straffen of zware criminaliteit.
Dit proces vereist zorgvuldigheid. Waar mogelijk bevorderen we de doorstroom met techniek, maar wij doen geen concessies aan de kwaliteit van de grensbewaking. Soms vraagt veiligheid om tijd.
Bron: Koninklijke Marechaussee
De Koninklijke Marechaussee heeft op dinsdag 18 november in Noord-Holland een man aangehouden op verdenking van mensensmokkel en witwassen. Ook is de woning van de verdachte doorzocht en werd zijn zeiljacht in beslag genomen. De man wordt ervan verdacht illegaal in Nederland verblijvende personen met zijn zeiljacht naar het Verenigd Koninkrijk te hebben willen smokkelen.
Aanleiding onderzoek
Het onderzoek startte na een incident op donderdag 21 augustus 2025 in Stellendam. Marechaussees reageerden toen op een verdachte situatie bij een sluis in Stellendam. Daar lag een zeiljacht al een uur in de wachtplaats om de sluis in te gaan, maar bij het oproepen via de marifoon werd er niet gereageerd. Na een uur riepen de opvarenden de sluiswachter op om de sluis in te gaan. Het viel omstanders hierbij op dat de schipper de zeilboot moeilijk kon besturen en zij maakten hier melding van. De sluiswachter vertrouwde de situatie niet en sloot de sluis.
Controle aan boord
De Marechaussee en Douane troffen aan boord drie opvarenden aan met de Turkse en Albanese nationaliteit. Eén van hen was in het bezit van een valse Italiaanse identiteitskaart; hiervoor is de man aangehouden. Daarnaast vonden zij op het zeiljacht goederen die gebruikt kunnen worden voor mensensmokkel. Tijdens de controle troffen zij twaalf reddingsvesten, een vlag van het Verenigd Koninkrijk, een vlag van België, een GPS-systeem en navigatiekaarten aan.
Uit het onderzoek dat volgde kwam de verdachte in beeld, wat leidde tot zijn aanhouding afgelopen dinsdag. Tijdens de doorzoeking van de woning van de verdachte zijn meerdere mobiele telefoons, tablets, contant geld, reddingsvesten, een nautisch navigatieapparaat, zeekaarten, verdovende middelen en verschillende steekwapens in beslag genomen.
De Marechaussee doet verder onderzoek, onder leiding van het Landelijk Parket.
Voorbereiding mensensmokkel
Het bezit van zogeheten nautische goederen kan strafbaar zijn, omdat hiermee migranten kunnen worden gesmokkeld naar het Verenigd Koninkrijk. Deze vorm van mensensmokkel is levensgevaarlijk; zo komen op de route via het Kanaal van Frankrijk naar Engeland jaarlijks tientallen migranten om door verdrinking. De gebruikte zeiljachten zijn vaak overbeladen, van slechte kwaliteit en niet zeewaardig.
Bron: Koninklijke Marechaussee
De Stichting Marechaussee Contact (SMC) is opgericht om een muur van vrienden te vormen rond de Koninklijke Marechaussee. Toegankelijk voor iedereen, die op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen van het Wapen. Het SMC-embleem staat voor de gendarmeriegedachte (de granaat), de verbondenheid met en de trouw aan het Koningshuis (de kroon) en de bereden oorsprong (het hoefijzer).
Het levendig houden van de belangstelling voor en de verbondenheid met de Koninklijke Marechaussee en het onderhouden of hernieuwen van vriendschappelijke contacten tussen hen die als militair of burger bij het Wapen, Korps Militaire Politie/Koninklijke Marechaussee en/of Korps Politietroepen dienen of gediend hebben. SMC organiseert jaarlijks twee grote reünies, verscheidene over het land verspreide bijeenkomsten en contactmiddagen. Bovendien assisteert SMC bij het organiseren van lichtingsreünies.
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!