Stichting Marechaussee Contact - Actueel

Grootschalige politiecontrole A2: Portugezen met vuurwerk en een vliegtuig op een aanhanger

De A2 diende donderdagavond als een fuik voor criminelen. Tijdens een grootschalige politiecontrole werden alle auto's die vanuit België bij Eijsden ons land binnenkwamen, gecontroleerd door de politie.
Voor de controle werden in totaal 130 politiemensen ingezet. Politie, Marechaussee, douane, vreemdelingenpolitie, een droneteam en de Belgische politie werkten samen om zoveel mogelijk criminelen van de weg af te halen.

Opzoek naar boeven
De actie richtte zich dan ook echt op (internationale) criminelen. "We zijn niet op zoek naar de gewone burger met te weinig profiel op de banden, al zal diegene ook beboet worden, maar naar de echte boeven", zegt politieagent Gianni Occhipinti.

Kentekenherkenning
Niemand kon donderdagavond aan de politie ontkomen op de A2. Iedereen werd naar de parkeerplaats Patiel geleid. "Collega's vooraan de controle geven aan welke voertuigen gecontroleerd moeten worden. Dat doen ze onder meer door middel van kentekenherkenning. Als er opvallende informatie beschikbaar is op basis van het kenteken, dan wordt het voertuig naar een van de controlestraten geleid."
Redenen voor controle zijn bijvoorbeeld als er al eerder onder invloed is gereden, de eigenaar van de auto nog een straf open heeft staan of gewoonweg willekeur.

Bijzondere locatie
De locatie van de controle is geen toeval zegt de burgemeester van Eijsden-Margraten, Alain Krijnen: "Ik denk dat de impact hier groter is dan elders in het land. Niet alleen stroomt de Maas hier het land in, ook komt de A2 hier Nederland binnen. Dit is dé grensweg van Nederland."
  
Grensregio
"Het was dan ook geen lokale controle, maar gericht op wat er het land binnen komt", zegt Krijnen. Volgens hem heeft de grensstreek last van de internationale criminelen die zich begeven in Zuid-Limburg. "De afstand in Zuid-Limburg van België naar Duitsland is minder dan een half uur rijden. Deze regio is daardoor extra aantrekkelijk voor criminaliteit. Er kan hier een drugsdeal plaatsvinden door een Belg, die daarna binnen een half uur alweer in Duitsland is. Dat willen we natuurlijk niet."
  
Negen maanden gevangenisstraf
De definitieve resultaten van de controle laten nog op zich wachten, maar een aantal opvallende vangsten waren donderdagavond al binnen. "We hebben al iemand aangehouden die nog negen maanden gevangenisstraf moest uitzitten. Ook zijn er al meerdere mensen betrapt op het rijden onder invloed." Een bestuurder die achterop een aanhanger de romp van een vliegtuig vervoerde, kreeg uiteraard ook speciale aandacht. Maar dat bleek allemaal in orde.
  
FC Porto
De actie in Eijsden heeft er ook voor gezorgd dat de politie in Utrecht een iets rustigere avond tegemoet ging. "Een aantal FC Porto-supporters waren onderweg naar FC Utrecht. Die twee clubs moesten donderdagavond tegen elkaar. We hebben de auto gecontroleerd en we hebben verboden vuurwerk aangetroffen in de auto." Er is niemand van de voetbalsupporters aangehouden, wel mag een van hen zich nog komen verantwoorden voor het vuurwerk.

 

Bron: L1

Lees verder... 19-11-2025

Luchthaven Schiphol vindt de rijen voor de paspoortcontrole bij aankomend verkeer te lang

Luchthaven Schiphol vindt de rijen voor de paspoortcontrole bij aankomend verkeer te lang. „Een wachttijd van drie kwartier komt te vaak voor.”

Het probleem zit vooral bij aankomend verkeer, aldus commercieel directeur Arthur Reijnhart van Schiphol op het jaarcongres van reiskoepel ANVR. Al jaren wordt er gesteggeld of er voldoende personeel beschikbaar is bij de Koninklijke Marechaussee (Kmar), die verantwoordelijk is voor de grenscontrole. Daarnaast vragen veel reizigers zich af waarom de ’poortjes’ voor de zelfscan-paspoortcontrole op sommige momenten gesloten zijn als het druk is.

„We zijn ontevreden over gang van zaken rond de aankomst. Er zijn te veel dagen waarbij de wachttijd oploopt naar drie kwartier. De gesprekken die we daarover hebben met de Kmar worden steeds intensiever. De uitvoering wordt maar niet beter”, zegt Reijnh

Na de ’horrorzomer’ van 2022, waarbij er maandenlang ellenlange rijen stonden voor met name de beveiligingscontrole, werd veel mankracht ingezet op een soepel vertrek van reizigers. „Het is altijd al lastig om de relatie met de Marechaussee aan te sturen op performance. Het lukt ons gewoon niet goed. Na een drukke zomervakantie is er bijvoorbeeld minder capaciteit in verband met vakantie”, zegt Reijnhart, die erop wijst dat er landen in Europa zijn waar andere modellen voor de grenscontrole worden gebruikt.

Schiphol gaat niet in op de vraag welke modellen dat dan zijn. „We zijn continu bezig met onze partners om de passagierservaring zo soepel mogelijk te laten verlopen en te verbeteren”, meldt een zegsman van de luchthaven desgevraagd.

Het afgelopen weekend was een aantal zelfscan-machines bij vertrek buiten gebruik, waardoor reizigers spreken over een ’bende’ op Schiphol. Volgens een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee was er geen sprake van een storing.

„Het kan zijn dat ze op dat moment even uitstonden, dat is een momentopname. Bij vertrek moeten er twee marechaussees toezicht houden per zes elektronische poortjes. Soms is het handiger om de twee marechaussees aan de balie te zetten, omdat niet iedereen gebruik kan maken van de zelfscan-poortjes. We proberen ze altijd aan te hebben”, reageert een woordvoerder van Kmar, die verder meldt dat er ’voldoende capaciteit’ is voor de controle op Schiphol.

Ook de recente invoering van de digitale paspoortcontrole voor reizigers buiten Europa middels het zogeheten EES-systeem is geen oorzaak van langere rijen, zo meldt een woordvoerder desgevraagd.

De reisbranche ziet de situatie rondom de grenscontrole anders. „Het loopt vaak vast bij de paspoortcontrole. Poortjes die niet of niet volledig open zijn, vooral bij terugkerende reizigers”, zegt directeur Frank Radstake van de ANVR. Volgens hem is het aan Schiphol en de Kmar om samen een oplossing te zoeken. „Er komt een drukke kerstperiode aan, je wilt niet dat reizigers hun vliegtuig missen wegens onnodige vertraging bij de paspoortcontrole.”

 

Bron: De Telegraaf

Lees verder... 19-11-2025

Italiaan in Franse huurauto met Spaanse bestuurder aangehouden nabij Beek

De Marechaussee Zevenaar heeft maandagmiddag een Italiaanse man aangehouden na een controle op de snelweg A12 ter hoogte van Beek. De man had nog een celstraf van 130 dagen openstaan.
 
De Italiaan was bijrijder in een Franse huurauto die werd bestuurd door een Spanjaard. “De bijrijder bleek gesignaleerd te staan als ongewenst vreemdeling,” meldt de Marechaussee in Zevenaar via Instagram. “Tevens had hij nog een vonnis openstaan van 130 dagen in verband met een eerder gepleegd feit.”

De man is aangehouden en overgebracht naar het bureau. De bestuurder, afkomstig uit Spanje, is niet aangehouden en kon zijn weg vervolgen.

 

Bron: 112 Achterhoek-nieuws.nl

Lees verder... 19-11-2025

Toch maar afwasmiddel...

Bij het openritsen van het tasje bij security kwam er wat onverwachts uit. Een zakje grijs poeder'
Dat je geen drugs mee mag nemen in het vliegtuig is heel logisch. Dat je geen dingen mee mag nemen die lijken op drugs, kan ik ook goed inkomen. Maar dat je spullen die doorgaans meegenomen worden op vakantie verpakt samen met iets wat erg op verdovende middelen lijkt, daar snap ik dan weer weinig van.

Als ik met het vliegtuig ga, het maakt eigenlijk niet uit waar naartoe, zijn de eerste twee dingen die ik in de koffer smijt mijn zwembroek en een duikmasker. Wat Ariël de zeemeermin heeft met boven water willen zijn, heb ik een beetje de andere kant op. Als het even kan lig ik in zee, hoofd naar beneden, kijkend naar wat er te zien is. Zelfs als het niets anders dan zand en stenen is.

'Tijdens de vakantie geniet ik enorm van mensen met een kind dat niet wil luisteren'Lees ookNou was ik door mijn schoonzus en zwager verwend met een nieuw masker, dus handenwrijvend pakte ik het in, me verheugend op vele avonturen onder water. Hij ging in mijn handbagage, want je zal net zien dat er te hard met de koffer gesmeten wordt en dat hij beschadigd raakt. Bij het inchecken verliep alles zonder problemen, maar bij de scan waar jij en je bagage doorheen moeten, werd het minder gezellig. De foto die van mij gemaakt werd was prima, ik mocht doorlopen. Dat kon niet gezegd worden voor mijn rugtas. Die werd voor een nadere controle aan de kant geschoven.

Toen ik eenmaal aan de beurt was, was er al iemand van de marechaussee achter me komen staan. Vast niet voor mij, dacht ik nog. Ik gaf aan dat de tas van mij was, dat ik hem zelf ingepakt had en dat hij geen moment onbeheerd achter was gebleven of uit mijn buurt was geweest. Er werd een blik gewisseld tussen degene die mijn tas voor zich had liggen en de persoon achter mij.

'De tas ging open en na een blik op de gemaakte scan kwam het etui eruit waar het duikmasker in zat. Niks aan de hand, het zal wel een vergissing zijn. Bij het openritsen van het tasje kwam er naast de duikbril zelf ook nog wat anders uit. Een zakje grijs poeder. Daar schrok ik van, want dat had ik er niet ingestopt. Is dit van u, werd mij gevraagd. Maar toen ik nee zei, bleek dat niet het gewenste antwoord, aangezien het wel uit mijn tas kwam. Daarmee was het van mij. Er zat ook een briefje bij het zakje poeder. Dat ik dit niet mee moest nemen in een vliegtuig, omdat scanners het zien als mogelijke verboden middelen, zoals narcotica. Maar ik had het, nadat ik het cadeau had gekregen, niet geopend en simpelweg ingepakt.

Kennelijk, lieve mensen, is het zo dat er poeder bij je masker zit waarmee je het glas als het ware kunt scrubben. Dat zorgt dat het minder snel beslaat onder water, handig als je iets wil kunnen zien. Maar dat moet je dus thuis doen en niet proberen aan boord mee te nemen.

Alles kwam gelukkig goed en ik kon op tijd mee, volgens planning, met de vlucht. In mijn tijd als duikgids gebruikten we afwasmiddel ter voorkoming van condens. Daar heb je nooit problemen mee op een luchthaven. Voortaan gaat er gewoon Dreft mee in de tas.

 

Bron: Linda

Lees verder... 19-11-2025

Groene laserstraal en drone gezien bij vliegbasis, wat doet Defensie dan?

Een dag nadat er een drone werd gezien boven de luchtverkeerstoren op vliegbasis Gilze-Rijen, kwam er een melding binnen over een groene laserstraal. Heeft Defensie hier vaker last van en wat doen ze op de vliegbasis op zo’n moment? Zeven vragen en antwoorden.

Een laserstraal in de buurt van de vliegbasis, wat is er precies gebeurd?
Sari Pastoor, woordvoerder van het Defensie Helikopter Commando: „Vorige week donderdag is een melding binnengekomen van een groene laserstraal in de omgeving van de vliegbasis. Het incident heeft geen invloed gehad op het vliegverkeer: de betrokken bemanningen konden hun vlucht rustig voortzetten. Uit voorzorg is de situatie kort gemonitord en is er melding gemaakt bij de bevoegde instanties.”
  
„Het gericht schijnen met laserlicht op luchtvaartuigen is zeer gevaarlijk en ook verboden, omdat vliegers tijdelijk verblind of afgeleid kunnen raken. Dergelijke meldingen komen helaas af en toe voor, maar de laatste melding bij Gilze-Rijen was al geruime tijd geleden. Wanneer dit gebeurt, wordt onmiddellijk melding gedaan en volgen de gebruikelijke veiligheidschecks.”

Hebben de laserstraal en de drone iets met elkaar te maken?
„Nee. De melding van de laserstraal stond volledig los van het drone-incident op woensdag 5 november. Beide situaties zijn afzonderlijk beoordeeld en afgehandeld volgens de standaard veiligheidsprocedures.”

Is er extra alertheid door drone-incidenten in België en andere landen?
„De Koninklijke Luchtmacht is voortdurend alert op alles wat de veiligheid van het vliegverkeer kan raken. De recente dronewaarnemingen in België volgen we via onze vaste kanalen, maar er is geen sprake van verhoogde dreiging voor Nederland.” Volgens de woordvoerder werken defensie, Koninklijke Marechaussee en betrokken burgerbedrijven structureel samen aan detectie, opvolging en het voorkomen van ongewenst dronegebruik. „Incidenten zoals in België onderstrepen vooral het belang van die voortdurende waakzaamheid.”

Wat gebeurt er wanneer er toch een onbekende drone boven de vliegbasis komt?
„Wanneer een drone wordt waargenomen in een verboden gebied wordt direct gehandeld volgens de veiligheidsprocedures gehandeld. De Koninklijke Marechaussee onderzoekt de melding en bepaalt indien nodig samen met het Openbaar Ministerie en de burgemeester de verdere opvolging. Om veiligheidsredenen doet Defensie geen uitspraken over concrete maatregelen of middelen.”

Mag Defensie wel ingrijpen als drones (te) dicht bij de vliegbasis zijn?
„De Koninklijke Marechaussee en Defensie beschikken over middelen om een dreiging van een drone te stoppen, variërend van digitale verstoring tot fysiek uitschakelen. De keuze voor een methode hangt af van de aard van de dreiging, de locatie en proportionaliteit.”

Worden er vaker drones gezien bij vliegbasis Gilze-Rijen?
„Er komen met enige regelmaat meldingen binnen van drones in de omgeving van militaire locaties. Elke melding wordt beoordeeld en geregistreerd. De meeste situaties zijn kortdurend en hebben geen gevolgen voor de veiligheid of operaties. Om veiligheids- en operationele redenen worden geen details gedeeld over aantallen, locaties of effectiviteit.”

Naast vliegbasis Gilze-Rijen staan vaak spotters, worden die wel eens benaderd voor beelden bij onderzoek naar drones?
„Alleen in uitzonderlijke gevallen kan de politie of de Koninklijke Marechaussee burgers vragen om beelden te delen als dat relevant is voor een onderzoek. Defensie onderhoudt geen structureel contact met spotters of omwonenden voor dit doel.”

 

Bron: BN DeStem

Lees verder... 19-11-2025

Koperdief probeert rennend aan Marechaussee te ontkomen

Bij een grenscontrole op de A2 bij Eijsden is vrijdag een koperdief gearresteerd.
De Marechaussee wilde bij de grensovergang een auto controleren, maar de bestuurder reageerde niet op een stopteken en reed door.

Volgens de Marechaussee stond de auto na een achtervolging al snel stil, maar ging de bestuurder er toen te voet vandoor. Dat duurde ook niet lang.

Koper
In de kofferbak en op de achterbank van de auto bleek een grote hoeveelheid koper te liggen. De auto had gestolen kentekenplaten. De bestuurder is gearresteerd en de auto is in beslag genomen.

 

Bron: L1
 

Lees verder... 19-11-2025

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief

Over Stichting Marechaussee Contact

De Stichting Marechaussee Contact (SMC) is opgericht om een muur van vrienden te vormen rond de Koninklijke Marechaussee. Toegankelijk voor iedereen, die op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen van het Wapen. Het SMC-embleem staat voor de gendarmeriegedachte (de granaat), de verbondenheid met en de trouw aan het Koningshuis (de kroon) en de bereden oorsprong (het hoefijzer).

Doelstelling

Het levendig houden van de belangstelling voor en de verbondenheid met de Koninklijke Marechaussee en het onderhouden of hernieuwen van vriendschappelijke contacten tussen hen die als militair of burger bij het Wapen, Korps Militaire Politie/Koninklijke Marechaussee en/of Korps Politietroepen dienen of gediend hebben. SMC organiseert jaarlijks twee grote reünies, verscheidene over het land verspreide bijeenkomsten en contactmiddagen. Bovendien assisteert SMC bij het organiseren van lichtingsreünies.