Stichting Marechaussee Contact - Actueel

Betrapt bij de grens: ‘trillende’ Nigeriaan verstopt kilo’s harddrugs op bijzondere plek

De Duitse politie heeft zondagochtend een Nigeriaan betrapt met bijna 3 kilo harddrugs. Hij verstopte het op een bijzondere plek, maar hij kon de agenten niet foppen. ‘Zijn handen en ledematen trilden.’
 
De 49-jarige Nigeriaan wil zondagochtend via de snelweg A12 naar Duitsland rijden. Hij moet zich echter melden bij de controlepost bij de grens. Duitse agenten zien daar direct de ‘toegenomen nervositeit’ van de man. Zo trillen zijn handen en ledematen.

Bij het doorzoeken van de auto blijkt waarom. Er wordt namelijk een reservewiel gevonden dat niet bij het voertuig van de Nigeriaanse man past.

Verstopt in plastic zakken
In het wiel wordt in totaal 2,8 kilo van een ‘cocaïne-heroïnemengsel’ gevonden. De man had het in plastic zakken gestopt en die vervolgens in de reserveband gepropt. De Duitse politie heeft de Nigeriaan daarop aangehouden.

 

Bron: AD

Lees verder... 6-11-2025

Het gebeurt steeds vaker sinds de Brexit

Migranten die vanuit Zeeland proberen naar Engeland over te steken: het gebeurt steeds vaker sinds de Brexit
Nog nooit eerder staken zoveel migranten met kleine bootjes het kanaal over naar Engeland als dit jaar. Meestal maken ze de oversteekt vanuit Frankrijk, maar de marechaussee ziet ook steeds meer vertrekken vanuit Zeeuwse havens.
De jachthaven van Breskens oogt op het eerste gezicht vredig: toeristen wandelen over de steiger, twee Vlaamse zeilers leggen hun boot aan na een tocht op zee. Toch houdt de Marechaussee de haven de laatste tijd nauwlettend in de gaten.

Reddingsvesten en levensmiddelen
"Dan vinden we veel reddingsvesten, die toch wel aantonen dat daar grote groepen mensen op hebben gezeten", vertelt wijkopperwachtmeester Maurits* van de Koninklijke Marechaussee. "Of grote hoeveelheden levensmiddelen, wat ook laat zien dat er een grote groep personen aanwezig was."

Steeds vaker proberen migranten vanuit dit soort kleinere Zeeuwse havens de overtocht te maken naar Engeland, ziet de Koninklijke Marechaussee.

Extra alert
Door de toename van illegale overtochten zijn ook mensen die werken in de haven extra alert. Havenmeester Martin* werkt op de jachthaven van Breskens. Hij heeft de opdracht gekregen scherp te letten op verdachte situaties. "Een boot die diep in het water ligt, wat erop duidt dat er meer mensen aan boord zijn dan een boot eigenlijk aankan. Jerrycans aan boord, zulk soort dingen", noemt hij op.

"We proberen zoveel mogelijk onze ogen op het water te houden, maar ook in de haven", zegt hij. Maar dat als dienst 24 uur doen, is een uitdaging. "Daarom hebben we de vaste liggers nodig, mensen die hun hond uitlaten, die iets geks zien. Als je ineens een groep mensen de jachthaven in ziet lopen, dan is er gewoon iets niet pluis", zegt Maurits.

Afgeplakte ramen? Alarmbellen gaan af
Ook de Marechaussee houdt de havens nauwlettend in de gaten. Maurits en zijn collega's letten vooral op de manier waarop een schip op zee ligt of hoe een kapitein zich gedraagt.

Maurits legt uit: "Heeft hij een bijboot aan boord? Dat is om het laatste stukje richting de Engelse kust af te maken. Of zijn de ramen afgeplakt? Welke kleren hebben de mensen die aan boord zijn aan?" Dat kunnen allemaal tekenen van mensensmokkel zijn, weet hij.

Albanezen op de vlucht
3 weken geleden trof de Marechaussee op een zeilschip in Zierikzee een groep Albanezen aan die waarschijnlijk illegaal naar Engeland wilden vertrekken.

Een aantal wist te vluchten, de rest is meegenomen voor onderzoek. Er zaten ook minderjarigen bij. De marechaussee wil vooral graag weten welke organisatie hier achter zit.

'Proberen succesverhaal te voorkomen'
"Met mensensmokkel wordt veel geld verdiend. Daar zien we echt een verharding. Mensen verdrinken daar echt. Dat risico is hier ook. Je ziet bootjes die helemaal vol gepakt worden."

De marechaussee probeert preventief te werken. "We willen voorkomen dat er een succesverhaal is", zegt Maurits. Hij legt uit dat wanneer mensen horen dat er een overtocht mogelijk is, dat andere mensen dan ook kunnen denken: wij gaan dat ook proberen. Er is door de marechaussee een jachthaventeam opgericht, dat mensen actief aanspreekt om te benadrukken waar mensen op moeten letten.

Calais als vertrekpunt
Volgens de Zeehavenpolitie probeerden tussen juni 2024 en juni 2025 ongeveer honderd migranten vanuit Nederland naar Groot-Brittannië te komen.

De meeste migranten vertrekken nog altijd uit het Franse Calais, waar de afstand het kleinst is. De Britse regering registreerde dit jaar een recordaantal aankomsten met kleine boten: 34.000 migranten in 9 maanden
 
Migranten steken vaker vanuit Zeeland over naar Engeland
'De Brexit heeft de deur opengezet'
"Een van de belangrijkste redenen waarom mensen deze gevaarlijke overtocht maken in bootjes die nauwelijks zeewaardig zijn, heeft te maken met de kansen die ze denken te vinden in Groot-Brittannië", zegt Thom Brooks van Durham University.

De Britse rechtsgeleerde ziet een directe link tussen de Brexit en de groei van het aantal migranten dat in kleine bootjes het kanaal oversteekt. Volgens hem veranderde de situatie drastisch toen het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verliet. "Met de Brexit verdwenen ook de Europese afspraken over terugkeer", legt hij uit.

Terugkeerregels verdwenen
Daardoor werd het voor Groot-Brittannië veel moeilijker om migranten terug te sturen dan eerst. "Vroeger konden mensen die in het VK aankwamen volgens de Dublin III-verordening worden teruggestuurd naar het eerste Europese land waar ze asiel hadden aangevraagd. Door Brexit kan dat niet meer."

Die verandering heeft grote gevolgen gehad. Het aantal mensen dat via illegale routes het land probeert te bereiken, steeg van enkele duizenden naar tienduizenden per jaar. Omdat het VK niet langer meedoet aan de Europese terugkeerregeling, is de aantrekkingskracht dus groter geworden. "Wie in een EU-land geen asiel kreeg, probeert het nu opnieuw in Groot-Brittannië", zegt Brooks

Afspraak Frankrijk Engeland
Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn inmiddels begonnen met het zogeheten 'one in, one out'-akkoord, waarmee beide landen migratie over het Kanaal willen beperken.

Het VK neemt voor iedere migrant die wordt teruggestuurd naar Frankrijk één vluchteling op die nog niet zelf de oversteek probeerde te maken.

 

Bron: 1 Vandaag

Lees verder... 6-11-2025

Politie stuit op fraudeur, drugshandelaar en belastingontduiker tijdens grote controle in centrum Utrecht

De een was de klos omdat hij harddrugs bij zich had, de ander omdat hij nog een belastingschuld van 250.000 euro had openstaan. In het centrum van Utrecht vonden zij en nog een aantal anderen hun Waterloo.

Op donderdagavond 30 oktober voerde de politie met andere instanties een gezamenlijke controle uit in Utrecht-Centrum. Daarbij werd gecontroleerd op strafbare feiten, zoals drugsbezit en belastingontduiking. Tijdens de actie zijn meerdere aanhoudingen verricht, enkele auto’s in beslag genomen en diverse bekeuringen uitgedeeld.
  
De politie Stad-Utrecht werkte bij deze controle samen met de Verkeerspolitie, Vreemdelingenpolitie Midden-Nederland, gemeente Utrecht, Douane, Belastingdienst en de Koninklijke Marechaussee. ‘Alle organisaties controleerden op zaken waar zij bevoegdheden voor hebben en vulden elkaar zo aan’, schrijft de politie op de website.

Meerdere aanhoudingen
Tijdens de actie zijn meerdere aanhoudingen verricht voor bezit en handel in harddrugs. Ook zijn vier auto’s in beslag genomen, kwam een openstaande belastingschuld van 250.000 euro aan het licht en werd een geval van uitkeringsfraude ontdekt.
 
Een persoon die bij de controle illegaal in Nederland bleek te verblijven, is overgedragen aan de Vreemdelingenpolitie. Daarnaast zijn diverse bekeuringen uitgedeeld, onder meer voor rijden zonder rijbewijs, door rood licht rijden en het gebruik van een telefoon achter het stuur.

Waarom deze actie?
‘Ook in onze stad opereren criminele netwerken die betrokken zijn bij (inter)nationale handel in (hard)drugs, een wereld waarin grof geweld niet wordt geschuwd en enorme sommen geld omgaan’, schrijft de politie. ‘Dit ondermijnt onze samenleving, zorgt voor onveiligheid in onze straten en buurten en beïnvloedt onze gezonde lokale economie.’
Met deze actie hoopt de politie, samen met de andere organisaties, criminele geldstromen en georganiseerde misdaad te doorbreken en op die manier Utrecht veilig en economisch gezond te houden.

 

Bron: AD

Lees verder... 6-11-2025

Grootschalige controle legt misstanden in natuur bloot

'T HARDE - Misstanden in de Veluwse bossen aangepakt. Bijna tweehonderd voertuigen werden afgelopen week van de weg gehaald tijdens een actie van de Koninklijke Marechaussee. De controle, gericht op ondermijning, milieuovertredingen en stroperij, bracht veel aan het licht: drugs, een wapenstok, lachgasflessen, kruisnetten en kreeftenkorven. In totaal werden 45 processen-verbaal uitgeschreven.Volgens Alex Braakenburg, regiocoördinator van Samen Sterk in Gelderland en deelnemer namens Stichting Groennetwerk, laat de actie zien wat intensieve samenwerking kan opleveren. ''De Marechaussee organiseerde deze controle en vroeg ons mee te doen vanwege onze kennis van natuur- en milieuwetgeving'', legt hij uit. “Iedere organisatie heeft zijn eigen bevoegdheden. Door die te combineren kun je veel breder controleren.”

Verschillende bevoegdheden
Bij de actie waren naast de Groene Boa’s ook de politie, douane, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, het Geldersch Landschap & Kasteelen, de Omgevingsdienst Veluwe en de gemeenten Epe, Nunspeet, Elburg en Apeldoorn betrokken. “Een politieagent mag pas in een voertuig kijken als er een verdenking is van een strafbaar feit'', zegt Braakenburg. “Ik kan als toezichthouder controleren op bedrijfsauto’s en afvaltransporten. Als ik iets zie dat niet klopt, schakel ik de politie of de Marechaussee in. Zo versterken we elkaar.”

Sluiproutes en afvaldumping
De controle richtte zich op routes waar veel sluipverkeer voorkomt. “Mensen die iets te verbergen hebben, vermijden de snelweg”, vertelt Braakenburg. “Ze nemen binnendoorwegen waar minder controle is. Op zulke plekken kom je de meest uiteenlopende dingen tegen.” 

Afvaldumping blijft volgens hem een terugkerend probleem, vooral rond de voorjaarsschoonmaak en de feestdagen. “Sommige mensen besparen kosten door hun spullen in de berm te gooien. Dat is niet alleen milieuschade, maar ook ondermijnend gedrag. Waar eenmaal troep ligt, volgt vaak het bekende broken-window-effect.”

Daarnaast letten de handhavers in deze periode extra op stroperij en illegale visserij. “Rond de feestdagen komt dat vaker voor”, zegt Braakenburg. “Soms willen mensen wild of rivierkreeft serveren, of plukken ze paddenstoelen voor de horeca. Dat mag niet zonder vergunning.”

Samen Sterk in Gelderland
De actie bij ’t Harde maakt deel uit van het programma Samen Sterk in Gelderland, waarin ketenpartners samenwerken die een belang hebben in het buitengebied. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Stichting Groennetwerk, waar Groene Boa’s van verschillende werkgevers bij zijn aangesloten.

“Iedere organisatie heeft te maken met personeelstekorten,” zoals we dat bij veel sectoren zien. “Maar juist door samen te werken binnen zo’n breed netwerk lukt het om grote controles op te zetten en kennis te delen.”

Hij benadrukt dat de inzet politiek afhankelijk blijft. “Als de prioriteiten of budgetten veranderen, kan dat invloed hebben op zulke projecten. Daarom is het belangrijk dat we de meerwaarde van samenwerking blijven laten zien.”

Ogen en oren in het veld
Inwoners spelen een prominente rol als het gaat om veiligheid en natuurbehoud. “Bewoners van het buitengebied weten wat normaal is in hun buurt. Als ze verdachte voertuigen zien of dumping, kunnen ze dat melden. Wij zijn veel buiten, maar niet overal tegelijk.”

Met een nuchtere conclusie besluit hij: “Iedereen kan iets bijdragen. Een schone wijk begint al met even wat rommel opruimen of een melding doen als iets niet klopt. Uiteindelijk doen we dit allemaal voor hetzelfde: een veilig en leefbaar buitengebied.”

 

Bron: VRMG

Lees verder... 6-11-2025

Invallen en arrestaties in Rotterdam na verdenking mensenhandel en illegale arbeid

Invallen en arrestaties in Rotterdam na verdenking mensenhandel en illegale arbeid: ’Lange werkdagen voor hongerloontje’
In Rotterdam zijn woensdag twee invallen gedaan in panden aan de Pottumstraat, in de Waalhaven. De Arbeidsinspectie kwam - met de FIOD, politie en marechaussee - in actie na verdenkingen van mensenhandel en illegale arbeid. Omstanders spreken van schrijnende omstandigheden bij de bedrijven.

Er was fors opgeschaald. Bij de grote actie werd de straat door de politie afgesloten en vloog er ruim 1,5 uur een politiehelikopter boven het gebied. De Arbeidsinspectie was met veel mensen aanwezig.

De focus lag onder andere op een bedrijf dat handelt in kozijnen. Die zijn binnen ook te zien. Al snel komen meerdere mannen, op het oog niet-westers en tussen de 50 en 70 jaar, naar buiten. Ze moeten zich één voor één identificeren bij de Marechaussee. Enkelen van hen worden meegenomen, waarschijnlijk omdat ze geen papieren bij zich hadden.

De inspecties bij de ondernemingen hadden te maken met de arbeidsomstandigheden van de personen die er aan het werk waren. De salarissen werden gecontroleerd, en ook werd bekeken of aanwezigen illegaal te werk waren gesteld.

Volgens omstanders zijn er mannen aangetroffen die onder schrijnende omstandigheden aan het werk waren. ,,Lange dagen, op structurele basis”, zegt een van hen. ,,Werken voor een paar honderd euro per maand. Een echt hongerloontje.”

Er zijn verschillende andere ondernemingen op de adressen gevestigd, die handelen in onder andere bouwmaterialen en levensmiddelen/scheepsbevoorrading. Aandeelhouders en bestuurders van deze bedrijven zijn holdings. Betrokkenen daarvan zijn van Turkse en Roemeense komaf. 

Het is onduidelijk of er personen zijn gearresteerd. De Arbeidsinspectie meldde nog bezig te zijn met een persverklaring. Die was woensdag eind van de middag nog niet gereed, informatie kon een woordvoerster voor die tijd niet geven.

Naar verluidt zouden er ook invallen zijn gedaan in diverse woningen. Ook twee bedrijfsbusjes met gereedschap waren onderwerp van onderzoek, mogelijk dat de - al dan niet illegale - arbeiders daarmee werden vervoerd. Ze werden leeggehaald door de FIOD. Ook de administratie werd meegenomen, zo was te zien.


Bron: De Telegraaf

Lees verder... 6-11-2025

Vrouw op Schiphol in elkaar geslagen door taxichauffeur: wat is er mis met dit land?

Op Schiphol is eergisteravond rond 18.00 uur een 21-jarige vrouw ernstig mishandeld door een taxichauffeur bij een van de vertrekhallen. Ze was samen met haar 16-jarige broer toen een woordenwisseling escaleerde; de chauffeur sloeg en schopte haar. De vrouw liep onder meer een gebroken pols en een scheur in de neus op. De dader vluchtte, maar werd later op de snelweg aangehouden nadat omstanders zijn kenteken hadden genoteerd. De Koninklijke Marechaussee onderzoekt de zaak.

Het voorval leidde tot scherpe kritiek op de staat van de openbare orde: Schiphol geldt als een van de best beveiligde locaties van Nederland, toch vond hier een ernstige geweldsdaad plaats. In de berichtgeving wordt dit individuele misdrijf geplaatst in een bredere tendens: de afgelopen maanden zijn er volgens het artikel meerdere voorbeelden geweest van oplopende agressie — van geweld tegen hulpverleners tot steekpartijen op stations en verkeersconflicten — wat zou wijzen op normalisering van geweld en een afnemend gezag van de overheid.

De schrijver trekt de conclusie dat handhaving en sancties niet afdoende zijn: straffen zouden te laag zijn, opsporing te traag en lokaal beleid te vrijblijvend. Ook de taxibranche op Schiphol krijgt kritiek; die zou al langere tijd kampten met agressie tussen chauffeurs en reizigers, intimidatie en illegale praktijken. Beleidsmaatregelen die op papier vaak genoemd worden — strengere vergunningseisen, betere handhaving en verplichte camerasystemen in taxi’s — zouden in de praktijk onvoldoende of halfslachtig worden doorgevoerd.

Het incident wordt gezien als symptoom van bredere maatschappelijke problemen: verlies van wederzijds respect, verminderde zelfbeheersing en het wegvallen van duidelijke grenzen vanuit het gezag. De tekst waarschuwt dat zolang de aanpak van agressie en crimineel gedrag niet steviger wordt, burgers en reizigers de rekening blijven betalen en soortgelijke incidenten zullen doorgaan.

Achtergrondinformatie die relevant is: de Koninklijke Marechaussee is verantwoordelijk voor de beveiliging op luchthavens en het feit dat zij deze zaak onderzoekt onderstreept de ernst die eraan wordt toegekend. Eerder zijn er ook signalen en klachten geweest over de taxidienstverlening rond Schiphol, wat de roep om concrete maatregelen en strengere handhaving versterkt.

 

Bron: Headliner

Lees verder... 6-11-2025

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief

Over Stichting Marechaussee Contact

De Stichting Marechaussee Contact (SMC) is opgericht om een muur van vrienden te vormen rond de Koninklijke Marechaussee. Toegankelijk voor iedereen, die op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen van het Wapen. Het SMC-embleem staat voor de gendarmeriegedachte (de granaat), de verbondenheid met en de trouw aan het Koningshuis (de kroon) en de bereden oorsprong (het hoefijzer).

Doelstelling

Het levendig houden van de belangstelling voor en de verbondenheid met de Koninklijke Marechaussee en het onderhouden of hernieuwen van vriendschappelijke contacten tussen hen die als militair of burger bij het Wapen, Korps Militaire Politie/Koninklijke Marechaussee en/of Korps Politietroepen dienen of gediend hebben. SMC organiseert jaarlijks twee grote reünies, verscheidene over het land verspreide bijeenkomsten en contactmiddagen. Bovendien assisteert SMC bij het organiseren van lichtingsreünies.