Stichting Marechaussee Contact - Actueel

Vlieghufter vaak onder invloed van drank: sector denkt aan nieuwe aanpak agressie in de lucht

Amsterdam - Dronken passagiers vormen het grootste aandeel van incidenten in het vliegtuig. Op de tweede plaats komen de korte lontjes, zo blijkt uit recente cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport naar vliegaso’s.

Het aantal luchtvaarthufters is in de twaalf maanden tot en met september van dit jaar met 1499 iets lager dan dezelfde periode vorig jaar. Toen waren het er 1515. Uit de cijfers blijkt dat 36 procent van de meldingen veroorzaakt wordt door overmatige alcoholinname en in mindere mate drugsgebruik.

Op de tweede plaats staat met 28 procent agressie, schelden en intimidatie van cabinepersoneel of medereizigers. Daarna is een kwart van de meldingen het gevolg van niet willen dragen van de veiligheidsriem of stiekem roken aan boord.

Agressie na invoering betaalde handbagage
De vakbonden melden in een reactie dat ze blij zijn dat het aantal incidenten niet verder is gestegen. Vorig jaar zorgde onder meer de invoering van betaalde handbagage bij Transavia voor discussies en ruzies.

„We kunnen incidenten aan boord nooit helemaal voor 100 procent uitsluiten. Een agressieve reiziger kan tijdens een vlucht niet zomaar naar buiten worden gezet. Gelukkig wordt cabinepersoneel goed getraind en kunnen we goed handelen”, reageert voorzitter Chris van Elswijk van cabinevakbond VNC.

Zware gevallen
Uit de laatste cijfers van de ILT blijkt dat er veertig ’zware gevallen’ zijn geregistreerd, waarbij de vlieghufter in de boeien werd geslagen, vastgebonden en soms overgedragen aan de Koninklijke Marechaussee. Luchtvaartmaatschappijen, vakbonden, Schiphol en Kmar werken samen om de amokmakers in de lucht aan te pakken.

„We willen breder communiceren over hoe je je dient te gedragen. Als een reiziger een vlucht boekt, wordt duidelijk gemaakt dat er geen vuurwapens of messen meegenomen mogen worden. Er wordt nergens gerefereerd aan het feit dat men zich dient te gedragen aan boord en ook voordat men aan boord stapt”, zegt Van Elswijk, die geen voorstander is van een drooglegging van Schiphol.

Hij wijst erop dat het gaat om zo’n 500 incidenten per jaar door te dronken passagiers in relatie tot 72 miljoen reizigers die van Schiphol gebruikmaken per jaar. „Het is typisch Nederlands om, als iets niet werkt, de boel af te schaffen en daardoor zou niemand meer van een glaasje kunnen genieten.”

Frankrijk maakt nu werk van een zwarte lijst voor passagiers, iets waar de Nederlandse luchtvaartsector vorig jaar de handen niet voor op elkaar kreeg bij het kabinet. Reizigers kunnen na een aanhouding of berisping zonder problemen aan boord stappen bij een andere luchtvaartmaatschappij.

Zwarte lijst voor vliegaso’s
KLM en Transavia wisselen wel gegevens uit van vliegaso’s, maar dat kan alleen maar omdat ze onderdeel zijn van hetzelfde concern. Uitwisselen met anderen mag niet vanwege de privacy. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers vindt het aantal meldingen nog altijd te hoog.

„We pleiten samen met de andere bonden voor het opstellen van zwarte lijsten die nationaal en internationaal gedeeld kunnen worden”, zegt een woordvoerder van de VNV.

„Eenmaal op zo’n lijst mag je een tijd niet vliegen. Veiligheid in de lucht en het verlagen van incidenten moeten de hoogste prioriteit hebben. ”

Vliegverbod
KLM tolereert ’op geen enkele manier’ enige vorm van agressie tegen medewerkers of passagiers, zegt een woordvoerder in een reactie op de cijfers.

„Passagiers die zich ernstig misdragen, lopen de kans dat ze niet meer met KLM mogen vliegen, of enkel onder bepaalde strikte voorwaarden, afhankelijk van de ernst van het incident.”


Bron: De Telegraaf

Lees verder... 11-12-2025

Grote controle bij autobedrijven: bijna vier ton cash en wapen gevonden in Tilburg

Bij een controle van een autobedrijf in Tilburg is ruim 380.000 euro aan contant geld gevonden. Daarnaast werden er bij controles van andere autobedrijven in zeven gemeentes in Midden-Brabant gestolen goederen, een stroomstootwapen en pepperspray gevonden. Ook zijn er verschillende overtredingen vastgesteld.
 
Geschreven doorRedactie
De controles bij zo'n 65 autobedrijven werden tussen eind november en begin december gedaan in de gemeenten Goirle, Tilburg, Oisterwijk, Waalwijk, Gilze en Rijen, Dongen en Loon op Zand. Het gezamenlijke Bestuurlijk Interventieteam (BIT) van de gemeenten deed de controles om te kijken of er criminele inmenging bij de autobedrijven is, waaronder het opslaan van wapens of crimineel geld en of regelen van vervoer.

Bij een autobedrijf in Tilburg vonden de controleurs van het team ruim 380.000 euro aan contant geld. De herkomst van het bedrag riep vragen op. Daarom heeft de politie het geld in beslag genomen op verdenking van witwassen. Er wordt onderzocht of er sprake is van strafbare feiten.
  
Gestolen scooter en motorblok
Bij andere bedrijven in Tilburg werden ook gestolen goederen gevonden zoals een scooter en een motorblok. Bij een van de bedrijven werden ook twee groene kentekenplaten in beslag genomen die als vermist waren opgegeven.

Bij een bedrijf in Oisterwijk vonden de controleurs een stroomstootwapen in het gebouw. In Tilburg werd achter de balie van een autobedrijf pepperspray gevonden. Deze zijn allebei in beslag genomen.

Fraude
Netbeheerder Enexis trof bij vier bedrijven fraude in de meterkast aan, waarbij illegaal elektriciteit werd afgenomen en bij twee bedrijven werd gasfraude vastgesteld. De Rijksdienst voor het Wegverkeer vond bij een paar bedrijven kentekenplaten van gesloopte auto's die vernietigd hadden moeten worden. Ook bleken er onregelmatigheden te zijn in de kilometerstanden van twee auto's die te koop stonden. 

Een aantal bedrijven had hun handelsvoorraad op de openbare weg geparkeerd  terwijl deze niet verzekerd en APK gekeurd waren. Bij veel bedrijven was de brandveiligheid daarnaast niet op orde en voldeden zij niet aan de milieutechnische eisen. Zo ontbraken er lekbakken onder losstaande accu's en stonden vloeistoffen niet goed opgeslagen. De in totaal 39 bedrijven moeten dit verbeteren en kunnen een nacontrole verwachten.

Het Bestuurlijk Interventieteam (BIT) bestaat uit de zeven gemeentes in Midden-Brabant, de politie, de RDW, Enexis en de Koninklijke Marechaussee. 

 

Bron: Omroep Brabant

Lees verder... 11-12-2025

Onopvallend of gewoon afwezig? Wat één jaar controleren aan de Twentse grens opleverde

Het is dinsdag precies een jaar geleden dat de Koninklijke Marechaussee naar wens van toenmalig minister Faber grenscontroles uitvoerde, zo ook bij De Lutte. Critici vreesden symboolpolitiek. En de Twentse transportbedrijven? Die merkten nooit iets van de checks

Waar de permanente controles uitgevoerd door Duitsland in het afgelopen jaar voor overlast, oponthoud en onvrede zorgden, verliepen de Nederlandse checks geruisloos. Zo geruisloos zelfs, dat het de vraag rechtvaardigt of de marechaussee überhaupt in actie kwam aan de Twentse grens met Duitsland.

Ondanks die onduidelijkheid maakte het demissionaire kabinet vorige maand bekend de tijdelijke maatregel, ingesteld door toenmalig PVV-minister Faber, tot de volgende zomer te verlengen. Hopend op het ‘preventieve effect’ dat ervan uit zou moeten gaan.

Hinder van sluipverkeer
De Losserse burgemeester Jeroen Diepemaat sprak zich fel uit. De controles druisten volgens hem in tegen EU-afspraken over vrij verkeer, leverden niets op en inwoners van zijn gemeenten ondervonden hinder van sluipverkeer dat de A1/Autobahn 30 uit voorzorg ontweek.

Maar zonder het expliciet uit te spreken richtte die frustratie zich meer op de Duitse controles. En hetzelfde geldt voor de kritiek die Twentse transportbedrijven afgelopen jaar meermaals uitten. Alle vertraging en onkosten vielen rechtstreeks te herleiden naar de Duitse checks, niet naar de Nederlandse. Kortom: merkten we in Twente überhaupt iets van de controles?

470 vreemdelingen
Trucker Ben Spekschate, die doordeweeks dagelijks de grens meermaals passeert, sprak in augustus al van ‘eenrichtingsoverlast’. Op de terugweg naar Nederland zag hij slechts heel af en toe de marechaussee langs de snelweg staan, voor steekproefcontroles. Gecontroleerd werd hij nooit.

Erik Maassen van den Brink van Bolk Transport uit Almelo sprak zich al eerder uit tegen de Duitse grenscontroles. Van Nederlandse controles, als die aan de overkant bij De Poppe al gehouden worden, merkte Bolk nooit iets. „Ik kan mij niet heugen dat een chauffeur van ons gecontroleerd is. We hebben er geen hinder van en als het aan mij ligt blijft dat ook zo.”

Voor Frank Steghuis van STT uit Denekamp geldt hetzelfde, STT heeft zo’n tachtig vrachtwagens en pakweg 120 chauffeurs. „Van de Nederlandse controles merken we niets. Sterker nog, op die plek heb ik nog nooit iemand gezien. Geen van onze chauffeurs is door de marechaussee gecontroleerd.”

Zelfde resultaat, minder inzet
De Algemene Rekenkamer liet in juni weten dat de controles niet tot minder migratie leiden. De risicogestuurde aanpak van voor de checks leverde ongeveer hetzelfde resultaat op, maar met veel minder inzet. Iets wat het kabinet ook wist. Precies het punt dat burgemeester Diepemaat aanhaalde in zijn kritiek. „Het maakt het beleid tot een vorm van symboolpolitiek.”

Een woordvoerder van de marechaussee zegt dat het niet mogelijk is om resultaten per regio of grensovergang te specificeren. „We kunnen op diverse manieren controleren en voeren die uit op de weg, luchthavens, het water en het spoor.”

Niet overal tegelijk aanwezig
Ontzegde de marechaussee ook vreemdelingen de toegang tot Nederland aan de Twentse grens? Heeft ze überhaupt controles uitgevoerd op de weg of op het spoor in Twente?
De woordvoerder: „We voeren daar zeker controles uit, maar niet permanent zoals de Bundespolizei dat doet. We controleren binnen de beschikbare capaciteit en informatiegestuurd. Dat wil zeggen dat we niet overal tegelijk zijn. Dat we op genoemde plekken weigeringen hebben genoteerd is een feit.”
Maar hoeveel weigeringen blijft onduidelijk, net als het nut van een jaar grenscontroles. Vaststaat dat de controles door de minister zijn verlengd tot en met 8 juni. Duitsland blijft ten minste controleren tot 15 maart.

 

Bron: Tubantia

Lees verder... 11-12-2025

Twee dode damherten in laadruimte tijdens verkeerscontrole Soesterberg

Rondom het Zeisterspoor bij Soesterberg werd vlak voor het weekend een grote verkeerscontrole gehouden. Een tweetal dode damherten op de achterbank was de meest opvallende buit van de avond.

Verschillende diensten werken afgelopen vrijdagavond samen, waaronder de Koninklijke Marechaussee, Team Verkeer, de Verkeersondersteuning van Marechaussee Schiphol, politiestudenten van Politie Amersfoort, de Belastingdienst, de Douane en Natuurtoezicht Soest. Daardoor kon er breed én gericht worden gecontroleerd. Dit leidde tot veel bevindingen en enkele opvallende situaties.

Ruimt tweehonderd hardrijders
Tijdens de controle werden bestuurders op verschillende punten beoordeeld. Het ging om rijgedrag, de technische staat van voertuigen, belastingzaken en verboden goederen. Al snel bleek dat de samenwerking effect had. Vier bestuurders reden onder invloed, waarvan twee onder invloed van alcohol en twee onder invloed van drugs. Eén van de alcoholbestuurders was militair. Daarnaast werd er veel op snelheid gecontroleerd. Ruim tweehonderd bestuurders reden minder dan dertig kilometer per uur te hard, terwijl drie bestuurders meer dan dertig kilometer per uur te hard reden.

Herkeuring vanwege slechte staat
Naast de snelheidsovertredingen kwamen nog veel andere zaken aan het licht. Enkele bestuurders kregen een rijverbod tot herkeuring vanwege de slechte staat van hun voertuig. Ook bleek dat meerdere bestuurders geen rijbewijs konden tonen of zelfs geheel zonder rijbewijs reden. Verder hadden veertien voertuigen technische gebreken. Daarnaast noteerden de diensten overtredingen zoals het negeren van bevelen van een verkeersofficier, het rijden met een spookaanhangwagen, het niet dragen van een gordel en het niet tonen van legitimatie.

Twee dode damherten
Opvallend genoeg werden in de laadruimte van een voertuig twee dode damherten gevonden. In combinatie met aangetroffen jachtmunitie wijst dit mogelijk op natuurcriminaliteit. Dit wordt verder onderzocht. Ook werden verschillende wapens in beslag genomen, waaronder een mes en een wapenstok. Verder trof men softdrugs in gebruikershoeveelheid aan en werden verlopen exportkentekenplaten ingenomen.

Douane trof ook illegale sigaretten aan
De Douane richtte zich vooral op accijnsgoederen en stelde vijf mutaties vast met betrekking tot sigaretten, waarvan één mogelijk duidt op handel. De Belastingdienst controleerde honderd voertuigen. Dit resulteerde in twaalf afvoeringen en negenentwintig inbeslagnames. Daarnaast werd drie keer een naheffing opgelegd en werd in totaal 250.000 euro geïncasseerd.

“De resultaten laten duidelijk zien dat gezamenlijke verkeerscontroles een krachtig middel zijn. Ze verbeteren de verkeersveiligheid en pakken tegelijk uiteenlopende overtredingen en vormen van criminaliteit aan”, aldus de gezamenlijke diensten.

 

Bron: www.soesterberg.nu

Lees verder... 11-12-2025

Duitse politie ‘dumpt’ vreemdelingen in Nederland: nieuwe afspraken na topoverleg

Er moeten speciale ‘afzetplekken’ komen voor mensen die anders door de Duitse politie ‘gedumpt’ worden over de Nederlandse grens. De Duitse politie en de Koninklijke Marechaussee hebben daar nieuwe afspraken over gemaakt, zo laat de Bundespolizei weten in reactie op vragen van deze site.

De Duitse politie heeft van augustus tot en met oktober in totaal 158 mensen achtergelaten in Nederland. Het gaat om mensen die vanuit Nederland de grens met Duitsland proberen over te steken en daar worden onderschept. De Duitsers plaatsen deze mensen terug de grens over.

De marechaussee krijgt wel bericht dat er personen in Nederland zijn achtergelaten, maar niemand neemt ze fysiek over. Ofwel een ‘koude overdracht’.

Het zorgt voor onrust. Zo zien bewoners van grensplaats ’s-Heerenberg regelmatig ‘mysterieuze figuren’ door de straat slenteren. Burgemeesters én Kamerleden spraken hun zorgen daarna uit.

Topontmoeting met marechaussee in Den Haag
De leiding van de Bundespolizei en de marechaussee hebben vorige maand in Den Haag met elkaar gesproken over de kwestie. Het idee om te voorkomen dat mensen op straat staan en gaan ronddolen? Zogeheten ‘overstappunten’ vanwaar ze verder kunnen trekken.

Als de marechaussee niet in staat is om iemand over te nemen die bij de Duitse grens is onderschept, moeten er vaste plekken komen waar ze worden afgezet. Vanaf hier moeten ze verder kunnen reizen met het openbaar vervoer, ook ’s nachts.

‘Overstappunten zouden bijvoorbeeld kunnen komen op plekken waar de personen zo min mogelijk beperkingen ondervinden’, aldus een woordvoerder van de Bundespolizei.

Een woordvoerder van de marechaussee kan het gesprek en de nieuwe werkwijze desgevraagd niet bevestigen: „Maar voor ons verandert er dan ook niet veel. Het gaat vooral om de Bundespolizei.”

Met de ‘overstapplekken’ komt er geen definitief einde aan de ‘koude overdrachten’. Het kan nog steeds voorkomen dat vreemdelingen op straat staan. En Nederland mag die mensen niet weigeren, stelt de Bundespolizei.

‘De buurlanden van Duitsland zijn verplicht om personen die de toegang tot Duitsland is geweigerd onder de tijdelijk heringevoerde controles aan de binnengrenzen, zonder verdere voorwaarden of formaliteiten terug te nemen’, aldus een woordvoerder.

 

Bron: AD

Lees verder... 6-12-2025

Twee mogelijke drones boven vliegbasis Volkel gezien, gevechtshelikopter urenlang op zoek

Bij vliegbasis Volkel zijn donderdagavond meldingen binnengekomen van twee mogelijke drones. Op camerabeelden is beweging te zien die daarop zou kunnen wijzen, bevestigt een woordvoerder van de marechaussee.

Zowel de luchtmacht als de marechaussee is actief op zoek. De luchtmacht richt zich op het lokaliseren van de drones en zal deze, indien nodig, uit de lucht halen. „Maar dat is voor nu niet gebeurd”, vertelt een woordvoerder van de marechaussee. Tegelijkertijd probeert de marechaussee de bestuurder van de drones op te sporen.
  
Tot nu toe zijn er geen drones aangetroffen en is er geen bestuurder geïdentificeerd. Het onderzoek is nog in volle gang. „En het kan zomaar zijn dat dat nog wel een tijdje gaat duren.”
Een woordvoerder van het ministerie van Defensie bevestigt dat er een gevechtshelikopter boven de vliegbasis rondvloog op het moment dat de drones werden gesignaleerd. „De helikopter is ingezet om de drones op te sporen. Er is niet geschoten.”
 
De helikopter is inmiddels teruggekeerd naar de vliegbasis in Gilze. Helikopters komen vaak vanuit daar omdat dit de centrale helikopterbasis is. De basis in Volkel is bijvoorbeeld de centrale basis van F35’s.
Onopgemerkt
In Volkel zelf is de actie grotendeels onopgemerkt gebleven. Een enkeling geeft aan een Apache te hebben gezien, maar merkt op dat dit inmiddels als normaal wordt ervaren.

 

Bron: Eindhovens Dagblad

Lees verder... 5-12-2025

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief

Over Stichting Marechaussee Contact

De Stichting Marechaussee Contact (SMC) is opgericht om een muur van vrienden te vormen rond de Koninklijke Marechaussee. Toegankelijk voor iedereen, die op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen van het Wapen. Het SMC-embleem staat voor de gendarmeriegedachte (de granaat), de verbondenheid met en de trouw aan het Koningshuis (de kroon) en de bereden oorsprong (het hoefijzer).

Doelstelling

Het levendig houden van de belangstelling voor en de verbondenheid met de Koninklijke Marechaussee en het onderhouden of hernieuwen van vriendschappelijke contacten tussen hen die als militair of burger bij het Wapen, Korps Militaire Politie/Koninklijke Marechaussee en/of Korps Politietroepen dienen of gediend hebben. SMC organiseert jaarlijks twee grote reünies, verscheidene over het land verspreide bijeenkomsten en contactmiddagen. Bovendien assisteert SMC bij het organiseren van lichtingsreünies.